Page 26 - OnzeTaal_febmrt2020_HR
P. 26

ONDERZOCHT  STERRE LEUFKENS EN GASTON DORREN


            Waar houden taalkundigen zich mee bezig? Foto: Jeroen van Kooten


            De regeltjes het laatst







                  en maandagochtend, eind augustus 2015. Acht
                  leraren Engels van scholengemeenschap Tromp
            E Meesters in Steenwijk beginnen aan de eerste
            schoolweek met enigszins rafelige boeken voor de brug-
            klas: alle grammatica-uitleg en -oefeningen hebben ze
            eruit gescheurd. Voltooide versus onvoltooide tijd? Rats,
            weg ermee! Woordvolgorde? Ffft, niet nodig! Een van de
            acht leraren is Leslie Piggott, tevens initiatiefnemer van
            het experiment. Eind 2019 is ze in Utrecht gepromo-
            veerd op haar opmerkelijke bevindingen.

            NOGAL WIEDES
            Sinds jaar en dag zijn we het zo gewend: grammatica is
            bij de vreemde talen de ruggengraat van elke les en van
            het hele onderwijs. De docent legt een regel uit, de leer-
            lingen maken een invuloefening en doen dan nog een
            spreektaakje waarin ze de regel moeten toepassen. Les-
            sen zonder grammatica-instructie kunnen ze zich nau-  Leslie Piggott, gepromoveerd op taalleerboeken waar
            welijks voorstellen. Piggott wel. Misschien omdat ze zelf   de grammatica uit gescheurd is.
            vanaf haar achtste, vers uit Canada, op die manier Ne-
            derlands heeft geleerd: al doende.
               Maar ze weet ook dat eerder onderzoek haar ongelijk      De twee methodes ontwikkelen dus vooral andere ty-
            lijkt te geven. Leerlingen mét grammaticales scoorden   pen taalvaardigheid, en na twee jaar lijkt de experimen-
            daarin steevast beter dan leerlingen zonder. Alleen, wat   tele aanpak meer op te leveren. “De groep van 2015 doet
            werd daarin gemeten? Hoe goed ze grammaticaoefenin-  dit jaar eindexamen, en ik ben heel benieuwd of ze hun
            gen invulden. Ja, nogal wiedes. Maar uiteindelijk gaat   voorsprong in begrijpend lezen hebben vastgehouden, of
            Engels leren niet alléén maar om het invullen van gram-  dat de twee groepen naar elkaar toe zijn gegroeid.”
            maticaoefeningen – of eigenlijk helemaal niet.
               Piggott pakte het daarom anders aan. Ze vergeleek   HAK OP DE TAK
            twee leerjaren lang het gesproken en geschreven Engels   Wat vonden de betrokkenen er zelf van? De scholieren
            van twee lichtingen scholieren op allerlei aspecten: hoe   zelf hadden geen uitgesproken voorkeur. Sommige
            grammaticaal correct het was, hoe gevarieerd hun woor-  docenten waren vooraf bezorgd dat grammaticaloos
            denschat was, hoe vloeiend ze spraken en ook hoe goed   onderwijs te weinig zou opleveren. Bovendien vonden
            ze begrepen wat ze lazen. De ene lichting (die in 2014   ze het lastig om hun lessen vorm te geven zonder de
            aan de brugklas begon) kreeg les uit intacte boeken, de   structuur die grammatica-instructie normaal biedt.
            andere (2015) uit de gescheurde. De ene besteedde ruim   “Docenten moesten heel erg wennen aan het hak-op-
            een derde deel van de lestijd aan uitdrukkelijke gramma-  de-tak-karakter van de lessen, ze misten een rust-
            tica-uitleg en -oefeningen, de andere groep besteedde   moment. Maar in het tweede jaar vertelden ze dat ze
            die tijd aan lezen, zelf praten en woordjes leren. Alleen   de vrijheid fijn vonden: ze konden opeens de hele les
            aan het eind van hun tweede leerjaar kreeg de experi-  aan een schrijfopdracht besteden, er echt de tijd voor
            mentele groep in een korte cursus van zes uur lang echt   nemen.”
            grammatica-uitleg.                                  Kortom, kun je scholieren Engels leren zonder de
                                                             nadruk te leggen op grammatica? Als je naar de totaal-
            PROEFKONIJNEN                                    uitkomsten kijkt, is het antwoord: ja. Piggott bepleit
            Wat bleek tegen het eind van die twee jaar? De proef-   dat ook. Maar de individuele uitkomsten lieten ook zien
            konijnen met de rafelige boeken waren beter in begrij-  dat sommige leerlingen meer baat hebben bij de ene
      ONZE TAAL 2020  —  2/3  cursus. Daarna was die op hetzelfde niveau als bij de    Gewoon praten zonder je om de regels te bekommeren,
                                                             methode, andere bij de andere. Vooral leerlingen die
            pend lezen en spraken vloeiender. Als ze schreven, was
                                                             last hebben van talige faalangst zijn gebaat bij uitleg.
            hun grammatica duidelijk slechter – tot aan die korte
                                                             dat werkt voor hen nu eenmaal minder goed.
            traditionele groep, en ook enkele maanden later was
                                                               Maar voor pubers die niet van regels houden en wel

            dat nog het geval.

                                                             van praten (en die schijnen er te zijn), ligt dat heel
               Beter praten en lezen, maar minder correct schrijven
                                                                                                        
                                                             anders. Laat die maar lekker scheuren!
            – hoe kan dat? Piggott heeft een sterk vermoeden: “Bij
            het schrijven leunen leerlingen heel erg op hun kennis
            van de regels, maar bij het spreken heb je geen tijd om
                                                               Leufkens en Gaston Dorren hebben verzorgd. Erica
            daarover na te denken. De leerlingen die de regels had-  Dit is de laatste ‘Onderzocht’-aflevering die Sterre
            den geleerd, schreven accurater, maar bij het spreken   Renckens, die nu ook al voor deze rubriek schrijft,
   26       liepen ze vast en maakten ze juist meer fouten.”   neemt het van hen over.
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31