Page 19 - OnzeTaal_april2019_HR
P. 19

De terechtstelling van                                “Ik weet niet goed hoe het moet / De sleutel nog niet,
       Jezus (Martijn Fischer),                              hoe het werkt, wat het doet” of “Er zit zoveel schoon-
       The Passion 2016.                                     heid in het kleine geluk / Een gulzig verlangen, maak
       Foto: Willem Jan de Bruin                             dat nou niet stuk”.
                                                                Het lijkt erop dat die emotionele incontinentie alles
                                                             omgeeft waar The Passion voor staat.

                                                             CONTAINERBEGRIPPEN
            ZWART WIT                                        De hoopvolle tekstdichter die een hit wil schrijven die
            Eind jaren negentig maakten Jeroen van Merwijk en   kans maakt op recyling in dit jaarlijkse musical-kruis-
            Harrie Jekkers het cabaretprogramma Twee artiest voor   gang-volksfeest, moet goed kijken naar de teksten die
            één geld. Daarin legden ze uit hoe je een behoorlijke   eerder zijn gebruikt voor The Passion.
            liedtekst schrijft. Een cruciale tip: zorg dat de tekst van      De eerste, voor de hand liggende tip: schuw geen en-
            het liedje zo duidelijk is als het maar kan, vanaf de eer-  kel cliché. De eerste regels van ‘Wit licht’, een lied van
            ste regel tot de laatste. Als afschrikwekkend voorbeeld   John Ewbank voor Marco Borsato, luiden: “Ik ben een
            gaven ze de opening van het nummer ‘Kronenburg   mens van vlees en bloed / Een druppel in de oceaan /
            Park’ van Frank Boeijen, uit 1985: “Ik weet niet wat jou   Onherkenbaar in de golven / Een korrel zand in de
            zover heeft gebracht / Als ik jou zie, ’s avonds bij het   woestijn / Zo slokt de menigte mij op / En raak ik tel-
            park”. Volgens de cabaretiers kon dat niet meer goed-  kens weer bedolven.” Het is bijna knap om zes van
            komen: een lied dat begint met iets wat je níét weet   zulke tot op de draad versleten clichés achter elkaar te
            over een onbepaald iemand die tot een onbenoemde   zetten en feitelijk niets te zeggen.
            daad is gedreven op een niet nader genoemde avond in      Zo komen we meteen bij tip twee: vermijd specifieke
            de groenvoorziening.                             inhoudselementen. In The Passion werd met ‘Wit licht’
               Waarschijnlijk zouden de scenaristen van The Passion   de twijfel en onzekerheid van Jezus uitgedrukt. Dat was
            dat juist een perfecte opening vinden, want zulk soort   niet gelukt als er gekozen was voor een duidelijkere
            vaagheid is precies wat ze zoeken – niet voor niets zat   tekst. Daarom is het niet verstandig om je liedje te be-
            ‘Zwart wit’, een ander nummer van diezelfde Frank
            Boeijen, tot nu toe in elke editie van het programma.
            Hoe concreter de liedtekst, hoe minder geschikt hij is
            om een cast van Volendamse charmezangers, vallende   Hoe concreter de liedtekst,
            musicalsterren en reserve-BN’ers mee door een Neder-
            landse stadskern te laten lopen, achternagezeten door   hoe minder geschikt hij is om
            de Romeinen in de vorm van een plaatselijk politie-
            korps, terwijl elders in de stad een lange optocht van    Volendamse charmezangers,
            allerlei gezindten bezig is om een enorm, lichtgevend
            kruis naar een centraal gelegen plein te dragen. Op dat   vallende musicalsterren en
            plein staat weer een andere BN’er het lijdensverhaal
            van Christus te vertellen, voor het geval de kijker dat   reserve-BN’ers mee door
            niet meer helemaal in zijn hoofd heeft, met een groot
            en – het moet gezegd – steengoed orkest achter zich.   een Nederlandse stadskern
            We hebben dus het verhaal zoals het wordt uitgebeeld
            door de hoofdrolspelers, met veel gekwelde blikken en   te laten lopen.
            tergend traag gewandel door de stad, de optocht van
            mensen die die avond niets beters te doen hadden dan
            anderhalf uur achter een kruis vol lampjes aan te lopen,
            het verhaal van de evangelist en de Nederlandstalige   ginnen met concrete mededelingen als: “Er staat een
            liedjes die onderweg gezongen worden door de cast.  paard in de gang”, “Weet je wat ik wel zou willen zijn /
                                                             Een bloemetjesgordijn”, of “Met de vlam in de pijp /
            BEATMIS                                          scheur ik door de Brennerpas”. Het gaat niet lukken om
            Wie weleens naar de Matthäuspassion is geweest, begint   zo’n tekst in het lijdensverhaal te verwerken. Je moet
            het misschien te dagen dat de vertellende BN’er op het   ruimte scheppen voor de luisteraar – en voor minstens
            podium de evangelist is en dat de zingende BN’ers de   één hoofdrolspeler in het kruisverhaal – door het aan-
            aria’s voor hun rekening nemen. De mensen die mee-  brengen van zo veel mogelijk hol galmende container-
            wandelen met het kruis kunnen losweg gezien worden   begrippen.
            als het wereldlijke koor, in de zin dat ze ook af en toe
            iets half spontaans mogen zeggen tegen een straat-   MEESLEPEND
            interviewer. Op dat punt is ook duidelijk waarom The   De Zeeuwse band Bløf is al vele jaren hofleverancier van
            Passion zo’n goed gekozen naam is: het werkt net als   zulke liedteksten: “Ze vroegen je ten dans / En het bood
            een ‘gewone’ passie, maar dan in de vorm van een    je alle kansen / Om het beste dat je in je had / Aan ieder-
            multimediale beatmis.                            een te laten zien / Maar je doet het niet voor hun / Je
               De liedjes zijn, net als de aria’s bij Bach, reflecties op   doet het niet voor mij / En zelfs niet voor jezelf / Je bent
            het lijdensverhaal vanuit de persoonlijke gevoelens van   de zin voorbij” (‘Donker hart’, 2007). Het zijn teksten   ONZE TAAL 2019  —  4
            de diverse hoofdrolspelers. Daarom moeten die teksten   als een canvas met een paar contouren. Je mag hele-
            ook zo feiteloos en warrig mogelijk zijn. Ze zijn niet be-  maal zelf weten hoe je het inkleurt.
            doeld om iets te zeggen, maar juist om de onmacht tot      Vandaar de derde tip: schrijf meeslepend, alsof er
            een zinnige uitspraak over de meest aangrijpende ge-  van alles op het spel staat, ook al weet je zelf ook niet
            beurtenis in het Nieuwe Testament uit te drukken. En   precies wat – het grote verhaal van de kruisgang zal je
            dus hoor je voortdurend draken van zinnen als: “In het   woorden met betekenis bekleden. En vergeet niet te
            midden van de kring / Waar ze je helemaal omringen”,   kijken op donderdag 18 april.                                               19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24