Page 24 - OnzeTaal_april2019_HR
P. 24
Goeiemoggel!
Reclameslogans die het schopten tot gewone taal
Wat zijn de meestgebruikte reclame- - paarse krokodil, een synoniem voor een bureaucra-
zinnen in onze dagelijkse taal? tische gang van zaken. Bedacht in 2003 voor de
verzekeraar OHRA, toen we paars nog associeerden
Reclamemaker Jaap Toorenaar met paarse kabinetten en politiek.
onderzocht het. - wc-eendgehalte, een predicaat voor onderzoeken van
partijen die zichzelf heimelijk aanbevelen (zie ook
de top-10 hiernaast).
- met iemand een beschuitje willen eten, een kuise versie
JAAP TOORENAAR van ‘met iemand naar bed willen’. Adverteerders
blijven vrijwel altijd beschaafd. In Amerika stond
boven een advertentie: ‘Twee dingen gaan beter op
een waterbed; een ervan is slapen.’
it jaar vier ik mijn veertigjarig jubileum als
reclamecopywriter. Als je al zo lang bezig Andere, op reclamebureaus bedachte woorden die we
bent met het bedenken van reclameteksten in Van Dale tegenkomen, zijn vlaflip, frisdrank, okselfris,
D en -slogans, ga je je vanzelf afvragen: welke gehaktdag en Joris Driepinter. Maar die haalden niet
zinnen blijven hangen? de top-100. Het voor de VARA bedachte neologisme
Om te achterhalen wat de bekendste reclamezinnen verschillig (in ‘Wees verschillig’) kwam wel in de top-100
zijn, moest ik tellen: welke komen het vaakst voor, bij- terecht, maar weer niet in het woordenboek. De slogan
voorbeeld op de sociale media? Dat kon ik niet zelf, maar is maar relatief kort gebruikt.
een bedrijf, Coosto, schoot me te hulp. Samen kwamen
we tot een top-100, die ik heb opgenomen in mijn on- MELK, BLOEMEN EN EIEREN
langs verschenen boek Hoe verzinnen ze het? Wat me opviel toen ik de hele top-100 bekeek: het grote
aantal oude slogans. Wat eenmaal in het collectieve
WOORDENBOEK geheugen zit, krijg je er niet meer uit. Een kleine greep:
Natuurlijk is er nóg een graadmeter om te bepalen hoe - ‘Goed gedaan jochie’: een uitspraak van Rijk de
ONZE TAAL 2019 — 4 - zwitserlevengevoel. Sinds 1986 het woord van verzeke- - ‘Op de markt is je gulden een daalder waard’: het
bekend reclamewoorden zijn: het woordenboek. Welke
Gooyer in een commercial van Paturain.
reclametaal vinden we terug in de grote Van Dale?
guldentijdperk ligt achter ons, en de daalder hele-
ringsmaatschappij Zwitserleven voor het prettige
maal, maar die zin van de markt is nog niet vergeten.
vooruitzicht op een onbezorgde oude dag.
- ‘Liever Kips leverworst dan gewone leverworst’,
wat half Nederland kan meezingen.
- de bob. In 1995 bedacht door een Vlaamse tekstschrij-
ver, die een naam zocht die ook in Wallonië gangbaar
is. Bob is geen afkorting van bewust onbeschonken Opmerkelijk zijn ook de vele reclamecampagnes voor
bestuurder, al mag iedereen dat natuurlijk denken. een bepaalde branche: melk, bloemen en eieren bijvoor-
24 Vandaag de dag is de bob-bedenker wijnhandelaar. beeld: