Er zijn geen vaste regels voor het gebruik van een lidwoord bij winkelnamen. Het verschilt per winkelnaam of een lidwoord gebruikelijk is. Ook verschillen de voorkeuren van persoon tot persoon. Vergelijk deze zinnen:

  1. Ik ga naar de Hema.
  2. Ik ga naar de Aldi.
  3. Ik ga naar (de) Primark.
  4. Ik ga naar (de) Albert Heijn en (de) Miss Etam.
  5. Ik ga naar (de) Bart Smit.
  6. Ik ga naar Plato.

In zin 1 en 2 zal bijna niemand het lidwoord weglaten, in zin 3, 4 en 5 hebben veel mensen een (lichte) voorkeur voor weglaten, en in 6 kan de voor de meeste mensen het best wegblijven. 

Winkelnaam afgeleid van een persoonsnaam

Het lijkt erop dat lidwoorden het vaakst worden weggelaten bij filialen van bedrijven waarvan de naam is afgeleid of afgeleid lijkt te zijn van namen van mensen, zoals C&A, Albert Heijn, Miss Etam, Didi, Van Haaren, Manfield, Bart Smit. Als de naam echter vooral of alleen als bedrijfsnaam wordt gezien, wordt vrijwel altijd een lidwoord gebruikt: de Hema, de Mediamarkt, de Bijenkorf, de Marskramer, de Bodyshop, de Gamma, enz.

Kortom: hoe minder de bedrijfsnaam geassocieerd wordt met een persoonsnaam, hoe sterker de neiging het lidwoord te gebruiken.

Filiaal van grote ketens

Bij namen van grote ketens is de neiging om een lidwoord toe te voegen eveneens sterker. Het lidwoord de drukt dan uit dat je een specifiek filiaal van die winkelketen bedoelt, niet het bedrijf in het algemeen.

Dat verklaart mogelijk ook waarom het lidwoord voor een winkelnaam zich niet altijd voegt naar het geslacht van het grondwoord. Zo hoor je regelmatig ‘Ik ga naar de Kruidvat’, naast ‘Ik ga naar het Kruidvat’, terwijl je dat laatste zou verwachten op basis van grondwoord (het) vat.

Verder moet worden opgemerkt dat de bedrijven zélf doorgaans het lidwoord weglaten. Daarom zul je eerder een bord zien met “Welkom bij Albert Heijn” dan “Welkom bij de Albert Heijn”. 

Blij met deze uitleg?

Met een donatie van € 5 steun je Onze Taal. Bedankt!

Toch nog een vraag?

Onze taaladviseurs staan elke werkdag voor je klaar.
https://onzetaal.nl/taalloket/vraag-stellen

Onderzoek naar lidwoord bij winkelnamen

In april 2009 heeft Onze Taal een onderzoek gedaan naar het gebruik van lidwoorden bij winkelnamen. De conclusies van dit onderzoek, dat bestond uit een enquête onder 2500 mensen, waren onder meer:

  • winkelnamen met een persoon (zoals Bart Smit en Albert Heijn) krijgen meestal géén de;
  • winkelnamen met afkortingen of letter(greep)woorden juist wél; bijna iedereen gaat naar de Hema, de Febo en naar de Fnac;
  • jongeren geven winkelnamen opvallend veel vaker een lidwoord; zo heeft 63 procent van hen het over de Albert Heijn, tegenover slechts 31 procent van de andere respondenten.