Page 12 - OnzeTaal_april2019_HR
P. 12
“ Nederlands moet weer
een echt vak
worden”
Interview met Mike Hannay, voorzitter van
het Nationaal Platform voor de Talen SCHOOLVAK NEDERLANDS
De animo om talen te studeren neemt voor de Talen opgericht. Het doel: ervoor zorgen dat meer
flink af. Onlangs besloot de Vrije Univer- studenten voor een talenstudie kiezen. De voorzitter van
het platform is Mike Hannay, emeritus hoogleraar Engel-
siteit zelfs om de studie Nederlands te se taalkunde en zo’n beetje de meertaligheid in persoon:
schrappen. Het Nationaal Platform voor hij is een Engelsman die (naast economie) Duits studeer-
de en al jaren in Nederland woont en werkt, en dus ook
de Talen wil het tij keren door talen- onze taal vloeiend spreekt. Hannay maakt zich vooral
ook zorgen over de maatschappelijke gevolgen van de
studies weer aantrekkelijk te maken. afnemende interesse voor talenstudies. “Minder talen-
studenten betekent bijvoorbeeld minder eerstegraads
BEA ROS leraren Nederlands en vreemde talen. En dat terwijl er
Foto: Iris Vetter nu al een lerarentekort is.” Onlangs besloot het Lorentz
Lyceum in Arnhem het vak Duits voor vwo-leerlingen
maar van het rooster te halen, omdat de school geen
an de Vrije Universiteit Amsterdam zijn er leraren kon vinden. Dat zou zomaar ook het doemscena-
momenteel welgeteld vijf eerstejaars studen- rio voor het schoolvak Nederlands kunnen worden.
ten Nederlands. Voor de universiteit is dat
A reden om de stekker uit de bachelorstudie IMAGO
ONZE TAAL 2019 — 4 landse universiteiten waar het vak wordt aangeboden is Hannay: “We proberen talenstudies weer aantrekkelijker
Wat gaat het platform doen om het taalonderwijs te
Nederlands te trekken, zo werd eind februari bekend (zie
ook blz. 33 van dit nummer). Aan de andere vijf Neder-
behouden?
het nog niet zo dramatisch gesteld, maar ook daar slinkt
te maken. Dat kan deels door het imago van het leraar-
de belangstelling voor de studie van onze moedertaal
schap te verbeteren. Die kleine aantallen talenstudenten
zie je ook in andere landen, maar juist niet in landen
steeds meer. Waren er ooit zo’n tweehonderd eerstejaars
Nederlands per universiteit, nu is dat het totale aantal
rijk, Duitsland, Spanje en Finland. In die landen is het
voor heel Nederland. De vreemde talen (zoals Duits,
Frans en Spaans) zitten al langer in de gevarenzone. waar de leraar nog een zekere status heeft, zoals Oosten-
halen van een eerstegraads lesbevoegdheid een onder-
Om het tij te keren hebben zes universiteiten de han- deel van de talenstudie zelf, zoals dat tot 1990 ook in Ne-
12 den ineengeslagen en begin 2018 het Nationaal Platform derland het geval was. De universitaire lerarenopleidin-