Page 18 - OnzeTaal_nov2020_HR
P. 18

Vloeken,



                                   scheldwoorden



                 en schuttingtaal





                                  Wat taboewoorden ons leren over taal





            Scheldwoorden en vloeken zijn                             ls kinderen bij ons vloekwoorden gebruiken,
                                                                       e Taaladviesdienst is de permanente
                                                                       etalage van het Genootschap Onze
            misschien wel de woorden die                              dan krijgen ze straf. Geen enkele docent zou
                                                                       Taal”, zegt Vibeke Roeper, directeur
                                                                      er een lezing over geven. Waarom u dan
            het allermeest schuren. Maar ze            “D van het genootschap. “Het blad ver-
                                                             A wel?” Samim, een dokter van Afghaanse
                                                             afkomst, windt zich zichtbaar op als hij de lezingtitel
            zeggen ook veel over taal en hoe           schijnt eenmaal per maand, maar dankzij de adviezen op
                                                             ‘Vloeken en wetenschap’ geprojecteerd ziet. Net als zijn
                                                       de website en de sociale media kunnen mensen ons vier-
            die werkt.                                 entwintig uur per dag vinden. Bovendien wordt het tijd-
                                                             medestudenten, die de wereld in één leslokaal samen-
                                                       schri  brengen, volgt Samim het voortraject voor anderstalige
                                                             nieuwkomers in het (Vlaamse) hoger onderwijs. Elke
                                                             week krijgen ze een lezing van telkens andere universi-
            FIEKE VAN DER GUCHT                              taire docenten uit diverse vakdisciplines om alvast te
            Illustraties: Olivier Heiligers                  wennen aan het Nederlandse academische jargon voor-
                                                             dat ze hun universitaire studies uit het land van oor-
                                                             sprong hernemen in het Nederlands.
                                                                Dit keer krijgen ze van mij een taalkundige lezing
                                                             naar aanleiding van het Groot Vlaams vloekboek en het
                                                             Groot Nederlands vloekboek, over vloeken en schelden in
      ONZE TAAL 2020  —  11                                  taalkundige Marten van der Meulen van de Radboud
                                                             de Lage Landen en daarbuiten. Die maakte ik samen met
                                                             Universiteit Nijmegen, illustrator Willem Van Beylen en
                                                             vormgever Robbe Verlinde.

                                                             VERSOEPELING
                                                             Samims vraag brengt me precies bij de kern van mijn
                                                             betoog: zoals geschiedkundigen willen leren van de
                                                             fouten uit het verleden en dokters door hun studie van
                                                             ziekten inzicht verwerven in hoe een gezond lichaam
    18                                                       functioneert, zo zijn taalkundigen gefascineerd door
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23