Page 18 - OnzeTaal_mei2021_HR
P. 18
Videovergadering, klachten-
brief, pechakucha: wat zijn
er de mores van? De do’s en
don’t’s? In de rubriek ‘Regels
van het spel’ wordt telkens
een tekstgenre tegen het
licht gehouden. Deze keer
het ‘tienminutengesprek’
op school – met expert
dr. Tessa van Charldorp
(Universiteit Utrecht).
ROOS DE BRUYN
MET MEDEWERKING VAN JAAP DE JONG,
RUTGER KIEZEBRINK EN VIBEKE ROEPER
Illustraties: Inez van Vuren
In tien minuten
naar een bondgenootschap
Regels van het spel [2]:
‘tienminutengesprekken’ op school
Hebben jullie de indruk dat jullie dochter zich ver-ebben jullie de indruk dat jullie dochter zich van gesprekken haar dagelijks werk. Helaas is haar geen
veelt in de klas?’, ‘Lezen jullie je zoon nog steeds verveelt in de klas?’, ‘Lezen jullie je zoon onderzoek bekend naar tienminutengesprekken. “Dat is
voor?’, ‘Weet je dat jullie dochter elke week wel nog steeds voor?’, ‘Weet je dat jullie doch- jammer, want het zijn interessante ontmoetingen. Het
‘ een keer te laat komt?’ Zomaar drie voorbeelden H ter elke week wel een keer te laat komt?’ zijn in wezen gesprekken tussen een vertegenwoordiger
van veelgesteZomaar drie voorbeelden van veelgestelde vragen tij- van een institutie (de leraar) en leken (de ouders). De
dens oudergesprekken op school. positie van de leraar als deskundige op het gebied van de
Alle ouders kennen het fenomeen: twee of drie keer cognitieve ontwikkeling van de leerling is onomstreden.
per jaar krijgen ze een bericht dat ze kunnen langsko- Door tijdens zo’n gesprek te vertellen over prestaties en
men voor een gesprek met de leraar van hun kind. Hoe-
wel zulke korte leraar-ouderuitwisselingen al decennia-
lang gemeengoed zijn, is er nog weinig onderzoek naar
gedaan. De term tienminutengesprek, die in Nederland in Zeven tips voor docenten
de jaren tachtig opkwam, werd pas in 2015 voor het eerst
in Van Dale opgenomen. In Vlaanderen spreekt men • Neem de leiding over het gesprek en geef de structuur
overigens van oudercontact en in Nederland is ook de aan.
term tafeltjesavond in gebruik – leraren nodigen dan • Geef de ouders gelegenheid om eigen gesprekspunten
ONZE TAAL 2021 — 5 de ouders of verzorgers en de leraar in zeer korte tijd de • Laat de ouders merken dat je het kind écht kent met een
toe te voegen.
telkens verschillende ouders aan hun ‘tafeltje’ uit.
Hoe je deze gesprekken ook noemt, het doel is dat
• Zorg voor een positieve sfeer door dingen te noemen die
goed gaan of waar je waardering voor hebt.
vorderingen, het gedrag en het welbevinden van het
kind doornemen. Wat zijn de kenmerken van deze ge-
typerende anekdote.
• Breng een slechte boodschap zonder omwegen.
sprekken? Welke onderliggende afspraken bestaan er
over de rollen van de deelnemers?
en geef ze de ruimte om uit te praten. Bijvoorbeeld:
INSTITUTIE • Stel vragen die de ouders ruimte geven om te vertellen
‘Kunnen jullie een voorbeeld geven van hoe ze thuis (…).’
Voor communicatiewetenschapper dr. Tessa van • Vermijd jargon en wees voorzichtig met humor en ironie.
18 Charldorp van de Universiteit Utrecht is het bestuderen