Page 19 - OnzeTaal_febmrt2020_HR
P. 19

Leufkens na een onderzoekje waarover ook Onze Taal    ouders hun woorden duidelijker articuleren om contras-
            berichtte (in het januarinummer), maar het laat weer   ten scherper uit te laten komen, maar ander onderzoek
            eens zien dat die taalontwikkeling van kinderen een   heeft juist laten zien dat die aanpassing waarschijnlijk
            zaak is die veel mensen bezighoudt. Maar wat is eigen-  alleen het gevolg is van meer expressieve gezichts-
            lijk het beste taalgebruik tegen kinderen? Wat zegt het   uitdrukkingen: de lippen worden meer gespreid bij het
            taalkundige onderzoek daarover?                  lachen naar een kind, of juist meer gerond, zoals bij
                                                             het meelevend tuiten van de lippen, bijvoorbeeld bij
            OVERDREVEN                                       het zeggen van ‘oh’.
            In een spraakmakende studie uit 1995 toonden twee
            Amerikaanse wetenschappers, Betty Hart en Todd    GEDEELDE AANDACHT
            Risley, aan dat kinderen uit sociaal minder welgestelde   Al in de jaren zeventig van de vorige eeuw wezen onder-
            milieus tegen de tijd dat ze naar school gaan ongeveer    zoekers erop dat al deze aanpassingen in de kindgerichte
            30 miljoen woorden minder hebben gehoord dan kinde-  spraak niet zozeer te verklaren zijn uit de gedachte dat
            ren uit de midden- en hogere klasse. Daar komt bij dat   het kind zo beter de taal zal leren, maar eerder uit de be-
            steeds meer studies laten zien dat een grotere woorden-  hoefte van ouders om een goede band met hun kind op
            schat sterk samenhangt met latere prestaties op school.   te bouwen. Ouders praten vooral in eenvoudige taal over
            Krijgen alle kinderen wel genoeg taalaanbod? Is dat aan-  dingen die het kind kan waarnemen of kent. Het is de
            bod wel van voldoende kwaliteit?
               Er wordt de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar
            zogeheten ‘kindgerichte spraak’: de taal die vooral gebe-
            zigd wordt tegen kinderen. Een kenmerkend voorbeeld   Kindgerichte spraak is
            is: ‘Zal mama even een boekje pakken? Kijk, dat is een
            poes! Wat zegt de poes? Poesje zegt miauw, hè?’ In dit   helemaal niet zo eenvoudig
            fragment hoor je duidelijk een moeder die met haar kind
            spreekt. De zinnen zijn kort, maar grammaticaal correct.   als vaak wordt aangenomen.
            Veel zinnen zijn vraagzinnen, er zitten veel herhalingen
            in en de woordkeuze is eenvoudig. Ook het gebruik van
            de derde persoon (‘Zal mama even een boekje pakken?’
            in plaats van ‘Zal ik even een boekje pakken?’) is ken-  gedeelde aandacht voor de directe omgeving die voor
            merkend, evenals het verwijzen naar de directe om-   een goede band tussen ouder en kind zorgt. Later kan
            geving, vaak ondersteund met gebaren. Bij ‘Dat is een   het ook gaan om een fictieve omgeving, zoals bij het
            poes’ zal de moeder naar een plaatje wijzen. De uit-  voorlezen van een verhaal, maar ook dat schept weer
            spraak van kindgerichte spraak is meestal langzamer en   vooral een band.
            duidelijker dan gewone spraak, de toon is hoger en meer      Uiteraard gaat het ouders niet alleen om die emotio-
            overdreven, en ook krijgen belangrijke woorden in de    nele band. Ook talige instructies, die bedoeld zijn om het
            zin meer nadruk. Dit zijn geen bewuste keuzes: elke vol-  gedrag van het kind te beïnvloeden (‘Eet je bordje leeg!’,
            wassene die tegen een baby of peuter spreekt, doet dit   ‘Niet aan de televisie komen!’, ‘Wil je niet zo hard
            ongemerkt.                                       schreeuwen?’), vertonen kenmerken van kindgerichte
                                                             spraak.
            GEBOREN TAALDOCENT                                  Wereldwijd wordt in laboratoria onderzoek gedaan
            Waarom passen mensen hun taalgebruik zo drastisch   naar kindgerichte spraak. Daaruit weten we inmiddels
            aan als ze tegen kleine kinderen spreken? Mogelijk den-  zeker dat jonge kinderen liever luisteren naar kindge-
            ken ouders dat ze hun kinderen gemakkelijk taal kunnen   richte spraak dan naar volwassenenspraak. Kinderen
            leren door ze eenvoudige woorden en korte zinnen over   luisteren langer en met meer aandacht naar kindgerich-
            het hier en nu aan te bieden. Wanneer hun kind zelf   te spraak, en dus is de kans dat ze ervan leren groter.
            meer begint te zeggen, stellen ouders hun taalniveau bij,   Ook blijkt dat kinderen woorden gemakkelijker achteraf
            bijvoorbeeld door langere zinnen en complexere woor-  herkennen als ze deze eerst in kindgerichte spraak heb-
            den te gebruiken, zodat het kind meer wordt uitgedaagd.   ben gehoord. Het is nog niet precies duidelijk hoe dit
            Zo beschreven lijkt de ouder een geboren taaldocent die   leermechanisme werkt, maar dat kindgerichte spraak
            feilloos aanvoelt wat een kind nodig heeft.      daar een rol in speelt, staat wel vast.
               Toch is er van alles aan te merken op deze logica. Ten
            eerste gebruiken niet alleen ouders of volwassenen   BEURTWISSELINGEN
            kindgerichte spraak, ook vierjarigen praten zo tegen hun   Kindgerichte spraak lijkt dus wel degelijk belangrijk voor
            kleinere broertje of zusje, en je kunt moeilijk volhouden   taalontwikkeling. Vooral in de eerste twee levensjaren is
            dat vierjarigen zich al als taaldocent opstellen. Maar ten   dit belang groot, omdat in die periode het verband tus-
            tweede is die kindgerichte input ook helemaal niet zo   sen de hoeveelheid taalaanbod en de woordenschatont-
            eenvoudig als vaak wordt aangenomen. De zinnen zijn   wikkeling het grootst is. Dit is onder andere aangetoond
            wel kort en de woorden eenvoudig, maar analyses laten   door kinderen een kleine recorder in hun vestje mee te
            zien dat kindgerichte spraak vaak veel meer verschillen-  geven waarop alles geregistreerd wordt wat zij op een
            de typen zinnen bevat dan gewone spraak: vooral vraag-  normale dag thuis horen. Zo kan heel precies bepaald
            zinnen, en aansporingen en bevelen komen natuurlijk   worden hoeveel, en hoeveel verschillende woorden vlak
            veel vaker voor in kindgerichte spraak dan in spraak    bij het kind zijn uitgesproken, maar ook hoeveel woor-  ONZE TAAL 2020  —  2/3
            tegen volwassenen. Kindgerichte spraak is in dat op-  den er op enige afstand gesproken zijn, hoeveel achter-
            zicht dus juist complexer en gevarieerder. Kindgerichte   grondgeluid er was (bijvoorbeeld van radio en televisie),
            spraak bevat ook veel meer variatie in toonbewegingen.   en vooral ook hoe de gesprekken met het kind zijn ver-
            Hoewel dat de spraak misschien aantrekkelijker maakt   lopen.
            voor kinderen, heeft recent onderzoek laten zien dat de      Uit vrijwel alle studies naar de vroegste taalontwikke-
            spraak daardoor wel minder voorspelbaar en eigenlijk   ling die volgens deze methode verliepen, bleek dat de
            juist moeilijker te begrijpen is. Er is wel gedacht dat    hoeveelheid woorden vlak bij het kind het grootste posi-   19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24