Page 19 - Onze Taal _mei2019_HR
P. 19

VOOR DE KLAS

           traditionele opstel wordt de schrijfvaardigheid ook
           op andere manieren getoetst. Op De Goudse Waarden
           wordt bijvoorbeeld gewerkt met een schrijfdossier:
           leerlingen moeten zich eerst, buiten de klas, documen-
           teren over het onderwerp. Ze nemen zelf een artikel
           mee waarin ze één uitspraak markeren. Daar reageren                             SCHOOLVAK NEDERLANDS
           ze dan schriftelijk op tijdens het eigenlijke eindexa-
           men. Ook de voorbereiding wordt in de beoordeling
           betrokken.                                        Jessa Bertens

           KIEZEN
           Op de Rutger Kopland School voor vmbo leggen leerlin-
           gen ook een schrijfdossier aan: een fictie-schrijfdos-  Herinnert u zich een les die, misschien zelfs
           sier. Didy Pijpker: “Ze beginnen daar in de eerste klas   ook tot uw eigen verrassing, opvallend goed
           al mee. Het vormt de basis voor het mondeling school-  aansloeg?
           examen aan het eind van klas 4. In de vierde klas ma-  De mooiste herinnering heb ik aan de eerste keer dat
           ken ze voor het dossier nog een aantal opdrachten. Ze   een les echt goed aansloeg, toen ik nog in opleiding
           kunnen kiezen – ik weet dat vmbo-leerlingen het fijn   was. Je bent dan nog aan het aftasten wat leerlingen
           vinden als er iets te kiezen valt – uit bijvoorbeeld een   aankunnen en daardoor misschien wel vrijer en crea-
           filmverslag van een boekverfilming, stripfiguren ver-  tiever. 4 havo zou aan het onderdeel literatuur begin-
           zamelen en karakteriseren, recensies of gedichten zoe-  nen en ik voelde bewijsdrang: ik wilde laten zien dat
           ken en een recensie of gedicht schrijven. De opdrach-  mensen − en dus ook zij − verhalen en gedichten nodig
           ten vormen samen met het mondeling het schoolexa-  hebben. Dat zou ik proberen door in te gaan op de on-
           men fictie.”                                      derliggende principes: narrativiteit (‘het vertellen van
              In Gouda worden leerlingen op een iets andere ma-  een verhaal’) en lyriek (‘het uitdrukken van gevoel’).
           nier overhoord over literatuur die ze hebben gelezen;
           daar gaat het om een hele boekenlijst. Zowel in Gouda   Hoe verliep de les?
           als in Schagen wordt daarnaast in een apart examen de   Wat die lyriek betreft: we begonnen met muziek. Er is
                                                             een filmpje van een emotionele Adele die in de Royal
           “Ze kunnen bijvoorbeeld                           Albert Hall ‘Someone Like You’ zingt. Er is een extati-
                                                             sche dynamiek tussen zangeres en publiek (en tussen
           een verslag van een boek-                         het publiek onderling) te zien en te horen. De vraag na
                                                             afloop was: hoe komt dit? Leerlingen moesten het eer-
           verfilming maken, of                              ste couplet en het refrein opschrijven en zaten daartoe
                                                             het liedje ‘op te zingen’ − dat was al leuk.
                                                               Daarna moesten ze goed naar de tekst kijken en
           stripfiguren karakteriseren.”                       bedenken tegen wie Adele het eigenlijk had – tegen het
                                                             publiek, volgens sommigen, volgens anderen tegen
                                                             haar ex – en waarom deelt ze dit nu wel met je, terwijl
           kennis van de literatuurgeschiedenis getoetst (“De   ze dat anders nooit zou doen? En waarom voelt het pu-
           schrijver van Van den vos Reynaerde heeft geen hoge   bliek zo mee? En zou het net zo enthousiast zijn als
           dunk van de geestelijkheid van zijn tijd. Het gedrag van   jouw buurman daar stond te zingen? Al pratend kwa-
           de pastoor maakt dat wel duidelijk. Geef twee voor-  men leerlingen met antwoorden: dat het met kwaliteit
           beelden van zijn wangedrag”).                     te maken had, dat het herkenbaar was, en heel per-
                                                             soonlijk, en dat dat mocht bij een liedje. Poëzie en lied-
           EEN ZES                                           jes als ‘openbare intimiteit’ dus, dat konden ze plaat-
           In Gouda en Schagen wordt ook apart aandacht besteed   sen. Toen ik daarna begon over ‘middelen om adoles-
           aan poëzie, hoewel dit niet tot de voorgeschreven stof   centen te socialiseren in hun eigen gevoelsleven’, was
           behoort. Op De Goudse Waarden krijgen leerlingen   ik ze kwijt. Maar dat was niet erg meer.
           vijftien minuten voor het mondelinge literatuurexa-
           men een gedicht (Viergever: “bijvoorbeeld ‘De ontdek-
           ker’ van Slauerhoff”), op het Regius College maken de   Jessa Bertens (42) is
           leerlingen onder andere een kleine, becommentarieer-  sinds 2012 docent Ne-
           de bloemlezing van gedichten.                     derlands, van begin af
              En als dat allemaal achter de rug is, is er dus nog dat   aan – met plezier − op
           centraal schriftelijk eindexamen, dat bestaat uit circa   het Bonaventuracollege
           vier teksten waarover havo- en vwo-leerlingen vragen   Mariënpoelstraat in
           krijgen als: Is dit een uiteenzetting, een betoog of een   Leiden. Daarvoor werkte
           beschouwing? Wat is de hoofdvraag? Geef een samen-  zij bij een evenementen-
           vatting van alinea 5. Op het vmbo zitten er ook stel-   organisatie die actief is
           opdrachten tussen als: schrijf een brief aan een restau-  op het gebied van litera-
           rant waarin je uitlegt dat er in jouw ogen lacherig werd   tuur en muziek en onder                     ONZE TAAL 2019  —  5
           gedaan om jouw verzoek om een doggybag.           meer verantwoordelijk
              “Het is wel jammer dat het centraal eindexamen zo   is voor het Crossing
           zwaar meetelt”, verzucht Viergever. “Een leerling kan   Border-festival en
           een briljante presentatie geven, heel slimme dingen te   BorderKitchen. 
           zeggen hebben over zijn boeken en prachtig kunnen
           schrijven – als het dan misgaat met de leesvaardigheid,
           heeft hij nog maar een zes.”                                                                        19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24