Page 33 - OnzeTaal_mei2021_HR
P. 33

ONTLEEDMYSTERIES                                 TYPISCH VLAAMS


       Wie ontleden heeft geleerd, denkt misschien dat elke zin
       zich daarvoor leent. Maar nog niet alle raadsels zijn opgelost.

       Verzoeken





              ntleden is een vak van zekerheden. Je moet
              soms even net het juiste trucje toepassen,
       O maar je komt er altijd uit. Het gemakkelijk-      De steen in de
       ste trucje is nog het om het lijdend voorwerp van
       het meewerkend voorwerp te onderscheiden. Je
       moet niet in de valkuil trappen om de betekenis     spellingpoel
       ‘lijden’ of ‘meewerken’ te gaan zoeken, want in
       ‘Jan bewondert Piet’ heeft Piet weinig te lijden en
       toch is hij lijdend voorwerp (het woord gaat dan ook
       terug op de oudere betekenis ‘ondergaan’), en in                et is zinloos om regels te behouden die
       ‘Jan stuurt Piet een hatemail’ werkt Piet ongetwij-             spelproblemen onvermijdelijk maken”,
       feld niet mee, maar hij is wél het meewerkend       “H schreef professor Dominiek Sandra op
       voorwerp. Je moet gewoon kijken of er een voorzet-  6 maart in De Standaard. Hij stelde voor om de regels voor
       sel bij kan. Je kunt wel zeggen ‘Jan stuurt aan Piet   werkwoorden (de ‘d/t-regels’) af te schaffen. Sandra is
       een hatemail’ en niet ‘Jan bewondert aan Piet.’ Het   psycholinguïst en lid van de spellingcommissie van de
       weglaatbare voorzetsel is hét kenmerk van het       Taalunie. Je kunt dus denken wat voor steen hij in de kik-
       meewerkend voorwerp.                                kerpoel plompte die dag.
          Toch bestaat er onder taalkundigen grote on-        Ken je het filmpje met het balspel waarbij je moet
       enigheid over de ontleding van ‘Jan verzoekt Piet   tellen hoe dikwijls de spelers een bal aan elkaar doorge-
       om op tijd te komen.’ Wat is Piet daarin voor een   ven?* Aan het eind komt de confronterende vraag of je
       zinsdeel? Niet een meewerkend voorwerp, want je     ook de beer hebt gezien die over het speelveld liep. Je
       kunt geen voorzetsel toevoegen: ‘Jan verzoekt aan   kijkt opnieuw en ja: er danste iemand in een grotesk
       Piet om op tijd te komen’ komt bijna nooit voor.    berenpak tussen de spelers. Dat je dáár blind voor was,
       Maar toch: als je van de beknopte bijzin om op tijd    komt door je concentratie op de gooibeurten. Je zou zelfs
       te komen het voornaamwoord iets maakt, lijkt het    kunnen zeggen dat je minder kans maakte om de beer te
       weer wel mogelijk: ‘Jan verzoekt iets aan Piet.’    zien naarmate je meer gefocust was op de opdracht. Ik
          Als je er een lijdende vorm van maakt, krijg je   vertel dit omdat het illustreert waarom we d/t-fouten
       ‘Piet wordt verzocht om op tijd te komen.’ Is dat    maken.
       eigenlijk ‘Aan Piet wordt verzocht om op tijd te       Als je een tekst schrijft, moet je veel borden tegelijk
       komen’? Dat is twijfelachtig, want je kunt van Piet   draaiend houden. Je moet met de inhoud en de logica
       ook men maken (‘Men wordt verzocht om op tijd te    bezig zijn, je afvragen of de lezer alles zal begrijpen, de
       komen’). En ‘Aan men wordt verzocht om op tijd te   gepaste woorden kiezen, de zinnen goed bouwen, letten
       komen’ is zeker fout. Het onderwerp van de lijden-  op de toon en de schrijfstijl, de samenhang, de lengte en
       de vorm is in normale gevallen het lijdend voor-    de opmaak van je tekst. Spellen doe je op zo’n moment
       werp van de actieve constructie. Is Piet dan toch    ‘op de automatische piloot’. Je denkt niet aan regels, je
       lijdend voorwerp?                                   vertrouwt op het vaste woordbeeld. Dat lukt aardig, maar
          Je zou het wel zeggen als je naar de oorsprong   niet bij d/t-werkwoorden. Er klettert dan soms een bord
       kijkt. Vroeger had verzoeken de betekenis ‘verlei-  aan scherven. Altijd achter je rug, want je was met iets
       den’ (‘in verzoeking brengen’). Je verzocht iemand   anders bezig.
       tót iets. Daarin is iemand duidelijk lijdend voor-     Toch kunnen velen een d/t-fout maar moeilijk ver-
       werp. Ook het Duitse versuchen heeft de vierde      geven. De regels zijn toch poepsimpel, zeggen ze. Dat
       naamval.                                            zal wel. Als je eenmaal geleerd hebt dat we soms ‘wij
          Lijdend voorwerp dan dus? Maar wacht: als je     wachtten’ schrijven, maar nooit ‘wij lachtten’. Als je
       van het werkwoord een zelfstandig naamwoord         weet waarom we schrijven ‘dan antwoord je’, ‘je broer
       maakt, zou het lijdend voorwerp in een bepaling     antwoordt je’ en ‘dan antwoordt je broer’. Waarom
       met van terecht moeten komen. Zeg je hier nu ‘Het   ‘geweest’ en toch ‘gevreesd’? Waarom ‘gesurfd’ maar
       verzoeken van Piet om op tijd te komen’ of ‘Het     ook ‘gesurft’? Waarom ‘je werd’ maar ook ‘gij werdt’?
       verzoeken aan Piet om op tijd te komen’? Dat is nog   Poepsimpel dus.
       niet zo duidelijk. Maak je er het verzoek van, dan      Akkoord, het is allemaal te leren. Maar om de regels
       wordt het weer zeker aan.                           ook tóé te passen heb je een minimum aan ‘werkgeheu-
          De geleerden zijn het er dus niet over eens. Ont-  gen’ nodig. En dat zit tijdens het schrijven al boordevol,
       leden is een vak van onzekerheden.                  vandaar de fouten die we maken.
                                                              En zeker, je moet je teksten kritisch herlezen voor je   ONZE TAAL 2021  —  5
                                                           op de ‘enter’-knop drukt. Omwille van alle aspecten die
       PETER-ARNO COPPEN                                   ik noemde. Er sluipen immers veel vervaarlijker beren
                                                           door het beeld dan d/t-werkwoorden.


                                                           LUDO PERMENTIER
                                                                                                                33
                                                             * Op YouTube: ‘Test your awareness: do the test’
   28   29   30   31   32   33   34   35   36