Page 18 - Onze Taal _mei2019_HR
P. 18

KINDERPARDON                                        Ook in Schagen maakt het voeren van een gesprek
            Hoe zit het intussen met de schoolexamens op het   deel uit van het programma. De conversatie gaat over
            vmbo? Het is lastig daar iets algemeens over te zeggen,   een boek dat de scholieren allemaal gelezen hebben. Het
            omdat het vmbo vier verschillende ‘leerwegen’ kent:    is daarmee een van de onderdelen van het schoolexamen
            de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte, de   die de traditionele boekenlijst vervangen. Over een an-
            gemengde en de theoretische leerweg. Didy Pijpker,    der boek moeten de leerlingen bijvoorbeeld een klein
            docente Nederlands op de Rutger Kopland School voor   werkstuk maken. Ze moeten dus lezen én schrijven.
            vmbo in het Groningse Siddeburen, koppelt het school-  Kiewit: “We proberen de verschillende onderdelen te in-
            examen spreekvaardigheid aan kijk-, luister- en schrijf-  tegreren. Wanneer je een toespraak moet houden, moet
            vaardigheid. “De leerlingen bereiden in tweetallen een   je je natuurlijk ook voorbereiden, dus daarbij komt ook
            betogende presentatie voor, bijvoorbeeld over verplich-  leesvaardigheid kijken. Argumentatie heb je dan trou-
            te vaccinatie of het generaal kinderpardon. Daarna   wens ook nodig, net als wanneer je een opstel schrijft.”
            wordt er gediscussieerd, waarbij de niet-deelnemende      Bij dat opstel lezen de leerlingen tijdens het examen
            leerlingen kritisch letten op de kwaliteit van de argu-  een aantal artikelen over een onderwerp, dus ook dáár
            menten.”                                         wordt de leesvaardigheid geëxamineerd. Behalve via het


                                      Eindexamen Nederlands



            NEDERLAND                                                         VLAANDEREN
            203.000 leerlingen doen eindexamen Nederlands.                    Zo’n 51.000 leerlingen doen
                                                                              eindexamen Nederlands.

                  vwo 20%



                  havo 28%                                                    aso 51,3%





                                                                              kso 3,4%
                  vmbo 52%

                                                                              tso 45,3%







            EINDCIJFER                                                        aso  algemeen secundair onderwijs;
            Het cijfer van het eindexamen op vmbo, havo en vwo wordt bepaald door:  te vergelijken met het Nederlandse
                                                                                  havo-vwo
                                                                              kso  kunstsecundair onderwijs;
                                                                                  havo-vwo-niveau, met kunst
                                  50%         50%                             tso  technisch secundair onderwijs;
                                 school-     centraal                             mbo-havo-niveau
                                 examen      examen


                                                                                           100%
            Wordt samengesteld door de school,   Wordt samengesteld door Cito              school-
            op basis van verplichte onderdelen.   en is voor iedere leerling per           examen
      ONZE TAAL 2019  —  5  CENTRAAL EXAMEN   enz.) met opdrachten.           100% SCHOOLEXAMEN
            De school bepaalt hoe zwaar die ver-
                                              schooltype gelijk: een stuk of
            schillende onderdelen meewegen.
                                              vier teksten (betogen, essays,

                                                                              Het eindcijfer Nederlands op alle niveaus
            Havo/vwo: leesvaardigheid en argumentatieve vaardigheden
                                                                              wordt voor 100 procent bepaald door
            Vmbo (alle types): leesvaardigheid, samenvatten en schrijfvaardigheid
                                                                              het schoolexamen (al dan niet in meer-
            (Cijfers: CBS)
                                                                              dere onderdelen), dat wordt opgesteld
                                                                              door de individuele leraar, op basis van
    18                                                                        de landelijk verplichte eindtermen.
                                                                              (Cijfers: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming)
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23