Page 17 - OnzeTaal_mei2021_HR
P. 17

lezen en schrijven, en ze apart begrijpen; het gaat er ook
            om hoe iets in een zin staat en wat de context is.” Maar   “Als je per honderd woorden
            hoe zit het eigenlijk met die woordenschat zelf? Hoeveel
            woorden moet je kennen om je te redden? Ze legt uit dat   vijf of zeven woorden niet
            de optimale tekstdekking rond de 95 procent ligt. “Als
            je per honderd woorden dus vijf of zeven woorden niet   kent, ga je al de mist in.”
            kent, ga je al de mist in.”
               “De kunst is om zo makkelijk en zo kort mogelijk te
            zijn terwijl je wel nog de juiste informatie overdraagt”,   Belastingdienst zelf bijvoorbeeld ook moeilijk om te
            zegt Van der Zijden. Dat de teksten zo makkelijk moge-  begrijpen. Als zo’n organisatie haar teksten zou vereen-
            lijk moeten zijn, bleek al, maar hoe zit dat met die kort-  voudigen, worden ze duidelijker voor iedereen. De goede
            heid? Hoe zien de teksten in eenvoudige taal er dan uit?   lezer profiteert ook van de aanpassingen die voor een
            “De eerste regel is altijd: het moet minder. Veel tekst   zwakke lezer absoluut noodzakelijk zijn. Door het voor
            schrikt iemand die moeite heeft met lezen al af. Je kunt   iedereen gemakkelijker te maken, is het inclusief.”
            de tekst opknippen in kleinere stukjes, met kopjes er-      “Al vind ik”, tekent Hoefnagel erbij aan, “dat er ook
            boven of een afbeelding erbij, die de tekst ondersteunt.   nog steeds complexe teksten moeten verschijnen, bij-
            De bladspiegel moet uitnodigen om te lezen.”     voorbeeld literair, maar in de openbare ruimte, waar de
                                                             tekst voor iederéén is bedoeld, hoort die complexiteit
            Laaggeletterdheid kan deels verholpen worden met op-  niet.”                                
            leidingen, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Van
            der Zijden en Hoefnagel laten een veel bredere groep
            zien die moeite heeft met lezen en schrijven. “Die groep
            is zó divers dat een cursus niet per se het verschil gaat
            maken.” Hoefnagel sluit zich daarbij aan. “Een taal-
            cursus kan helpen, maar instanties moeten ook hun
            verantwoordelijkheid nemen. Ik vind brieven van de







            WAT ZEGGEN ZE WAAR?  MIET OOMS


            Over regionale verschillen in Nederland en Vlaanderen.


            Enerverend




                  at een enerverende dag!’ Hoe rea-
            ‘W geert u als u deze zin hoort? Hebt
            u medelijden of bent u nieuwsgierig naar   Enerverend
            wat die dag zo spannend maakte? Het
            antwoord hangt af van waar u woont. Wie   opwindend, spannend
            in Vlaanderen het woord enerverend ge-
            bruikt, geeft aan dat hij er zenuwachtig   zenuwachtig makend /
                                                    zenuwslopend
            van werd, het irritant vond of zelfs zenuw-
            slopend. Iets wat enerverend is, werkt op
            de zenuwen. En dat kan in verschillende
            gradaties.
               In Nederland kan dat ook, maar dat
            hoeft niet. Iemand die daar over zijn
            ‘enerverende plannen’ vertelt, is geen
            masochist. Enerverend kan immers ook
            ‘spannend, opwindend’ betekenen. Hier-
            mee neemt Nederland internationaal
            gezien een aparte positie in. Het Engelse
            enervating (‘futloos’), het Franse énervant
            (‘ergerlijk’), het Spaanse enervante (‘ner-                                                           ONZE TAAL 2021  —  5
            veus makend en slap’), het Duitse ener-
            vierend (‘op de zenuwen werkend’) en het
            Zweedse enervera (‘irriteren’) hebben alle-
            maal een uitsluitend negatieve betekenis.
               Dus let buiten de landsgrens goed op
            als je dit woord wilt gaan gebruiken.  
                                                                                                                17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22