Page 20 - OnzeTaal_mei2020_HR
P. 20

TAALTOESTANDEN  MARC VAN OOSTENDORP


            De achtergronden bij het taalnieuws. Foto: Saskia Aukema



            Zonder eindexamen Nederlands beter af?






                  ijdens gezondere jaren is iedereen die een eind-
                  examenkandidaat kent, in mei gespannen: de
            T centrale examens van de middelbare school be-
            ginnen meestal in de tweede week van mei. Maar dit jaar
            is dat niet het geval: sinds begin april weten de meeste
            eindexamenkandidaten waar ze aan toe zijn – hun eind-
            cijfer wordt uitsluitend bepaald door de eerder in het
            schooljaar afgenomen schoolexamens.
               Voor het schoolvak Nederlands heeft dat strikt geno-
            men meer consequenties dan voor sommige andere vak-
            ken. Waar bij wiskunde tijdens het centraal examen alle
            onderdelen aan de orde komen die eerder al in school-
            examens zijn getoetst, is er bij Nederlands een splitsing.
            Tijdens schoolexamens wordt onder andere kennis over
            literatuur en literatuurgeschiedenis getoetst, en ook
            schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid, terwijl het
            bij het centraal examen gaat om leesvaardigheid: hoe
            goed zijn de leerlingen in het lezen van teksten?
            GEEN CREATIVITEIT
            Een onderdeel dat normaliter verantwoordelijk is voor
            vijftig procent van het eindcijfer, vervalt dus ineens
            helemaal. Is dat erg? “We hebben die leesvaardigheid
            misschien niet getoetst,” relativeert Karin Echten van
            het St. Bonifatiuscollege in Utrecht, “maar we hebben
            het wel zes jaar lang uitentreuren geoefend.”
               Het hangt er ook van af wat je precies onder leesvaar-
            digheid verstaat, aldus Thomas de Bruijn van het Pax
            Christi College in Druten. “Wij geven onze scholieren   ik mijn scholieren voldoende ken. Na de schoolexamens
            een debatopdracht die ze goed moeten voorbereiden.   zijn ze eigenlijk klaar.” Leesvaardigheid moet volgens
            Dat lukt ze niet als ze niet goed kunnen lezen.” Boven-  hem “natuurlijk” getoetst worden, “maar meer dan tien
            dien vinden veel leraren het centraal examen toch al   procent van het eindcijfer moet dat niet uitmaken”.
            niet representatief voor hun vak: “Je kunt er niet in uit-
            blinken, er zit geen creativiteit in”, zegt Nienke Nagel-  COHORT
            maeker van het Goudse Coornhert Gymnasium. “Je kunt   Toch lijkt het vooralsnog onwaarschijnlijk dat het cen-
            niet laten zien dat je echt goed bent in taal.”  traal eindexamen helemaal wordt afgeschaft – al is het
                                                             maar omdat het dan voor alle andere vakken ook zou
               Veel leraren vinden het                       moeten verdwijnen. Hoe zou het er dan uit moeten zien?
                                                             Echten: “Ik zou graag willen dat er wat meer vakinhoud
               centraal examen toch                          in het eindexamen komt. Dat de teksten geen opinie-
                                                             artikelen zijn over willekeurige onderwerpen, maar op
               al niet representatief                        zijn minst over taalkunde en literatuur gaan. Hopelijk
                                                             geeft deze ongelukkige situatie de aanzet om nog eens
               voor hun vak.                                 goed naar het examen te kijken.” Nagelmaeker denkt
                                                             daar anders over: “Ze hoeven niet allemaal neerlandici
                                                             te worden.” Zij vindt dat er meer schrijfvaardigheid in
                                                             het examen moet: “Je zou ze twee teksten kunnen laten
      ONZE TAAL 2020  —  5  die in Vlaanderen, waar ze geen centraal landelijk exa-  centraal schrijfexamen. Omdat dit veel correctiewerk
                                                             lezen, waarna ze zelf een synthese moeten maken.” De
               Niet iedereen is er dus treurig om dat het eindexamen

            niet gehouden wordt – een situatie die trouwens lijkt op
                                                             Bruijn gaat nog iets verder: “Wat mij betreft komt er een
            men kennen, en alles via schoolexamens wordt getoetst.
                                                             oplevert, kun je dat ook eerder dan in mei afnemen.”

                                                               Nagelmaeker ziet in de huidige situatie ook een op-
            “Het is zelfs beter”, denkt Echten. “Het schoolexamen
            geeft veel meer differentiatie te zien in cijfers, in ieder
                                                             dracht voor de wetenschap: “We hebben nu een cohort
            geval op onze school. En dat geldt vooral voor de betere
                                                             wordt bepaald door de leesvaardigheidstoets. Je zou
            leerlingen. Het centraal eindexamen slaat alle cijfers een
                                                             kunnen onderzoeken of dat cijfer nu echt slechter voor-
            beetje plat.” In die zin is het cijfer dat scholieren dit jaar   studenten bij wie het cijfer voor Nederlands minder
            krijgen representatiever voor wat ze kunnen. “Ik heb   spelt hoe goed zij als student zullen blijken te kunnen
   20       veel ervaring als docent,” zegt De Bruijn, “en ik vind dat   lezen.”                        
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25