Page 17 - Onze Taal _mei2019_HR
P. 17

Het centraal schriftelijk
            eindexamen Nederlands
            ligt al jaren onder vuur.
            Maar er is ook nog een
            ander onderdeel: het

            schoolexamen. Hoe ziet
            dat eruit? Enkele leraren
            leggen het uit.


            MARC VAN OOSTENDORP
            Foto: Robin van Lonkhuijsen

















            Meer dan                                                                SCHOOLVAK NEDERLANDS



                          alleen een opstel






                          Het schoolexamen Nederlands



                    indexamen doen is toch al geen lolletje, maar   werken en moeten ze laten zien dat ze inzicht hebben in
                    het eindexamen Nederlands is volgens som-  de geschiedenis van de Nederlandse literatuur.
                    mige berichten helemáál een boze droom. Het      Dat zijn de wettelijke kaders, die door iedere school
            E zou alleen bestaan uit vragen over een aantal   anders kunnen worden ingevuld. De mondelinge taal-
            opiniestukken die zelfs de auteurs van die stukken niet   vaardigheid, bijvoorbeeld, kan bestaan uit een traditio-
            kunnen beantwoorden. Hoeven de leerlingen geen    nele spreekbeurt, maar het mag ook een debat zijn of
            boeken meer te lezen? Geen opstel meer te schrijven?    een gesprek. Op scholengemeenschap De Goudse Waar-
            Is alles opgeofferd aan zielloze meerkeuzevragen naar   den in Gouda geven leerlingen een zogeheten ‘pecha-
            aanleiding van een verouderde column over het klimaat-   kucha’: een verhaal bij een PowerPoint-presentatie over
            debat?                                           een zelfgekozen onderwerp van negen dia’s die ieder
               Zo treurig is het gelukkig ook weer niet. Het eindexa-  precies twintig seconden worden getoond. Het komt er
            men bestaat in Nederland al enkele decennia uit twee   dan op aan om je onderwerp precies te ordenen. “We ne-
            gedeelten: een centraal eindexamen en een schoolexa-  men het examen af met twee docenten bij groepjes van
            men. Het eerste, dat deze maand weer gehouden wordt,   zes scholieren”, vertelt docente Ilse Viergever. “Zo zijn
            toetst bij het vmbo óók schrijfvaardigheid, maar bij havo   ze ook een beetje elkaars publiek.” De onderwerpen kie-
            en vwo inderdaad alleen de leesvaardigheid, en die havo-   zen ze zelf: “Van kernenergie tot de rol van het Engels in
            en vwo-eindexamens lokken ieder jaar inderdaad veel   Nederland.” Tot voor kort werd er op De Goudse Waar-
            discussie uit. Het tweede gedeelte, dat gelukkig ook be-  den gedebatteerd voor het eindexamen: “Een leerling
            staat, is een door scholen zelf ingericht examen, waarin   die een slechte gesprekspartner had, kon daarmee in het
            enkele van de vele andere onderdelen van het schoolvak   nadeel zijn.” Vandaar dat men een individuelere vorm   ONZE TAAL 2019  —  5
            aan de orde komen.                               heeft gekozen.
                                                                Op het Regius College in Schagen mogen de leerlin-
            GEEN HULPMIDDELEN                                gen een diapresentatie gebruiken voor de ‘toespraak’ die
            Tijdens dat schoolonderzoek moeten op havo en vwo in   ze moeten houden voor hun klasgenoten. Lerares Lisa
            ieder geval de ‘andere vaardigheden’ worden getoetst   Kiewit: “Ze mogen alleen een briefje erbij houden met
            naast leesvaardigheid: spreken en schrijven. Ook wor-  een paar punten. In het echte leven doe je het ook niet
            den de leerlingen overhoord over een aantal literaire   helemaal uit je hoofd.”                    17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22