Page 18 - OnzeTaal_nov2020_HR
P. 18
Vloeken,
scheldwoorden
en schuttingtaal
Wat taboewoorden ons leren over taal
Scheldwoorden en vloeken zijn ls kinderen bij ons vloekwoorden gebruiken,
e Taaladviesdienst is de permanente
etalage van het Genootschap Onze
misschien wel de woorden die dan krijgen ze straf. Geen enkele docent zou
Taal”, zegt Vibeke Roeper, directeur
er een lezing over geven. Waarom u dan
het allermeest schuren. Maar ze “D van het genootschap. “Het blad ver-
A wel?” Samim, een dokter van Afghaanse
afkomst, windt zich zichtbaar op als hij de lezingtitel
zeggen ook veel over taal en hoe schijnt eenmaal per maand, maar dankzij de adviezen op
‘Vloeken en wetenschap’ geprojecteerd ziet. Net als zijn
de website en de sociale media kunnen mensen ons vier-
die werkt. entwintig uur per dag vinden. Bovendien wordt het tijd-
medestudenten, die de wereld in één leslokaal samen-
schri brengen, volgt Samim het voortraject voor anderstalige
nieuwkomers in het (Vlaamse) hoger onderwijs. Elke
week krijgen ze een lezing van telkens andere universi-
FIEKE VAN DER GUCHT taire docenten uit diverse vakdisciplines om alvast te
Illustraties: Olivier Heiligers wennen aan het Nederlandse academische jargon voor-
dat ze hun universitaire studies uit het land van oor-
sprong hernemen in het Nederlands.
Dit keer krijgen ze van mij een taalkundige lezing
naar aanleiding van het Groot Vlaams vloekboek en het
Groot Nederlands vloekboek, over vloeken en schelden in
ONZE TAAL 2020 — 11 taalkundige Marten van der Meulen van de Radboud
de Lage Landen en daarbuiten. Die maakte ik samen met
Universiteit Nijmegen, illustrator Willem Van Beylen en
vormgever Robbe Verlinde.
VERSOEPELING
Samims vraag brengt me precies bij de kern van mijn
betoog: zoals geschiedkundigen willen leren van de
fouten uit het verleden en dokters door hun studie van
ziekten inzicht verwerven in hoe een gezond lichaam
18 functioneert, zo zijn taalkundigen gefascineerd door