Page 17 - OnzeTaal_nov2020_HR
P. 17

Performen als topsport.
                                                             “Ik begon met Bram Vermeulen en Bram was topspor-
                                                             ter, een volleyballer. De discipline en het eindeloze
                                                             repeteren werkte voor ons, maar had als nadeel dat ik
                                                             vakgenoten meer als tegenstanders zag dan als colle-
                                                             ga’s. Dat was stom en dat is nu ook voorbij. Toch heb
                                                             ik me daardoor in het begin enorm kunnen verbeteren,
                                                             en een groot deel van mijn ambities eruit kunnen trek-
                                                             ken.”
                                                                “Wat het onderwijs nu parten speelt, is een taboe
                                                             op repeteren, op herhaling; het moet steeds anders, de
                                                             dynamiek moet telkens wisselen. Op school dreunden
                                                             wij vroeger net zo lang bijbelteksten op tot we ze uit het
                                                             hoofd kenden. ‘Word je daar wijzer van?’, kun je je af-
                                                             vragen. Waar dring je dan in door? Toch kan de inhoud
                                                             door het orale, meer fysieke karakter zich op een ándere
                                                             manier voor je openen.”
                                                                Freek de Jonge belandt duidelijk bij een van zijn stok-
                                                             paardjes: “Het gaat op school al fout doordat kinderen
                                                             met tellen bij 1 beginnen in plaats van bij 0. Toch kun
                                                             je het abstracte karakter van zo’n 0 prachtig duidelijk
                                                             maken door kinderen hardop tellend de tafel van drie te
                                                             leren, simpelweg door ze de trap op en af te laten lopen,
                                                             waarbij 0 de begane grond is. Kansarme kinderen wor-
                                                             den geconfronteerd met onderwijsvormen die zó ver van
                                                             ze afstaan dat ze er niet in komen. Je kunt dan zeggen:
                                                             ze zijn dom, je kunt ook zeggen dat er ontzaglijk veel
                                                             talent verloren gaat door ons onderwijssysteem.”

                                                             DYLAN
                                                             Waar was u toen Bob Dylan de Nobelprijs voor de
                                                             Literatuur kreeg?
                                                             In de lach schietend: “Dat zou ik niet meer weten, maar
                                                             ik vond het buitengewoon terecht. Ik weet niet waarom
                                                             er zo negatief op Dylan gereageerd is. Inmiddels heeft
                                                             hij denk ik net zoveel woorden als Tolstoj geschreven,
            deel in het woord neger zat. Die onschuld raken we vol-  dus aan de hoeveelheid kan het niet liggen. Onvermoei-
            gens filosoof en structuralist Michel Foucault kwijt;   baar verbond hij de hoge en lage cultuur met elkaar voor
            woorden zuigen allerlei connotaties op, en worden ver-  een breed publiek. Hij koppelde zijn schrijverschap aan
            vangen door andere woorden waarmee vervolgens weer   dé culturele uiting van dat moment: de muziek. Hiermee
            hetzelfde gebeurt, enzovoort. En zo drijven we af van   blies hij de oude troubadourstraditie – een zanger die
            Van der Leeuws ‘logos’: een talige oervorm.”     aan het hof verhalen in liedvorm vertelde – nieuw leven
                                                             in. Hij is daarbij altijd trouw gebleven aan het simpele
            PUBLIKUMSBESCHIMPFUNG                            en werd nergens intellectualistisch, al kon hij ook her-
            Jan Blokker schreef ooit in een recensie met zoveel   metisch zijn.”
            woorden dat u het publiek tegen betaling een avond   Voelt u verwantschap?
            lang stijf scheldt.                              “Enorm. Die vertellust en drang, die woordenstroom die
            Met een grijns: “Dat was in de Neerlands Hoop-tijd, toen   maar blijft komen, die openheid ook voor wat er komt.
            we de uit Duitsland overgewaaide vorm van ‘Publikums-  Hij koos ervoor om buitenstaander te blijven, iets wat
            beschimpfung’ hanteerden; die was razend populair in   mij niet gelukt is – daarvoor vond ik de publieke belang-
            de jaren zestig, begin jaren zeventig. In die tijd had je   stelling en alles wat eruit voortvloeide te leuk. Dat Dylan
            ook ‘cocounseling’: dat je tijdens therapiesessies hele-  de Nobelprijs won, stimuleerde me om mezelf te blijven
            maal afgemaakt werd. Ook bij Ajax was het destijds één   vernieuwen. Het nummer ‘Murder Most Foul’ op zijn
            grote scheldpartij; Sjaak Swart vertelde me dat toen zijn   laatste album – een tekst over de moord op Kennedy
            elftal na een dramatisch met 3-1 verloren wedstrijd de   gekoppeld aan de tijdgeest – inspireerde me direct tot
            return tegen Benfica moest spelen in Lissabon, trainer   een Nederlandse versie.” Uit zijn hoofd citeert De Jonge
            Michels vooraf verbaal helemaal gehakt van zijn spelers   een vermakelijke tekst waarin achtereenvolgens André
            had gemaakt. Toen ze in de rust met 3-0 voorstonden,   Hazes, Theo van Gogh en Gerrie Knetemann het loodje
            dachten ze: nu zal hij toch wel met een complimentje   leggen.
            komen, maar nee.”                                   “Ken je Dylans lied ‘All Along the Watchtower’, een
            Werkt zoiets?                                    van zijn meer hermetische nummers? Dat heb ik ver-
            “Je ziet nu in de turnsport tot wat voor excessen dat   taald, in iets wat in mijn versie al even raadselachtig   ONZE TAAL 2020  —  11
            leidt. Toch ben ik een groot liefhebber van topsport,   werd. Het hermetische was bij Dylan een kracht, getuige
            want daarin is er geen excuus mogelijk. Het doel is sim-  de talloze interpretaties van zijn werk. Zo’n tekst zet je
            pelweg winnen; de vraag is alleen: hoeveel is daarvoor   aan het werk, en maakt een meer intuïtieve interpretatie
            gepermitteerd? Maar als je verloren hebt, is het niet het   van de woorden mogelijk.”
            weer, de baan, de bal of de tegenstander. Alleen jijzelf      Na een pauze: “Dat zou mijn grootste triomf zijn: dat
            bent verantwoordelijk en niemand anders. Op die ma-  mijn werk na mijn dood net zo multi-interpretabel
            nier ga ik ook de uitdaging met het publiek aan.”  blijkt.”                                        17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22