Page 31 - OnzeTaal_mei2021_HR
P. 31

Foto: Rcbutcher / Wikimedia
       NAMEN




       Chemelot





               et is een mooie, maar raad-
               selachtige naam: Chemelot.
       H Zo heet sinds 2002 een indus-
       triegebied in Zuid-Limburg waar men
       zich bezighoudt met technische ver-
       nieuwingen. Toen ik er voor de eerste
       keer over las, moest ik denken aan
       Frans aandoende namen in de trant
       van Chèvremont, Amby of Cadier –
       uit te spreken als ‘Sjeemeloo’, waar-
       schijnlijk? Bij mij drong ook de ge-      Het terrein Chemelot bij Sittard-Geleen.
       dachte aan chemie en Duimelot zich op.
          Dat van de chemie klopt. In dit       Waar die naam Camelot dan weer   onduidelijk, maar één ding weten we
       gebied staan immers de voormalige   vandaan komt, is niet helemaal duide-  wel: in Limburg lag het niet. Waarom
       chemische fabrieken van DSM – en ter   lijk. Een mogelijke plaats van her-  zou je een industrieterrein “uiteraard”
       plaatse wordt Chemelot dan ook met   komst is Colchester, waar het Keltisch-   vernoemen naar een mythisch kasteel?
       de zachte Limburgse g uitgesproken.   Romeinse Camulodunum gevonden is:      Wie flink zijn best doet, kan in
       Maar waar komt de rest van deze naam   het ‘fort van Camulus’. Camulus was   fabriekspijpen best de gemetselde
       vandaan? Volgens de Chemelot-web-   een Keltische god. Maar er zijn twee   torens van weleer zien en in de contai-
       site zijn er behalve chemie nog twee   problemen. Ten eerste heeft Chrétien   ners de kantelen. Zware chemische
       andere elementen: lot (Engels voor   de Troyes het niet over Camulodunum   industrie met een romantisch sausje
       ‘plaats’) en “uiteraard” de naam van   of een verfranste vorm daarvan, maar   van ridders en kastelen … Het is een
       het mythische kasteel Camelot. Dit   over Camaalot. Verder was de schrijver   verbeeldingskracht waar Chrétien de
       was de verblijfplaats van de Keltische   uiterst creatief in het bedenken van   Troyes nog een puntje aan kan zuigen.
       koning Arthur, hoofdpersoon in de   nieuwe verhalen en personages.
       middeleeuwse verhalen van Chrétien      Of Camelot echt bestaan heeft, en
       de Troyes en andere schrijvers.   waar het dan gelegen heeft, is dus    RIEMER REINSMA




       SPREEKWOORD


       WETEN WAAR ABRAHAM DE MOSTERD HAALT


           an vindingrijke en succesvolle   terd haalt verwijst naar dit verhaal.    gaan betekende in de zeventiende eeuw
       V mensen kun je zeggen: ‘Die weten   Een oud woord voor een takkenbos of   al in het algemeen ‘een boodschap gaan
       waar Abraham de mosterd haalt.’ Wie   houtstapel is namelijk mutsaard. De   doen’. Abraham was dus waarschijnlijk
       was die Abraham en waarom haalde hij   ‘mutsaard’ waarop Abraham zijn zoon   iemand die je wel om een boodschap
       mosterd?                          neerlegt, zou verbasterd zijn tot mos-  kon sturen.
          De naam Abraham doet onmiddellijk   terd. Toch gaat deze verklaring mank.      Zo zit het dus, of toch niet? In het
       denken aan Abraham uit de Bijbel, die   Om te beginnen komt dat woord   Duits bestaat namelijk de uitdrukking
       van God de opdracht krijgt zijn zoon    mutsaard in geen enkele bijbelvertaling   wissen wo Barthel den Most holt. Most
       Isaak aan hem te offeren op de berg   voor. Bovendien past de betekenis van   betekent hier ‘jonge wijn’. Is deze uit-
       Moria. Abraham gehoorzaamt, laadt   de uitdrukking (‘vindingrijk zijn’) niet   drukking misschien ook van invloed
       een bos brandhout op een ezel en gaat   bij het verhaal: het neerleggen van het   geweest? Het is allerminst zeker.
       met Isaak op weg. Als ze bij de berg zijn   meegebrachte hout wordt helemaal niet   Bovendien is de herkomst van de Duitse   ONZE TAAL 2021  —  5
       aangekomen, bouwt hij een klein altaar,   beschreven als iets waar Abraham zijn   uitdrukking ook onduidelijk. Zo blijft er
       legt het brandhout erop en vervolgens   vindingrijkheid voor nodig heeft.  toch een intrigerend los eindje over.
       Isaak. Op het laatste moment voorkomt      Een andere uitleg is waarschijnlijker.
       God dat Abraham Isaak doodt.      Daarin staat de naam Abraham voor
          Een bekende verklaring voor de her-  ‘een willekeurige man’ en mosterd ge-
       komst van weten waar Abraham de mos-  woon voor de etenswaar. Om mosterd   TAALADVIESDIENST
                                                                                                                31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36