Page 29 - OnzeTaal_dec2019_HR
P. 29

De afgelopen jaargang van Onze Taal stond in het teken
            van het schoolvak Nederlands. Wat is er dit jaar alle-
            maal gebeurd op dit vlak? En hoe moet het verder?


            REDACTIE ONZE TAAL
            Vignet: Rhonald Blommestijn


       Enthousiasmeren                                                        SCHOOLVAK NEDERLANDS

                                     voor taal





                                 Het schoolvak Nederlands [slot]



                  oen we in januari besloten ‘Het schoolvak Neder-  het februari/maartnummer), een beschouwing van Marc
                  lands’ tot jaarthema uit te roepen, deden we dat   van Oostendorp over het schoolexamen Nederlands en
            T omdat er allerlei plannen in aantocht waren om   van Peter-Arno Coppen over ezelsbruggetjes bij Neder-
            het vak grondig op de schop te nemen. Die initiatieven   lands (mei), artikelen over het moedertaalonderwijs in
            waren ook wel nodig, want Nederlands op de middelbare   Vlaanderen en in Spanje (juni en juli/augustus), en in
            school heeft geen fijn imago: onevenwichtige lesstof,   september interviewde Jan Erik Grezel drie generaties
            eenzijdige examinering, en de leerlingen zouden het alle-  docenten Nederlands. Bovendien kwam er elke maand
            maal maar saai vinden. Het leek ons een goed idee om de   een leraar Nederlands aan het woord in de rubriek ‘Voor
            pogingen hier iets aan te doen een jaargang lang maan-  de klas’.
            delijks op de voet te volgen.
               Wat heeft dat opgeleverd? Allereerst het inzicht dat   SPANNINGSVELD
            leerlingen het vak Nederlands inderdaad heel saai vin-  Een jaar lang inzoomen op het schoolvak Nederlands
            den. Dat was al wel zo’n beetje bekend, maar het was nog   laat het beeld zien van een voortdurend spanningsveld
            nooit echt goed onderzocht. De Nijmeegse studente Anne   tussen taalvaardigheid aan de ene kant en taal- en lite-
            van Asseldonk deed dat in opdracht van Onze Taal wél,   ratuurkennis aan de andere kant. Gaat het om de cultuur
            samen met haar begeleider Peter-Arno Coppen. De resul-  of om communicatie? Moet je kiezen tussen literair en
            taten, die te vinden zijn in het novembernummer van   zakelijk? Leidt grammatica wel tot goed schrijven? Een
            Onze Taal, liegen er niet om. Leerlingen willen dan nog   belangrijk twistpunt is of taal- en literatuurkennis wel
            wel toegeven dat het vak nuttig is, maar ze vinden het   nodig is om taalvaardiger te worden. Moet je als docent
            niet bijzonder leuk of interessant, en vooral heel saai.   wel iets met taal- en literatuurkennis doen?
               Een opmerkelijke uitkomst was verder dat bijna negen      Het zal nog wel een paar jaren duren voordat er in de
            van de tien scholieren er niet over piekeren om Neder-  klas werkelijk iets te merken zal zijn van de aanbevelin-
            lands te gaan studeren. Dat sluit pijnlijk goed aan bij wat   gen van Curriculum.nu. In die tijd blijft Onze Taal de ont-
            dit voorjaar de gemoederen nogal bezighield: de ophef-  wikkelingen nauwgezet en kritisch volgen, langs de zij-
            fing van de studie Nederlands aan de Vrije Universiteit in   lijn applaudisserend bij iedere stap die wordt gezet om
            Amsterdam. In commentaren werd erop gewezen dat de   het schoolvak Nederlands beter en aantrekkelijker te
            verengelsing van het hoger onderwijs vast wel verband   maken. Dat zal uiteindelijk ook wel lukken, want het vak
            houdt met die geringe interesse voor een vervolgstudie   omvat heel veel onderwerpen uit de wereld van taal en
            Nederlands, maar daarvoor vonden Van Asseldonk en   literatuur die ook voor jongeren boeiend zijn. En je hoeft
            Coppen dan weer geen aanwijzingen.               maar een minuut naar henzélf te luisteren om te horen
                                                             hoe efficiënt en creatief zij met taal omgaan – dus het
            CURRICULUM.NU                                    móét mogelijk zijn om leerlingen ook in de klas te en-
            Intussen werd er van alles ondernomen om het tij te    thousiasmeren voor het Nederlands.   
            keren. In het aprilnummer legde Mike Hannay van het
            Nationaal Platform voor de Talen uit op welke manieren
            zijn organisatie de strijd aanbindt tegen de teruglopende   ANTWOORDEN TAALTEST  (zie pagina 11)
            studentenaantallen bij de talenstudies, vooral bij Neder-
            lands. En in het oktobernummer stonden we uitvoerig   A.  Spelling     C.  Zoek de fouten
            stil bij wat dit jaar dé gebeurtenis was als het gaat om het   1.  c. Frans-Guyanees  1.  bereiden, expatburen, Kerstmis.
            schoolvak Nederlands: de presentatie van het eindrap-  2.  c. katalyseren  2.  Tientallen, cherubijntjes,
            port van de ontwikkelgroep Curriculum.nu. Op verzoek   3.  a. rock-’n-rollster  lindeboom, jong en oud,
            van de minister van Onderwijs zette een groep docenten   B.  Woordenschat  esthetische                ONZE TAAL 2019  —  12
            uiteen waar het naartoe moet met het schoolvak Neder-  1.  a. onthouding  D.  Extra
            lands: leerlingen beter aanzetten tot “denken, spelen en   2.  c. vertrouwelijk  De doek (in de kleur die hoort
            werken met taal”.                                  3.  a.  apparaat om geuren  bij de tijd van het kerkelijk jaar)
               Om al die kritiek en al die plannen in het juiste dag-  waar te nemen  is een antependium.
            licht te plaatsen, publiceerden we het afgelopen jaar uit-
            eenlopende achtergrondstukken over het schoolvak Ne-  Meer uitleg over heen en weer fladderen, lindebomen en
            derlands: een historisch overzicht van Hans Hulshof (in   andere schrijfwijzen vindt u op onzetaal.nl/taaladvies.  29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34