Page 22 - OnzeTaal_april2019_HR
P. 22

vinden we het perfect normaal dat een pianist met twee
            handen speelt, maar kunnen we niet met twee handen
            schrijven? Of met de ene een landschap tekenen, en met
            de andere de bijbehorende tekst schrijven? Vooralsnog
            leverden mijn pogingen alleen spiegelschrift op, maar
            met een beetje training moet het lukken, denk ik nog
            steeds.”
            TIJDSDRUK
            “Tijdsdruk kan ook helpen: ik heb mezelf ooit aan een
            experiment onderworpen om erachter te komen hoe bij
            mij ideeën en associaties ontstaan. Met een stapel pa-
            pier voor me en een vriend die elke twee minuten een
            stopwatch indrukte, begon ik te tekenen. Als hij ‘stop’
            zei, moest ik aan een nieuwe tekening beginnen. Op
            deze manier dwong ik mezelf in korte tijd iets te maken
            dat ergens op sloeg. Toen bleek dat ik vaak ruim voor de
            tijd klaar was, maakten we er een minuut van. Maar zelfs
            in die ene minuut kreeg ik wel tien ingevingen voor te-
            keningen. Mijn hoofd werd warm en ik vroeg me af: hoe
            werkt dit? Het experiment maakte me ervan bewust dat
            er een gigantisch reservoir aan ideeën in mijn hoofd
            zit.”
               “Inmiddels maak ik daar bewust gebruik van. Zo deed
            ik in het Stedelijk Museum in Amsterdam een live-per-
            formance waarbij ik vierentwintig uur aaneengesloten
            tekende op een iPad die verbonden was met een canvas-
            printer. Een etmaal en eenenzeventig tekeningen later
            bekeek ik uitgeput en met gezwollen voeten het resul-
            taat. Wat ik in de laatste fase maakte, was verreweg het
            interessantst. Maar ook wat ik die eerste uren maakte,
            zou later dienen als inspiratiebron voor schilderijen-
            reeksen. Het dwars door de vermoeidheid heen gaan
            bracht me in een dronken, euforische toestand; de ratio
            verdwijnt, het proces stuwt zichzelf voort. Ik begon op   kan stimulerend werken, omdat je snel moet reageren op
            een gegeven moment zelfs simultaan te werken, met   wat er in de zaal gebeurt. Men noemt dat ‘improviseren’;
            twee prenten tegelijk. De tekeningen zelf werden nader-  ik noem het liever ‘creëren op de plaats’. Het woord
            hand overigens gecremeerd, en de as in urnen gedaan.   improviseren vind ik zoiets raars in dit verband; alsof je
            Het ging me niet om het eindresultaat, maar om het   moet dweilen terwijl de kraan openstaat. Terwijl het
            proces.”                                         erom gaat dat je actief iets maakt. Mensen die me één
                                                             keer zien spelen, denken vaak dat ik alles ter plekke be-
            ASSOCIATIEF                                      denk, maar net als met tekenen ben ik vaak jarenlang
            Wat leerde het proces u?                         met bepaalde thema’s bezig.”
            “Dat tijd mijn bondgenoot is. Goeie zinnen en tekenin-
            gen staan bij mij doorgaans binnen twee minuten op pa-  HERENLEED
            pier. Als ik langer aan iets werk, ben ik vaak ontevreden.   Als keuzetekst koos u een ‘ultrakort verhaal’ van
            Omgekeerd maak ik gebruik van traagheid, een ánder   Armando. Hebben hij en u iets gemeen?
            soort snelheid als het ware: ideeën laten rijpen. Zo werk   “Ik ontdekte Armando via het geweldige televisie-
            ik één à twee keer per week aan een reeks die ik ‘car-  programma Herenleed, waarin hij met Cherry Duyns
            toons zonder tekeningen’ noem. Dan ga ik zitten en   en Johnny van Doorn een fantastisch drietal vormde.
                                                             Hun sketches werden niet geponeerd als zijnde grappig,
            “Als er al regels zijn, moet                     er waren geen moppen, er was geen clou, maar het
                                                             absurdisme en het talige ervan trokken me enorm aan,
            je die snel overtreden. Ik heb                   maakten iets los.”
                                                               Kamagurka rolt met zijn bureaustoel naar de teken-

            daar wel feeling voor.”                          tafel om de bundel Ter plekke van Armando erbij te
                                                             pakken. “Ik herken in hem het associatieve, het vrije.”
                                                               keuze graag van het moment zélf wilde laten afhangen.
                                                               Van tevoren mailde Kamagurka dat hij de definitieve
      ONZE TAAL 2019  —  4  dan zo’n drie uur laat rijpen. De beste vondsten verwerk   teksten aangestreept.” Dan, plechtig: “Ik kies voor een
            schrijf ik associatief reeksen zinnen voor me uit die ik
                                                             Bladerend door de verhalenbundel: “Ik had al een paar
            ik tot tekeningen, met de tekst eronder of in een ballon.
                                                             verhaal waarin ik mijzelf herken. Het heet ‘Een war-
                                                             hoofd’.” Zacht, maar expressief begint hij voor te lezen:
            Of ze verdwijnen, dat kan ook.”
            Ontstaat zó bij u een zin als: “Ik wil alleen nog in een
                                                             “Een kathedraal langs de buitenmuur beklimmen, dat
            rubberen Boeing stappen, zo’n vliegtuig dat ‘boeing,

                                                               Als hij klaar is, starend naar de bladzijde: “Zo’n goeie
            boeing’ doet bij het neervallen”?
                                                             tekst! Er zitten prachtige vondsten bij. Waar haalt hij
            Kamagurka knikt. “Toen ik het woord boeing een keer   leek hem wel wat ...”
            uitsprak, zag ik ineens die stuiterbal voor me. Toen wist   het vandaan? Zo’n verhaal bevat voor mij allerlei inspi-
   22       ik: dat ga ik gebruiken. Ook de aanwezigheid van publiek   rerende beelden en associaties.”
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27