Mond-tot-mondreclame is reclame ‘die van mond tot mond gaat’. Het gaat er dus om dat mensen met anderen praten over hun tevredenheid over een product, een dienst, een winkel, enz. Ook het korte mondreclame komt voor.

Meer samenstellingen met mond-tot-mond-: mond-tot-mondaanbevelingmond-tot-mondgesprek, mond-tot-mondnetwerk, mond-tot-mondcampagne.

Mond-op-mondbeademing

Mond-op-mond is juist in mond-op-mondbeademing. Daarin drukt het voorzetsel op uit dat de hulpverlener zijn mond op die van het slachtoffer houdt, zodat hij het slachtoffer kan beademen. Ook mond-op-neusbeademing is mogelijk.

Mond-op-mondreclame komt al sinds de jaren zeventig geregeld voor. Er is één woordenboek dat het daarom heeft opgenomen als variant van mond-tot-mondreclame: Van Dale Hedendaags Nederlands. Toch is mond-op-mondreclame voor veel mensen een fout. 

Waarom streepjes?

Mond-tot-mondreclame is een samenstelling die bestaat uit de woordgroep mond tot mond en het zelfstandig naamwoord reclame. In de samenstelling komen er dan streepjes tussen de delen van de woordgroep. Ook mond-tot-mond-reclame (met een extra streepje voor de duidelijkheid) is goed. Meer informatie is te vinden op de pagina over twee-onder-een-kapwoning

Blij met deze uitleg?

Met een donatie van € 2 steun je Onze Taal. Bedankt!