Page 16 - OnzeTaal_febmrt2020_HR
P. 16

geheime liefde Leon. Van der Zijl beschrijft wat zij onder   als Anna Karenina, boeken die een wereld openden waar-
            in het ruim ervaart:                             in ik kon verdwijnen. Daar ligt de basis van mijn schrij-
                                                             verschap.”
               Nu was het haar beurt om met ingehouden adem het      “Nog steeds werkt het zo. Als het leven een beetje
               water tegen de houten buik van het schip te horen   tegenzit, duik ik een verhaal in, al maak ik dat nu zelf.
               klotsen, met boven haar het geluid van de blote voe-  Maar ik probeer met mijn eigen boeken wel precies uit te
               ten van de matrozen die de kabels losgooiden, de    zoeken hoe het leven van mijn personages eruitzag. Ik
               zeilen hesen en het anker ratelend uit het water    wil niet tussen de lezer en het verhaal in gaan staan. De
               takelden. En nu was zij het die, de baby tegen zich    lezer krijgt voldoende ruimte om een eigen oordeel over
               aan gedrukt (…), de laarzen van de mannen van de   een persoon te vellen. Ik vind het een groot compliment
               slavenpatrouilles op de dekplanken hoorde, op zoek
               naar smokkelwaar als zij.
                                                             “Lezers moeten niet doorhebben
            Dit is toch uw verbeelding?
            “Die blote voeten van de matrozen – dat heb ik ergens   dat ze eigenlijk ook ‘saaie
            gelezen. En ik weet zeker dat Juliette verborgen zat in
            het ruim. Dan móét zij dat allemaal gehoord hebben. De   geschiedenis’ aan het lezen zijn.”
            mensen over wie ik schrijf, gaan echt voor mij leven, en
            wat ze beleven, wordt filmisch. Ik schrijf ook altijd met
            muziek op de achtergrond, vaak filmmuziek die niet je   als lezers heel verschillend denken over iemand als
            volledige aandacht vraagt.”                      Allene Tew, de Amerikaanse prinses.”
                                                             Uw werk wordt ‘literaire geschiedschrijving’ ge-
            BASIS                                            noemd. Wat moeten we daaronder verstaan?
            “Misschien heeft mijn verbeelding, mijn inlevings-   “Ik heb geen idee. Ik ga uit van een mooi verhaal en ver-
            vermogen, met mijn jeugd te maken. Ik kwam op mijn   plaats me in mijn hoofdpersonen. Toen ik Anna schreef,
            zevende vanuit Noord-Holland in Leeuwarden terecht.   de biografie van Annie M.G. Schmidt, was het alsof ik
            Daar voelde ik me niet thuis; ik werd vreselijk gepest. Ik   haar kende, terwijl ik haar nooit ontmoet heb. Maar wat
            was ook het perfecte mikpunt: een lang, dun meisje dat   heb ik een plezierige tijd met haar gehad!”
            veel te netjes Nederlands sprak. Met een brilletje op en      “Natuurlijk zoek ik elementen die het levensverhaal
            een hoofd vol sprookjesboeken. In die periode ben ik   van iemand aantrekkelijk en invoelbaar maken. Bij het
            heel veel gaan lezen. De verhalen in de boeken vond ik   Boekenweekgeschenk is dat de geschiedenis van een
            veel spannender en romantischer dan het leven van al-  heel bijzondere liefde, die in die tijd helemaal niet kón.
            ledag. Eerst las ik dikke kinderboeken; Nils Holgersson is   Ik probeer met zoiets bijzonders mijn lezers het verhaal
            nog altijd mijn grote favoriet. Later werden het romans   in te sleuren. Ze moeten blijven lezen en niet doorheb-
                                                             ben dat ze eigenlijk ook ‘saaie geschiedenis’ aan het
                                                             lezen zijn.”
              Het Boekenweekgeschenk 2020                    WEERBERICHT
                                                             U reconstrueert levens. Als biografe moet u daarbij
              Leon & Juliette vertelt de liefdesgeschiedenis van twee   ook objectief blijven.
              jonge mensen tegen de achtergrond van de slavernij   “Ik moet me aan de feiten houden en niet oordelen. Als
              in de negentiende eeuw. Waarom dit onderwerp? In   ik schrijf: ‘Op een regenachtige zondagmiddag …’, dan
              het nawoord legt Annejet van der Zijl uit dat “het   heb ik dat opgezocht in het weerbericht. Maar binnen
              slavernijverleden onmogelijk kan worden los gezien   die feitelijke gegevens wil ik een goed verhaal vertellen.
              van hoe onze wereld er nu uitziet. (…) Het levens-   De biografie Bernhard is mijn proefschrift: wetenschap-
              verhaal van Leon en Juliette [toont] dat zelfs onder   pelijk verantwoord en goedgekeurd door bekende histo-
              de moeilijkste omstandigheden er toch altijd weer    rici en literatoren. Maar ik heb die levensschets niet
              individuen moedig genoeg zijn om hun eigen hart en   anders geschreven dan mijn andere boeken.”
              geweten te volgen. (…) Dat is relevant, want lezen   Toch kunt u door uw woordkeus en beelden een feite-
              we niet iedere dag in de krant over mensen die, net   lijk verhaal flink ‘inkleuren’. U schrijft in Jagtlust dat
              als zij, in feite iets heel gewoons willen – liefhebben,   “de uitgevers als hongerige wolven om het pand
              een bestaan opbouwen, een goede toekomst voor   slopen”. Ze aasden op kopij van de bewoonster. Dat
              hun kinderen – maar door economische of politieke   klinkt ‘sappig’.
              omstandigheden vermalen dreigen te worden?”    “Sappig vind ik echt een verkeerd woord; dat hoort meer
                 Het Boekenweekgeschenk ligt in maart in de    bij boulevardbladen. Maar zo ging het wel. Overigens
              winkel, maar Van der Zijl is nog lang niet klaar met   heb ik dit beeld rechtstreeks van Theo Sontrop, zelf uit-
              het verhaal. “Ik ontdekte dat er aan één personage   gever en destijds ook bewoner van Jagtlust. Hij kon heel
      ONZE TAAL 2020  —  2/3  dering. Al haar broers en zusters zijn op foto’s ‘op-   mar en Rita uit Sonny Boy en Allene Tew uit De Ameri-
              nog een hele geschiedenis vastzit: Virginie, oudste
                                                             kleurrijk vertellen.”
              dochter van de hoofdpersonen. Zij vormt een uitzon-

                                                               “Bij de boeken over onbekende mensen, zoals Walde-
                                                             kaanse prinses, heb ik me in het begin weleens afge-
              gewit’, hun donkere gezicht is wit gemaakt. Maar
              bij Virginie is dat niet zo. Zij keert als enige vanuit
                                                             vraagd of het geen historische romans moesten worden,
              Nederland terug naar de VS en raakt in Californië in
                                                             omdat ik niet voldoende materiaal leek te kunnen vin-
              goeden doen. Haar weerbarstigheid en de wonderlijke
                                                             den. Maar toen ik aan Sonny Boy schreef, kwam Waldy,
              gang van haar leven vind ik spannend en daarbij
              geeft haar verhaal mij óók de gelegenheid de interes-
                                                             ment bij mij met de brieven van zijn ouders uit het con-
                                                             centratiekamp en besloot ik er toch non-fictie van te
              sante geschiedenis van de ‘West Coast’ van de VS te   de zoon van de hoofdpersonages, op een gegeven mo-
              gaan ontdekken.”                               maken. Zulke indrukwekkende documenten – daar moet
    16                                                       ik niet tegenaan gaan verzinnen. Dan gaan ‘echt’ en
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21