Wat is juist: onlinehandleiding of online handleiding?
Het is allebei mogelijk: onlinehandleiding en online handleiding. En ook online-handleiding is juist.
Online is een bijvoeglijk naamwoord, en bijvoeglijke naamwoorden schrijf je meestal als los woord vóór het woord waar het iets over zegt: moeilijke handleiding, leesbare handleiding, en dus ook online handleiding.
Maar veel Engelse bijvoeglijke naamwoorden, zoals online en bijvoorbeeld freelance en fulltime, kunnen ook deel uitmaken van een samenstelling. Vandaar dat ook onlinehandleiding correct is, net als onlinewoordenboek, onlineservice, freelancefotograaf, fulltimemedewerker, enz. Omwille van de leesbaarheid mag je in Nederlandse samenstellingen altijd een streepje invoegen. Ook juist zijn daarom online-handleiding, online-woordenboek, freelance-fotograaf, enz.
Klemtoon en woordlengte
Het verschil tussen online handleiding en onlinehandleiding is enigszins te horen aan de klemtoon. In online handleiding krijgen beide woorden een eigen (hoofd)klemtoon. In onlinehandleiding ligt de hoofdklemtoon op het eerste woorddeel, om precies te zijn op line.
Hoe langer de combinatie wordt, hoe meer de neiging bestaat om online los te schrijven: online verjaardagskalender, online personeelssysteemhandleiding, online vertaalwoordenboek.
In korte en veelvoorkomende combinaties kun je online het best vast schrijven aan het woord waar het iets over zegt. Bijvoorbeeld: onlinemodus, onlineservice, onlineagenda (online-agenda met verduidelijkend streepje kan ook), onlinenetwerk, online-enquête, onlinecollectie, onlinesysteem, onlinetool, onlineverslaving en onlineprofiel.
Online wordt overigens ook als bijwoord gebruikt: ‘Winkel jij vaak online?’ en ‘Ik vind online gamen heel leuk.’
Offline
Voor offline geldt hetzelfde als voor online, maar daarmee worden veel minder combinaties gemaakt. Offlinemodus, offlinesysteem, offlineversie en offlinebackup/offlineback-up kun je als veelvoorkomende combinaties het best aan elkaar schrijven. In bijvoorbeeld offline betaalmogelijkheden en online en offline advertentiecampagne hebben de spaties de voorkeur.
Blij met deze uitleg?
Met een donatie van € 5 steun je Onze Taal. Bedankt!