Ergens op klikken in de betekenis ‘de computermuisknop indrukken en loslaten om bijvoorbeeld een link te volgen’ is rond 1995 algemeen in gebruik gekomen. De ‘Engelse’ spelling clicken komt zelden voor en staat niet in de woordenboeken. Alleen de officiële woordenlijst vermeldt klikken én clicken, maar daarnaast alleen aanklikken, dubbelklikken en wegklikken.

Het gebruik van klikken in deze computerbetekenis is waarschijnlijk gebaseerd op het Engelse to click, maar zou net zo goed in het Nederlands ontstaan kunnen zijn: als je een muisknop indrukt, hoor je immers een klikgeluid. Dat klikken ook andere betekenissen heeft, zoals ‘verraden’ (‘Jim klikte bij de meester’) en ‘boteren’ (‘Het klikte meteen tussen hen’), is bij het ingeburgerd raken van deze relatief nieuwe betekenis kennelijk geen belemmering geweest.

Klik is gebruikelijker dan click

Ook het zelfstandig naamwoord klik (en muisklik, rechtermuisklik en linkermuisklik) is gebruikelijker dan click.

Er zijn twee meervouden mogelijk bij klik: klikken en kliks (eventueel: clicks). Bijvoorbeeld: ‘U bent slechts enkele klikken/kliks/clicks verwijderd van een unieke collectie boeken.’

Clickfonds

Click is juist in de samenstelling clickfonds. Dat is een beleggingsfonds met bescherming: behaalde koerswinsten kunnen worden vastgezet (dat heet ‘clicken’). De belegger betaalt hiervoor eenmalig een bedrag. Als de koers daarna daalt, heeft dat geen invloed op het resultaat. Het eventuele resultaat (de ‘clicks’) wordt aan het einde van de looptijd uitgekeerd.

Clicksong

In clicksong betekent click (ook wel klik) weer iets anders: het is een klakkende taalklank, die vooral voorkomt in Zuid-Afrikaanse talen. (Op YouTube laat een spreekster horen hoe dat klinkt.) Een clicksong is een lied met zulke clicks/kliks. Het bekendst is waarschijnlijk de The Click Song, gezongen door Miriam Makeba (1932-2008).

Blij met deze uitleg?

Met een donatie van € 2 steun je Onze Taal. Bedankt!

Toch nog een vraag?

Onze taaladviseurs staan elke werkdag voor je klaar

Bel 085 00 28 428 Bel 085 00 28 428

(gebruikelijke belkosten, geen extra kosten)

Of stel je vraag via social media of per mail