Page 23 - OnzeTaal_mei2021_HR
P. 23

Foto: 123RF

               En toen sloten de scholen. Sindsdien verliep al mijn   bijvoorbeeld dat een deadline verplaatst wordt, dan
            contact met leerlingen digitaal. De lessen gaf ik per    schrijf ik echt een net berichtje met een aanhef en
            video, al het andere contact ging via de chat. Het bleek   afsluiting.”
            een totaal nieuwe communicatiewereld. Zowel docenten      Dat valt ook op in een chatberichtje dat Veerlevier
            als leerlingen wisten nog niet precies hoe het werkte.   van Schooten, docent op een gymnasium in Hilversum,
            Wat zijn de gebruiken? Wat de conventies? We zochten   ontving:
            het gaandeweg samen uit.
                                                               Beste mevrouw van Schooten,
            LAAT MAAR
            Het eerste wat me opviel: de drempel van chat is heel   Zoals u had aangekondigd heb ik binnenkort met
            laag en het meeste contact is dan ook heel praktisch van   Lara, David en Renate mijn presentatie over dystopie.
            aard: “Waar staat de powerpoint”, en “Oh oké sorry dat   Maar ik weet niet goed hoe ik dit moet doen, aan-
            heb ik niet gehoord, mijn puppy heeft zojuist alle wifi-   gezien Kim eerst in mijn groepje zat. Zij had de op-
            kabels doorgebeten ...” Af en toe stelt een leerling een   dracht om het achtergrondverhaal te verzinnen en
            inhoudelijke vraag waar in de les geen tijd voor was. Het   we weten niet hoe we het zonder haar moeten doen.

       Een leerling: “Als ik écht iets wil                     Mvg,
                                                               Marrit van der Veen
       bereiken, bijvoorbeeld dat een                        Daarna schakelt de leerling moeiteloos over van de

       deadline verplaatst wordt, dan                        formele toon op de WhatsApp-achtige vorm. Een paar
                                                             seconden later komt het volgende berichtje erachteraan:
       schrijf ik een net berichtje.”                        “Jeetje wat heb ik dit lastig geformuleerd, oeps”.
                                                               Hoe informeel het contact precies is en kan zijn, is

                                                             voor docenten en leerlingen nog zoeken. De ene leerling
                                                             schrijft “ssry ik was de laatste weken druk” en stuurt
            ontvangen van een chatberichtje voelt dan ook bijna als   een gifje mee, de ander doet dat bewust niet. Ook ikzelf
            het krijgen van een bericht via WhatsApp. Het is de ge-  merk dat ik soms gedachteloos “hahaha” typ, of emoji’s
            woonte om zo’n bericht meteen te openen en te beant-  verstuur. Zeker als ik mijn telefoon gebruik, gaat dat
            woorden. Aan de ene kant vind ik dat handig: het kan   bijna vanzelf. Soms ontstaat ook de vraag of het contact
            gemakkelijk even tussendoor, het kost geen moeite.    niet té informeel wordt. Dat een leerling een foto van
            Tegelijkertijd wil ik niet dat er van me verwacht wordt   een gehaakte knuffel stuurt, vind ik leuk, maar het eer-
            dat ik altijd bereikbaar ben, iets waar sommige leerlin-  dergenoemde “??” is over de grens.
            gen wel van uitgaan. Toen ik laatst wat berichtjes een
            dag onbeantwoord liet (ik was namelijk dit stuk aan het   BLIJVERTJE
            schrijven), stuurde de ene leerling erachteraan: “??”,   Inmiddels zijn de scholen weer half open. Vaak komt dat
            wat me nou ook weer niet de bedoeling leek. De ander   erop neer dat de helft van de klas thuiszit en de andere
            schreef na een tijdje: “Laat maar, ik heb het al gevon-  helft op school les heeft. Ook verre van ideaal, maar
            den.”                                            vrijwel elke docent is het erover eens dat ‘live’ lesgeven
               Uit dat laatste blijkt ook wel dat de drempel soms iets   vele malen beter werkt dan online, ook wat betreft de
            té laag is, en dat ze komen met dingen die ze best zelf   communicatie. In een klas kun je écht contact hebben,
            kunnen oplossen: “Wat is de stof van de toets?”, “Waar   kun je zien hoe leerlingen reageren, kun je peilen wat er
            moet ik de opdracht inleveren?”                  binnenkomt en waar de aandacht afdwaalt.
               Een vriendin die lesgeeft op het hbo, vertelt dat ze       Toch merk ik dat het chatbericht als communicatie-
            om die reden weer is overgestapt op e-mail, waarna de   middel niet zomaar weg is. Het is een extra optie, die
            onnodige berichtjes vanzelf verdwenen.           door zijn snelheid en laagdrempeligheid soms alsnog
                                                             aantrekkelijker is dan wachten tot maandag het vierde
            GROETJES                                         uur wanneer je weer Nederlands hebt. Nog steeds krijg
            Naast die laagdrempeligheid is er nog iets wat me opvalt   ik af en toe berichtjes van leerlingen die in de les iets
            aan de chatberichtjes die ik krijg: de informele toon.   zijn vergeten te vragen, of tijdens het huiswerk maken
            Leerlingen gebruiken bijvoorbeeld geen aanhef, zoals in   ergens tegenaan lopen.
            een e-mail, maar spreken me aan zoals ze ook op school      Nu die chat weleens een blijvertje zou kunnen zijn,
            zouden doen. Zo begint een leerling zijn bericht met:   moet ik nog beter gaan nadenken over de grenzen van
            “hoi mevrouw we hadden een paar vragen”, of een leer-  dat medium. Wanneer ben ik bereikbaar? Hoe informeel
            ling schrijft: “mevrouw ik ben waarschijnlijk wat later,   kan het contact zijn? Zonder het me echt te realiseren,
            want ik moet mijn zusje ophalen van school”. Een enke-  sloot ik laatst een online gesprek af met “En nu ga ik
            le keer sluit een leerling af met “groetjes” en een naam,   netflixen.”
            maar zodra het gesprek verdergaat, verdwijnt dat ook:     “Veel plezier”, was het nette antwoord.   
            -  Hoi mevrouw, Ik vind het echt veel fijner als ik    De namen van de leerlingen zijn gefingeerd.
               mijn antwoorden schrijf ipv typ. Kan dat ook?
               Groetjes Janne.                                                                                    ONZE TAAL 2021  —  5
            -  Ja, schrijven mag ook.
            -  Top!

            Hoe ervaren jongeren dit zelf? Een leerling uit 5-vwo
            merkt op dat haar toon ook afhangt van de inhoud: “Bij
            een korte vraag, bijvoorbeeld over het huiswerk, is mijn
            toon best informeel, maar als ik écht iets wil bereiken,                                            23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28