Page 25 - OnzeTaal_april2019_HR
P. 25
De top-10
- ‘Melk is goed voor elk’, ‘Melk. De witte motor’,
‘Met melk meer mans.’
- ‘Zeg het met bloemen’, ‘Bloemen houden van In opdracht van Jaap Toorenaar inventariseerde het
mensen.’ bedrijf Coosto de honderd slogans die het vaakst
- ‘Een ei hoort erbij.’ voorkomen in de sociale media. Hier de top-10.
Juist door het algemene karakter krijgt zo’n zin eerder Foutje, bedankt Van Reaal. Noem
de eigenschappen van een echt spreekwoord. 1 het een variant op ‘Helaas pinda-
kaas’. Zó ingeburgerd dat je de
WEL MAKKELIJKER woorden over vijftig jaar waarschijn-
De Rijksoverheid is grootleverancier van memorabele lijk nog hoort, ook als niemand meer
reclameleuzen, ook via de voorlichtingscampagnes weet wie Rijk de Gooyer was.
die we vroeger via Postbus 51 meekregen. (In 2012 is
dat sterke begrip vervangen door het slappe Rijksover- Goeiemoggel Van KPN. Er zijn
heid.nl.) Behalve ‘de bob’ vinden we in de top-100: 2 portiers die de begroeting nog elke
dag horen.
- ‘Leuker kunnen we ’t niet maken, wel makkelijker’
van de Belastingdienst. Even Apeldoorn bellen Van de ver-
- ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is.’ 3 zekeraar Centraal Beheer. Gebruiks-
- ‘Een beter milieu begint bij jezelf.’ vriendelijke uitdrukking die net als
- ‘Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid.’ de nummer één van pas komt bij tal
- ‘112. Daar red je levens mee.’ van ongelukjes.
Van de politie was ‘Die pet past ons allemaal’, van de De bob In 1995 bedacht voor het
landmacht ‘Geschikt, ongeschikt’ en van de lucht- 4 Belgisch Instituut voor de Verkeers-
macht ‘Eén team, één taak’. Defensie werft de laatste veiligheid. Een praktijkvoorbeeld,
jaren personeel met ‘Je moet het maar kunnen.’ gevonden op Autoweek.nl: “Trump
als president is als de meest dronken
VLEES SNIJDEN gast op een feest aanwijzen als de
SIRE (de Stichting Ideële Reclame) is met drie zinnen Bob.”
vertegenwoordigd in de top-100:
Er gaat niets boven Groningen
- ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt.’ 5 Bedacht door Henk Vonhoff, de
- ‘De maatschappij. Dat ben jij.’ voormalige commissaris van de
- ‘Wie is toch die man die op zondag altijd het vlees koningin in Groningen.
komt snijden?’
Red Bull geeft je vleugels Al jaren
6
Van die laatste slogan, bij een commercial waarin een de strijdkreet van de energiedrank
verbaasde jongen naar een vreemdeling kijkt die de uit Oostenrijk. Gevonden op Twitter:
rollade aansnijdt, is de herkomst precies bekend. De “Red Bull geeft je vleugels. Ja, en een
bedenkers ervan hadden de woorden ingefluisterd kut schakelbak” (toen Max Verstap-
gekregen van een collega die niet wist van wie de pen weer was uitgevallen).
uitspraak was. Ook op internet was die onvindbaar.
Navraag bij Onze Taal bracht me bij de bron. Het citaat Ik ben toch niet gek Enige tijd de
bleek afkomstig van onze langstzittende minister van 7 slogan van MediaMarkt. Gevonden
Buitenlandse Zaken, Joseph Luns. In een interview met op Twitter: “Mediamarkt verhoogt
Het Vrije Volk in 1983 zei hij over zijn drukke werkzaam- weer prijzen vlak voor btw-kortings-
heden: “Och, de kinderen vragen weleens: ‘Moeder, actie. Ik ben toch niet gek!”
wie is toch die bleke heer die hier op zondag het vlees
komt snijden?’” Niet omdat het moet, maar omdat
8 het kan De jongste reclamezin in
BOOT VERKOPEN deze lijst. Aanvankelijk een in zeer
Met zeven noteringen in de top-100 is Frank Pels Ne- kleine kring gebruikte uitdrukking,
derlands meestgeciteerde copywriter. De schrijver van eind 2015 doorgebroken als slogan
‘15 miljoen mensen’ van de Postbank bedenkt bijna al van Tele2.
zijn reclamezinnen met in zijn achterhoofd de eis dat
ze overgenomen moeten kunnen worden door het pu- Echt Hema Werd in 2014 vervangen
bliek. Van zijn hand zijn onder meer: ‘Dan verkoop je 9 door ‘Hema maakt gewoon bijzon-
toch gewoon de boot’, ‘Autodrop. Het zou verboden der’, maar ‘Echt Hema’ keerde weer
moeten worden’ en ‘Dat zeg ik. Gamma.’ Zijn woorden snel terug.
voor Rivella vonden hun weg naar een tweet: “Ik ben
Marja, een beetje vreemd maar wel lekker, en op zoek Wij van Wc-eend adviseren Wc- ONZE TAAL 2019 — 4
naar een niet-burgerlijke man.” Contactgegevens van 10 eend Uitgegroeid tot een Neder-
Marja zijn bij Onze Taal niet bekend. lands gezegde, een variant op de
slager die zijn eigen vlees keurt.
Van Jaap Toorenaar verscheen onlangs bij Maven Gevonden op Facebook: “Het is toch
Publishing het boek Hoe verzinnen ze het? Bedenkers van gek dat Schiphol zelf de geluidsover-
onvergetelijke reclames aan het woord. Paperback € 24,95, last onderzoekt. Wij van Wc-eend
e-boek € 20,−. ISBN 978 94 92493 48 3 adviseren Wc-eend.” 25