Page 18 - OnzeTaal_dec2020_HR
P. 18

gaat die zich voorstellen hoe hij zich zou voelen als het   GEKLEURD
            hemzelf overkwam. We nemen aan dat de twitteraar   Of ze nu positief of negatief zijn, losse dat-zinnen in so-
            vertelt over wat hij of zij zojuist zelf heeft meegemaakt,   ciale media zijn altijd gekleurd. Ook die daarbuiten druk-
            maar dat stáát er eigenlijk niet. Het is net alsof er een   ken bijna allemaal een gevoel van de spreker uit: een
            hoofdzin is weggelaten van het type ‘Herken je dit?’ of   wens, een verrassing, een leuke of minder leuke herin-
            ‘Heb je dat ook weleens?’ Dat laatste is voor Eline in de   nering of fantasie. Dat is niet zo gek als je kijkt naar
            volgende tweet precies waar het om gaat:         dat-zinnen die wél gewoon een hoofdzin bij zich hebben.
                                                             In de hoofdzin is dan namelijk meestal sprake van ie-
                                                             mand die iets denkt, wil, vindt, weet, bedoelt, hoopt of
                                                             gelooft. Er zijn ook ‘onpersoonlijke’ hoofdzinnen bij dat
                                                             mogelijk, zoals ‘Het is leuk dat je komt’; ook die drukken
                                                             een gevoel uit, een mening in dit geval. De inhoud van
                                                             een dat-zin wordt, kortom, altijd vanuit een bepaald per-

                                                                  De ideale reactie

                                                                  is: ‘O ja, inderdaad,
                                                                  erg is dat.’

            Wie een verhaal vertelt in de vorm van dat-zinnen, rap-
            porteert niet neutraal over gebeurtenissen; de twitteraar
            heeft er duidelijk een gevoel bij en het is dat gevoel dat   spectief gepresenteerd. En dat is ook zo als er geen
            de lezer wordt gevraagd te herkennen, ‘mee te voelen’.   hoofdzin is die expliciet benoemt wat dat perspectief
            De ideale reactie is dus niet alleen ‘O ja, dat herken ik’,   dan is.
            maar toch vooral ‘O ja, inderdaad, erg is dat.’ Net als bij      Het gevoel dat de spreker wil delen wordt bij losse
            de uitroepende constructies waar we het eerder over   dat-zinnen niet in woorden uitgedrukt, maar op sociale
            hadden, hoeft het trouwens niet per se een negatief    media kan dat gevoel wel worden toegevoegd in de vorm
            gevoel te zijn. Ionica Smeets was duidelijk blij toen ze   van een emoji, een gifje, een hashtag of een ‘meme’.
            midden in coronatijd de volgende tweet plaatste, want ze   Echt nodig is dat niet: volgers die zich in hetzelfde net-
            voegde er een gifje aan toe met de tekst ‘I feel blessed’.  werk bevinden, begrijpen toch wel wat de twitteraar
                                                             bedoelt.                                   






                                                               Vergelijkbare constructies

                                                               Er worden op sociale media ook andere constructies
                                                               gebruikt die een vergelijkbare functie hebben als los-
                                                               se dat-bijzinnen zoals ‘Dat je bij de kapper zit …’ Die
                                                               beginnen niet altijd met een onderschikkend voeg-
                                                               woord als dat; het zijn wel vaak zelfstandige naam-
                                                               woorden met een bijzin, zoals Het gevoel wanneer, Het
                                                               moment dat/waarop en Van die mensen die. Vooral de
                                                               eerste twee gaan vaak samen met een plaatje waarop
                                                               iemand dat gevoel of moment uitbeeldt.

                                                               -  Het gevoel wanneer je in je joggingbroek op de
            En Jitske Kramer en haar volgers kregen allemaal een   bank ligt met de wetenschap dat vandaag Parijs-
            warm gevoel toen iemand haar fiets voor haar op slot   Roubaix gereden zou worden.
            zette:                                             -  Ah – het moment waarop je een wijziging door-
                                                                 voert op je server en tegelijkertijd Cloudfare ook
                                                                 down gaat. Paniekmomentje.
                                                               -  Van die mensen die nu heel hard schrikken van
                                                                 een corona-app, maar die wel Facebooken,
      ONZE TAAL 2020  —  12                                    Net als het socialemedia-dat presenteren deze con-
                                                                 Whatsappen en zonder VPN internetten.

                                                               structies een persoonlijke mening of gebeurtenis als
                                                               iets algemeens dat iedereen zal herkennen; ook het
                                                               onpersoonlijke onderwerp je zien we terug. De be-
                                                               richten delen een gevoel zonder te zeggen wat dat
                                                               gevoel precies inhoudt. Het is alsof de schrijver van
                                                               het bericht zegt: ‘je weet wel’ hoe geweldig dat is of
                                                               hoe irritant ‘van die mensen’ zijn. De lezer kan eigen-
                                                               lijk niet anders reageren dan met ‘O ja, zeg dat wel!’
    18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23