Page 23 - OnzeTaal_mei2020_HR
P. 23

lading hangt, waarna het vervolgens wéér een nieuw    hameren dat iets anders moet, hoe meer de discussie
            label krijgt. Zo zijn meerdere groepen door de jaren    zich gaat verharden.”
            heen al voorzien van een nieuwe naam. Neem het woord
            kreupele, dat in de loop van de tijd geëvolueerd is van    ZWARTER DAN OOIT
            invalide, mindervalide, andersvalide, gehandicapte, iemand   Die verharding constateert ook Vincent de Rooij, antro-
            met een handicap tot het nu veelgebruikte iemand met een   poloog aan de Universiteit van Amsterdam en expert op
            beperking.                                       het gebied van taalpraktijk en -ideologieën. “Je ziet vaak
               Onlangs hield Onze Taal een grote enquête naar   dat wanneer mensen ergens op worden aangesproken,
            ‘schurende woorden’ (op de resultaten daarvan wordt    ze de controverse opzoeken en dat wat de controverse
            op blz. 11 van dit nummer ingegaan – red.). Los daarvan   veroorzaakt, gaan versterken. In sommige plaatsen is
            ging ik in februari via de digitale Onze Taal-nieuwsbrief   Zwarte Piet sinds de hele pietendiscussie zwarter dan
            Taalpost op zoek naar taalliefhebbers die hun taalgebruik   ooit.” Een belemmerende factor in het aanpassen van je
            zonder moeite aanpassen als ze anderen daar een plezier   eigen taalgebruik is dat taal deel uitmaakt van je identi-
            mee kunnen doen, maar ook naar mensen die dit alle-  teit, aldus De Rooij. “Wanneer je hoort dat je ineens af-
            maal maar flauwekul vinden. De alternatieven voor   stand moet doen van woorden die je je hele leven als
            woorden als slaaf en moorkop (tot slaaf gemaakte en choco-  vanzelfsprekend hebt gebruikt, dan vinden mensen dat
            ladebol) vielen niet bij iedere Taalpost-lezer in goede    moeilijk. Dat taalgebruik is een deel van hen.”
            aarde. “Ik vind dat gerommel met woorden die ‘niet      Mensen hechten bovendien aan sociale categorieën,
            meer kunnen’ grotendeels onzin”, zo reageert een lezer.   zegt communicatiewetenschapper Camiel Beukeboom
            “Mensen die slaaf vervangen door tot slaaf gemaakte ge-  van de Vrije Universiteit Amsterdam. “Dat biedt duide-
            ven er eenvoudig blijk van de betekenis van het woord
            slaaf niet te kennen. Moeten we ook gaan spreken van
            tot voorzitter gekozene in plaats van gewoon voorzitter?   “Hoe meer je erop hamert dat
            Een ziek gewordene in plaats van een zieke? Ik vind het
            echt potsierlijk.”                                 iets anders moet, hoe meer de
               Een ander oppert: “Laten we niet onnodig hink-stap-
            springen door het woordenboek, op de vlucht voor nega-  discussie zich gaat verharden.”
            tieve sentimenten, maar in plaats daarvan de wereld
            een beetje toleranter maken. Dat zet meer zoden aan de
            dijk.” Weer een ander vat bondig samen wat veel lezers   lijkheid, voorspelbaarheid en overzichtelijkheid in een
            schrijven: “Je kunt het beestje wel een andere naam    complexe wereld. Het geeft onrust als die categorieën
            geven, maar het blijft hetzelfde beestje. Wat mij betreft   veranderen, ook als we ze anders labelen.”
            is er niets mis met welke benaming dan ook, tenzij je       De weerstand tegen aanpassing van de woordkeus zou
            het als scheldwoord gebruikt.” Ten slotte nog weer een   kunnen afnemen wanneer mensen de effecten van taal
            ander geluid: “Ik vind (…) het veranderen van namen   en de verschillen tussen diverse labels beter begrijpen,
            vooral een hypocriete, verhullende, de realiteit ontken-  zegt Beukeboom, die onderzoek deed naar het stigmati-
            nende en kwetsende activiteit, omdat je juist daarmee   serende effect van taal en het effect op degene die wordt
            benadrukt dat er kennelijk iets ‘loos’ is met de des-   gelabeld. Zijn advies: wil je een minder stereotiep beeld
            betreffende groep. Je benadrukt het verschil, het anders   creëren, verander dan de taalkundige vorm. “Een label
            zijn. Stop daarmee en neem mensen zoals ze zijn.”   met een zelfstandig naamwoord, bijvoorbeeld allochtoon,
                                                             gehandicapte of slaaf, reduceert iemand meteen tot die
            PSYCHOLOGISCHE MECHANISMEN                       ene onveranderlijke categorie. Een beschrijvend label –
            Een enkeling gaf aan helemaal geen probleem te hebben   iemand met een migratieachtergrond, iemand met een
            met het aanpassen van zijn of haar taal. Maar veel rea-  beperking, iemand die tot slaaf gemaakt is – heeft dit veel
            geerders benadrukken dat zij, hoewel ze niet racistisch   minder. Het is dan een eigenschap waarvan je er meer-
            zijn en niemand willen kwetsen, het toch onzin vinden   dere kunt hebben.”
            om andere termen te gaan gebruiken. Sociaal psycho-
            loog Sander Hermsen van de Hogeschool Utrecht heeft   Bij de veelgehoorde uitspraak ‘Het gaat er niet om hoe ik
            daar wel een verklaring voor. “Bij bijna iedereen aan wie   het benoem, maar wat ik ermee bedoel’ wil Beukeboom
            een verandering wordt opgelegd, treden algemene psy-  ook nog wel een kanttekening plaatsen. “Bij communi-
            chologische mechanismen in werking. Mensen vinden   catie moet je er altijd rekening mee houden dat er ook
            autonomie enorm belangrijk. Ze worden daarin aange-  een partij is die de boodschap ontvangt. Die kan het on-
            tast op het moment dat hun verteld wordt dat zie zich   danks jouw goede bedoelingen wél als pijnlijk ervaren.
            anders moeten gaan gedragen.”                    Het lijkt een nuance om een beschrijvende term te ge-
               “De meeste mensen zijn er bovendien helemaal niet   bruiken, maar zo’n kleine verandering in taalgebruik
            op uit om een ander te kwetsen of te discrimineren, en   kan echt een positief effect hebben.”   
            merken niet dat hun woordkeus dat juist wél doet. Zij
            vinden zichzelf empathisch, een goed mens, en vinden
            daardoor ook dat wat zij doen en zeggen goed is. Dan
            krijgen ze plotseling te horen dat woorden die ze mis-
            schien al vanaf hun kindertijd gebruiken, ineens niet
            meer mogen. Dat ze misschien wel discrimineren. Dat                                                   ONZE TAAL 2020  —  5
            levert spanning op. De makkelijkste manier om die                                             Illustratie: Matthijs Sluiter
            spanning op te lossen is niet om jezelf te veranderen,
            maar om de boodschap af te wijzen. Door die weg te
            zetten als onzin. Dan krijg je argumenten als: ‘Je mag
            ook niks meer!’ Of: ‘Ik ken wel twintig mensen met een
            donkere huidskleur. Die hebben helemaal geen moeite
            met het woord neger.’ Het punt is: hoe meer je erop gaat                                            23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28