Page 20 - OnzeTaal_mei2021_HR
P. 20

aanvalt, schiet je in de verdediging, ook al weet je dat
            het verstandiger is begripvol te reageren.”
               Tienminutengesprekken zijn te kort voor een ‘goed
            gesprek’, maar toch wordt het doel meestal wel bereikt:
            ouders vernemen hoe hun kind ervoor staat op school,
            leraren leren van de ouders iets erbij over de leerling en
            het bondgenootschap tussen de twee partijen wordt ver-
            sterkt. Van Charldorp: “Mijn ervaring is dat leraren goed
            aanvoelen dat zij expert zijn in hun cognitieve domein,
            maar verder niet. Als ouders en leraren zich bewust zijn
            van de precaire kennisverhouding bij de niet-cognitieve
            onderdelen van het gesprek en als leraren eraan denken
            hun institutionele rol ‘democratisch’ in te vullen, is de
            uitgangspositie in elk geval al veelbelovend.”   

               Dr. Tessa van Carldorp is in 2012 gepromoveerd op het
               proefschrift Van politieverhoor naar proces-verbaal, waarin ze
               laat zien hoe politieagenten en verdachten het geschreven
               proces-verbaal ‘co-construeren’. Sindsdien doet ze onder-
               zoek naar gesprekken bij banken, in ziekenhuizen, bij de
               huisarts en in de klas.







              De roos van Leary

              De roos van Leary is in 1957 bedacht door een groep   gedrag versterkend werkt: samengedrag lokt samenge-
              psychologen, onder wie Timothy Leary. Het schema be-  drag uit; tegengedrag leidt tot tegengedrag bij de ander.
              staat uit twee assen. De verticale boven-onderlijn draait   Het tweede is het complementariteitsprincipe. Daarmee
              om de vragen ‘Wie heeft of neemt de leiding?’ (‘boven’)   wordt bedoeld dat verticaal gedrag juist tegenovergesteld
              en ‘Wie laat zich leiden?’ (‘onder’). De horizontale tegen-   gedrag oproept. Agressief gedrag roept bijvoorbeeld
              samenlijn gaat om vragen als ‘Staat het gezamenlijke   intuïtief defensief gedrag op bij de ander.
              belang voorop (‘samen’) of juist meer het eigen belang?’      Het idee achter de roos van Leary is dat als je inziet
              (‘tegen’). Dit boven-, onder-, samen- en tegengedrag   welke reactie jouw woorden bij een ander oproepen, je be-
              kun je verder onderverdelen.                   wuster kiest voor hoe je je uiting verwoordt. Wie de roos
                 Er gelden vervolgens twee principes. Het eerste is   van Leary goed beheerst, kan bijvoorbeeld tegengedrag
              het symmetrieprincipe. Dat wil zeggen dat horizontaal   van de gesprekspartner ombuigen naar samengedrag.


                                        BOVEN                              DE ROOS VAN LEARY
                                                                           IN DE PRAKTIJK

                                  autoritair                               Ouder: Mijn kind had een 3 voor de
                                (zó doen we      leidend                   laatste toets. Ze kon zich niet concen-
                                 het en niet    (laten we                  treren, want er was de hele tijd lawaai
                                  anders)     het zó doen)                 op de gang. Ik wil dat u haar een her-
                                                                           kansing geeft.
                        agressief
                      (het gebeurt                                         Leraar A: Nee, een herkansing is echt
                        zoals ík                    ondersteunend          niet aan de orde. De andere leerlingen
                        het wil)                      (wij zijn er         hadden ook last van dat lawaai en heb-
                                                      voor elkaar)         ben normaal gescoord. Trouwens: ik
                TEGEN                                                 SAMEN  was er zelf bij en het geluid viel best
                                                                           mee.
                       opstandig                                           Leraar B: Ik begrijp dat ze teleurgesteld
                                                     meewerkend
                     (ik ben tégen!)                 en ik help je)        was. Helaas is herkansen niet mogelijk
                                                     (ik begrijp je
      ONZE TAAL 2021  —  5   teruggetrokken   afwachtend                   dat geluid te maken en zij hebben nor-
                                                                           – de andere leerlingen hadden ook met
                                                                           maal gescoord. Maar volgende week is
                                                                           er een luistertoets en daar is ze altijd
                             (ik meng me er
                                                                           goed in. Dan haalt ze dat cijfer gemak-
                              liever niet in)
                                             (beslis jij
                                                                           kelijk weer op. Wat me al vaker is opge-
                                               maar)
                                                                           vallen, is dat jullie dochter moeite heeft
                                                                           om het systeem te zien in de gramma-
                                                                           tica. Hoe gaat dat trouwens bij Duits?
                                        ONDER
   20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25