Page 30 - OnzeTaal_juliaug2020_HR
P. 30

ETYMOLOGIE















            Huidhonger                                                                                        illustratie: Frank Dam






                   e gedwongen sociale afstand die we nog altijd
                   in acht moeten nemen, leidt volgens sommi-
            D gen tot ‘huidhonger’. Zo laat NRC Handelsblad
            op 26 maart een psychologe aan het woord die zegt:
            “We worden allemaal geboren met een zekere mate
            van huidhonger. Dat is de biologische behoefte aan
            lichamelijk contact.”                            RAS
               Huidhonger lijkt een van de vele neologismen die   Maar waar komt de term huidhonger nu vandaan? Het
            hun ontstaan danken aan de coronacrisis. Maar het   woord wordt algemeen toegeschreven aan de tot Ame-
            woord is ouder: al op 28 februari 1984 wordt in een arti-  rikaan genaturaliseerde antropoloog Ashley Montagu,
            kel in de Curaçaose krant Amigoe gesproken over de   die een belangrijke rol heeft gespeeld in het denken
            “huidhonger” van ouderen en zieken, en hoe de Ame-  over ras en racisme door erop te wijzen dat alle mensen
            rikaanse predikant Bill Peckham dat wilde verhelpen.   tot dezelfde soort behoren en ‘ras’ geen biologische
            Hij richtte in 1973 een organisatie op, The Holy Fools,   realiteit weerspiegelt. In 1971 publiceerde Montagu het
            waarvan de leden als clown optraden in ziekenhuizen   boek Touching. The Human Significance of the Skin, waarin
            en verpleeghuizen.                               hij wijst op het belang van aanraking voor baby’s, maar
                                                             ook voor volwassenen. In dit boek zou hij het woord
            BOEKTITELS                                       skin hunger hebben gemunt. Wie het boek leest, vindt
            In Nederlandse kranten vinden we huidhonger pas inci-  de term echter niet: Montagu spreekt van tactual
            denteel vanaf 1993. Het duikt eerst op in advertenties   hunger: ‘aanrakingshonger’. Wel is skin hunger in deze
            voor het blad Onkruid, dat zich afzet tegen de reguliere   periode ontstaan, en wel in het jargon van gedrags-
            geneeskunde en onder andere schrijft over “huidhon-  wetenschappers, volgens Inside Intuition van Flora
            ger bij baby’s”.                                 Davis uit 1973. Een oudere term is touch hunger, die
               Pas in het nieuwe millennium wordt huidhonger wat   zeker sinds 1917 in omloop is.
            vaker gebruikt, en dan opmerkelijk vaak in boektitels:
            de trend wordt ingezet door Ad ten Bosch, die in 2004   DUBBELZINNIGHEID
            onder de titel Huidhonger een roman publiceerde over   Skin hunger, Hauthunger, huidhonger: het is de kortste
            een dichter die in een midlifecrisis aan een vrouw ver-  manier om ‘de behoefte aan fysiek contact’ te om-
            slingerd raakt. In 2006 publiceerde Raphaël Creemers   schrijven. Die kortheid leidt tot dubbelzinnigheid, zo
            het boek Rammelend van de huidhonger, over de hech-  blijkt begin april 2020 uit een lezersvraag in Trouw:
                                                             heeft bij huidhonger de huid honger of is er sprake van
       In Nederlandse kranten vinden                         honger naar de huid? Hoe zit dat?

                                                               De meeste Nederlandse samenstellingen met honger
       we huidhonger pas sinds 1993.                         verwijzen naar ‘hevig verlangen naar wat in het eerste
                                                             deel is genoemd’ – denk aan geldhonger, landhonger,
                                                             leeshonger, machtshonger en nieuwshonger. Bij wolfshon-
                                                             ger en reuzehonger gaat het om erge honger: honger als
            tingsproblemen die hij had als kind uit een contact-   een wolf of een reus. Huidhonger hoort bij de samen-
            arme familie, en in 2018 kwam Maarten Morel met   stellingen van het type geldhonger, maar valt op door
            Huidhonger & hartenpijn, een managementboek over   zijn betekenis: huid duidt een ademend, levend orgaan
            teambuilding. In 2019, tot slot, verscheen het zelfhulp-  aan, maar huid is ook eetbaar – denk bijvoorbeeld aan
            boek Huidhonger van twee Duitse wetenschappers,    zalm ‘met de huid’ eten. Die verschillende betekenis-
      ONZE TAAL 2020  —  7/8  Berührung (‘aanraking’), hoewel ook het Duits al sinds   als honger náár huid op, zo blijkt ook uit de vraag in
            Bruno Müller-Oerlinghausen en Gabriele Kiebgis,
                                                             sen van huid gecombineerd met honger roepen bij
                                                             mensen zowel de associatie van honger ván de huid
            over “het belang van aanraking”. De Duitse titel luidt
            1970 de term Hauthunger kent.
                                                             Trouw. Die dubbele associatie is treffend: met huid-
                                                             honger is het smachten naar een aai of een knuffel van

               Dit laatste boek lijkt de meeste invloed gehad te
            hebben, want vanaf het moment dat dit verschenen is,
                                                             iemand anders bedoeld, maar als je wordt aangeraakt,
            stijgt het aantal vermeldingen van huidhonger in het
                                                             voel je dat ook zelf via de huid. Zo bezien is er ook
            Nederlands duidelijk, al wordt de term wel telkens nog
            uitgelegd. Zo schrijft het lifestylemagazine Happinez in
            juli 2019: “‘Huidhonger’ wordt het, met een prachtig   sprake van honger van de – eigen – huid.
            woord, wel genoemd: het verlangen naar aanraking.”  HANS BEELEN EN NICOLINE VAN DER SIJS
   30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35