Page 12 - OnzeTaal_april2019_HR
P. 12

“ Nederlands moet weer



          een echt vak





                                                                     worden”








            Interview met Mike Hannay, voorzitter van
            het Nationaal Platform voor de Talen                                                SCHOOLVAK NEDERLANDS




            De animo om talen te studeren neemt              voor de Talen opgericht. Het doel: ervoor zorgen dat meer
            flink af. Onlangs besloot de Vrije Univer-       studenten voor een talenstudie kiezen. De voorzitter van
                                                             het platform is Mike Hannay, emeritus hoogleraar Engel-
            siteit zelfs om de studie Nederlands te          se taalkunde en zo’n beetje de meertaligheid in persoon:
            schrappen. Het Nationaal Platform voor           hij is een Engelsman die (naast economie) Duits studeer-
                                                             de en al jaren in Nederland woont en werkt, en dus ook
            de Talen wil het tij keren door talen-           onze taal vloeiend spreekt. Hannay maakt zich vooral
                                                             ook zorgen over de maatschappelijke gevolgen van de
            studies weer aantrekkelijk te maken.             afnemende interesse voor talenstudies. “Minder talen-
                                                             studenten betekent bijvoorbeeld minder eerstegraads
            BEA ROS                                          leraren Nederlands en vreemde talen. En dat terwijl er
            Foto: Iris Vetter                                nu al een lerarentekort is.” Onlangs besloot het Lorentz
                                                             Lyceum in Arnhem het vak Duits voor vwo-leerlingen
                                                             maar van het rooster te halen, omdat de school geen
                     an de Vrije Universiteit Amsterdam zijn er   leraren kon vinden. Dat zou zomaar ook het doemscena-
                     momenteel welgeteld vijf eerstejaars studen-  rio voor het schoolvak Nederlands kunnen worden.
                     ten Nederlands. Voor de universiteit is dat
            A reden om de stekker uit de bachelorstudie      IMAGO
      ONZE TAAL 2019  —  4  landse universiteiten waar het vak wordt aangeboden is   Hannay: “We proberen talenstudies weer aantrekkelijker
                                                             Wat gaat het platform doen om het taalonderwijs te
            Nederlands te trekken, zo werd eind februari bekend (zie
            ook blz. 33 van dit nummer). Aan de andere vijf Neder-
                                                             behouden?
            het nog niet zo dramatisch gesteld, maar ook daar slinkt
                                                             te maken. Dat kan deels door het imago van het leraar-
            de belangstelling voor de studie van onze moedertaal
                                                             schap te verbeteren. Die kleine aantallen talenstudenten
                                                             zie je ook in andere landen, maar juist niet in landen
            steeds meer. Waren er ooit zo’n tweehonderd eerstejaars
            Nederlands per universiteit, nu is dat het totale aantal
                                                             rijk, Duitsland, Spanje en Finland. In die landen is het
            voor heel Nederland. De vreemde talen (zoals Duits,
            Frans en Spaans) zitten al langer in de gevarenzone.    waar de leraar nog een zekere status heeft, zoals Oosten-
                                                             halen van een eerstegraads lesbevoegdheid een onder-
               Om het tij te keren hebben zes universiteiten de han-  deel van de talenstudie zelf, zoals dat tot 1990 ook in Ne-
    12      den ineengeslagen en begin 2018 het Nationaal Platform   derland het geval was. De universitaire lerarenopleidin-
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17