Page 13 - OnzeTaal_april2019_HR
P. 13

gen werken inmiddels wel weer meer samen met de uni-
            versitaire talenstudies, bijvoorbeeld om studenten beter   Deltaplan talenstudies
            te informeren over het beroep van leraar. Als platform
            willen we die samenwerking tussen talenstudies en lera-  Het Nationaal Platform voor de Talen is in 2018 opgericht
            renopleidingen verder bevorderen en ondersteunen.”  om de aantrekkelijkheid van talenopleidingen voor studen-
            Maar hoe zorgen jullie ervoor dat meer scholieren ook   ten te vergroten. Het is een initiatief van (en het wordt
            werkelijk gaan kiezen voor een talenstudie?        bekostigd door) de letterenfaculteiten van de zes algemene
            “Daarvoor moet je vooral in het voortgezet onderwijs   Nederlandse universiteiten – Groningen, Nijmegen, Amster-
            zijn. Het grootste zwakke punt van talen is dat ze min-  dam (VU en UvA), Utrecht en Leiden – en het Programma-
            der interessant zijn dan de andere schoolvakken, omdat   bureau Duurzame Geesteswetenschappen. Het platform
            ze geen eigen kennisinhoud hebben. Het draait alleen   komt voor de zomer met een ‘deltaplan talenstudies’. Dit
            om leesvaardigheden, en dat is hopeloos. Je zou leerlin-  behelst onder meer voorstellen voor nauwere samenwerking
            gen moeten leren hoe taal werkt, hoe mensen die ge-  (niet elke faculteit hoeft een specialist Duitse letterkunde te
            bruiken en wat de gevolgen zijn van onjuist gebruik, en   hebben) en voor innovatie van de opleidingen. Zo moet er
            hun inzicht moeten bieden in de rol die taal speelt in het   meer aandacht komen voor beroepsvoorbereiding en voor
            leven van iedereen. Kortom, er moet een nieuw lespro-  praktijkgerichte (onderzoeks)projecten.
            gramma komen.”                                        Daarnaast werkt het platform aan imagoverbetering van
                                                               het leraarschap, betere voorlichting over talenstudies op
            OLYMPIADE                                          vo-scholen en vakinhoudelijke vernieuwing van de talenvak-
            Voor die lesprogramma’s hebben we al Curriculum.nu:   ken in het voortgezet onderwijs. (Zie voor meer informatie:
            zogeheten ‘ontwikkelteams’ van leraren buigen zich   Platformtalen.nl.)
            in opdracht van het ministerie van Onderwijs over de
            nieuwe lesinhouden. Werken jullie daarmee samen?
            “Ja, we hebben overleg met de ontwikkelteams voor
            de vakken Nederlands en vreemde talen. Tegelijkertijd   taal leren, dat je in verschillende contexten gebruik-
            moeten we ons niet te afhankelijk opstellen van de    maakt van verschillende taalregisters of dat oudere
            ontwikkelingen binnen Curriculum.nu, want als daar   letterkunde ons nog wel degelijk iets te zeggen heeft.”
            uiteindelijk niet veel mee gebeurt, zitten we met de    Hebben leerlingen enig idee wat een talenstudie
            gebakken peren. Dus zijn we met een groep vakdidactici   inhoudt?
            bezig zelf lesmodules te ontwikkelen voor vooral de    “Nauwelijks. Het platform heeft enquêtes laten uitvoe-
            bovenbouw van het voortgezet onderwijs.”         ren onder bachelorstudenten en afgestudeerden en
            Waar moeten we dan aan denken?                   gesprekken gevoerd met groepen leerlingen uit de vijfde
            “Bijvoorbeeld aan modules over meertaligheid en taal-  en zesde klas, en daaruit komt eenzelfde geluid naar
            verandering. Daarnaast willen we bestaand lesmateriaal   voren: leerlingen hebben geen idee wat een talenstudie
            bundelen dat via universiteiten wordt aangeboden. We   inhoudt en wat je ermee kunt doen, behalve leraar wor-
            verwijzen op onze website bijvoorbeeld naar LitLab van   den. In een land waar het imago van leraren toch al niet
            de Universiteit Utrecht, een initiatief om literatuur-   zo best is, helpt dat natuurlijk niet. Als platform zijn
            onderzoek op de middelbare school te stimuleren. De   we bezig voorlichtingsmateriaal te ontwikkelen voor
            website is een digitaal laboratorium voor literatuur-   schooldecanen. En dit voorjaar starten we een social-
            onderzoek, waar bovenbouwleerlingen via digitale    mediacampagne voor studiekiezers waarin we hen met
            experimenten kunnen kennismaken met academisch   heel eenvoudige motto’s proberen te raken en waarin we
            onderzoek naar de Nederlandse literatuur van alle tijden.   laten zien dat een talenstudie iets voor hen kan zijn. In
            En we wijzen op de Olympiade Nederlands, die vanaf    het ‘deltaplan talenstudies’ dat deze zomer verschijnt
            het schooljaar 2019-2020 in Vlaanderen en Nederland   [zie het kader – red.], gaan we trouwens uitvoeriger in
            zal worden gehouden: middelbare scholieren lossen    op al onze plannen.”
            in wedstrijdverband taalkundige, letterkundige en com-
            municatieve puzzels op die te maken hebben met de    SCHOOLKRANT
            Nederlandse taal en Nederlandstalige culturen.”  Waarop zou u jongeren aanspreken om hen te ver-
                                                             leiden tot een talenstudie?
            PRETPAKKET                                       “Ik zou duidelijk maken dat je met passie en enthousias-
            Moeten we trotser worden op het schoolvak Neder-  me voor taal iets voor de samenleving kunt betekenen.
            lands?                                           Spreek de puzzelaar aan die doorheeft dat je in de ene
            “Ja, Nederlands moet weer een echt vak worden, niet   taal iets kunt zeggen wat in de andere taal helemaal niet
            louter een hulpvak voor andere vakken. En dat geldt ook   kan, of dat zelfs in je eigen taal woorden per persoon
            voor de vreemde talen. We moeten ervanaf dat het havo-   verschillende connotaties kunnen hebben en dat je dus
                                                             moet nadenken over hoe je iets zegt. Spreek de mensen
       “Je zou leerlingen moeten                             aan die misschien bètagericht zijn, maar ook van taal
                                                             houden. Je hoeft geen psychologie te doen met een minor
       leren hoe taal werkt en hoe                           taal, je kunt ook taal doen met een minor psychologie; je
                                                             hoeft geen ‘international business’ met een bijvak Duits
       mensen die gebruiken.”                                te doen, je kunt ook Duits doen met een bijvak economie,   ONZE TAAL 2019  —  4
                                                             zoals ik heb gedaan. Je interesse in kunstmatige intelli-
                                                             gentie kun je ook uitleven in een talenstudie. Een talen-
                                                             studie is geknipt voor de eigenwijze criticus die al in de
            en vwo-vakkenpakket (‘profiel’) Cultuur & Maatschappij   schoolkrant schreef, die blogt en al boekrecensies op in-
            geldt als afvoerputje of pretpakket, omdat je dan ‘alleen   ternet zet. En ja, ook voor degenen die met jonge mensen
            maar’ talen doet. We moeten de inhoud van ons vak   willen werken, de docenten in spe dus. Talenstudenten,
            meer profileren. Laat leerlingen zien dat taal maat-  zo weet ik uit eigen ervaring, zijn heel uiteenlopende
            schappelijk relevant is: hoe asielzoekers een vreemde   personen. Dat moeten we veel meer uitventen.”      13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18