Page 28 - OnzeTaal_jul_aug2021
P. 28
Je bent geen verkoper.
TED-geboden Plug je bedrijf en producten niet, en doe
ook niet aan fondsenwerving.
Vertel het verhaal van je leven.
Geen standaardpraatje, maar een grote droom
of verhaal met grote nieuwswaarde. Laat je publiek lachen.
Een talk zonder humor is als
een ei zonder zout.
Laat jezelf zien.
Toon je nieuwsgierigheid en je passie tijdens je
presentatie – je successen én je mislukkingen. Lees niet voor.
Presenteer zo veel mogelijk uit je hoofd.
Vertel een verhaal. PowerPoint is geen openbare spiekbrief,
Geen opsomming van feiten. maar alleen een middel om enkele
illustraties te tonen.
Maak het niet te moeilijk.
Gebruik duidelijke taal, breng complexe Spreek niet langer dan nodig.
zaken terug tot de essentie. Maximaal 18 minuten. Steel geen tijd
Geef concrete voorbeelden. van de sprekers na je.
Voorkom een ronkende egotrip. Oefen en oefen.
Door op te scheppen raak je de aandacht van De bereidheid hard te werken aan
je publiek kwijt. je verhaal is de beste garantie voor 8 en 9.
“Generaal Van Uhm toonde het deren. Hetzelfde geldt voor een samenvatting waarin je
de kern van het verhaal nog eens inhoudelijk benoemt.
geschrokken publiek wat het Zo’n ‘informatieve samenvatting’ heeft een groter effect
op het onthouden van informatie dan een slot zonder
geschiktst was om zijn taak samenvatting of met enkel een herhaling van de presen-
tatiestructuur (een zogenoemde ‘indicatieve samen-
uit te voeren: een geweer.” vatting’).
TED-sprekers kondigen het slot meestal niet aan met
frases als ‘Nu kom ik aan het eind van mijn verhaal’ of
spreker onthouden kunt worden: Making messages memo- ‘Dat was het.’ Ze gebruiken stilistisch opvallende formu-
rable. Wat zijn belangrijke bouwstenen voor een speech leringen als ‘Er is eigenlijk maar één ding dat telt: …’
die het publiek bijblijft? Foer eindigde zijn TED-talk met: “If you want to live a
Wackers: “Geheugentheorie onderscheidt drie strate- memorable life, you have to be the kind of person that
gieën, ‘encodeerprincipes’ genoemd, die het onthouden remembers to remember.”
bevorderen: organisatie, visualisatie en elaboratie. Wat
die eerste betreft: je helpt je luisteraars de informatie te Martijn Wackers is docent academische presentatie- en
organiseren door je verhaal in een beperkt aantal punten schrijfvaardigheden aan de TU Delft en sprekerscoach bij
(‘chunks’) te presenteren en door op het eind de kern- TEDx Delft. Hij promoveerde op 24 juni in Leiden op onder-
boodschap nog eens helder te formuleren. Dat onthoud zoek naar retorische adviezen om onthouden te worden. Met
je het best. De tweede strategie, visualisatie, vind je in Josje Kuenen schreef hij Presenteren: wat werkt echt en wat echt
TED-talks vaak terug in het gebruik van visual props: niet? Onderbouwde adviezen over presentatietechnieken (Com-
denk aan de kruiwagen vol suikerklontjes van Jamie municatiereeks, 2012).
Oliver, en aan het geweer in de beroemdste TED-talk
van een Nederlander: generaal Peter van Uhm toonde Op www.onzetaal.nl/ted-talks staan nog enkele voorbeelden
het geschrokken Amsterdamse publiek het instrument van inspirerende TED-talks.
dat het geschiktst was om zijn taak uit te voeren, en
waarmee hij zijn ideaal het best kon verwezenlijken:
een heus geweer.” Megakerk-infotainment?
“De derde geheugentechniek is de zogenoemde diepe
verwerking (‘elaboratie’). Daarin staat het publiek cen- Wat opvalt bij de TEDx-bijeenkomsten in Delft zijn de zeer
traal in je voorbereiding: wie zijn het, wat is interessant positieve sfeer, de hyperoptimistische inleidingen, de swin-
ONZE TAAL 2021 — 7/8 to action’ en een anekdote. Door een anekdote zie je voor alle duizend aanwezigen samen konden drummen. Het
gende dj’s, de emotionerende succesverhalen en bijvoorbeeld
voor hen, hoe betrek ik ze erbij? Geschikte technieken
zijn bijvoorbeeld (retorische) vragen stellen, een ‘call
een TED-talk waarbij drumstokjes werden uitgedeeld zodat
publiek werd zelfs gevraagd met een gospelkoor mee te zin-
je wat er aan de hand is en koppel je de gebeurtenissen
gen. De typering ‘megachurch infotainment’ drong zich op.
eerder aan je eigen ervaringen, zo blijkt uit onderzoek.”
Maar de bezoekers bleven achter met het besef veel boeien-
OPVALLENDE FORMULERINGEN
de verhalen over wetenschapsgebieden te hebben gehoord,
Wackers heeft zelf experimenteel onderzoek gedaan naar
het effect dat retorische technieken aan het slot van in-
wakkerder waren gebleven dan op veel wetenschappelijke
formatieve presentaties hebben op het geheugen van het die ook beklijven. Ook meldden ze dat ze aandachtiger en
bijeenkomsten, en dat ze optimistisch gestemd en zonder
publiek. Daaruit bleek dat het aankondigen van het slot hoofdpijn de zaal hadden verlaten.
28 (‘Ik rond af’) het onthouden van informatie kan bevor-