Page 16 - OnzeTaal_dec2019_HR
P. 16

Wat we kunnen leren van Aruba




            Ja, het Nederlands is belangrijk in het          daar óók belangrijk
            onderwijs, maar het is tijd dat er meer          vinden dat hun kind
                                                             goed Nederlands
            waardering komt voor de andere moe-              leert, maar ze
            dertalen van leerlingen. Dat betoogde            voegden eraan
                                                             toe: ‘Bouw het
            Hans Bennis, algemeen secretaris van             stapsgewijs
                                                             op. Begin met
            de Nederlandse Taalunie.                         Papiaments
                                                             en bouw het
                                                             Nederlands
            REDACTIE ONZE TAAL                               langzaam op.’”
            Foto: Bart Versteeg                                 Dan verrast
                                                             Bennis de zaal met
                                                             de prikkelende stel-
                    ederlands is de belangrijkste waarde van de   ling dat de situatie in
                    identiteit in Nederland. Dat bleek uit recent    Nederland feitelijk gezien
            N onderzoek van het Sociaal en Cultureel Plan-   ook weer niet héél anders is.
            bureau. Niet gek dus dat bijna iedere Nederlander wil dat   Ook hier gaan legio kinderen naar school met andere
            zijn kind goed in taal wordt opgeleid – en in Vlaanderen   moedertalen: dialecten, stadstalen, migrantentalen:
            geldt dat nog net wat sterker. Dat blijkt uit eigen onder-  “Standaardtaal is eigenlijk alleen de moedertaal van een
            zoek van de Taalunie, dat Hans Bennis als algemeen    deel van de Randstad.”
            secretaris van die organisatie toont in het Utrechtse      Hoe moeten wij dan omgaan met al die variatie? Ben-
            Beatrix Theater.                                 nis signaleert dat daar “gelukkig” steeds meer oog voor
               Maar hoe zit het in overzeese gebieden? Op Aruba bij-  komt. Vanuit het project Curriculum.nu, waarin docen-
            voorbeeld, waar het Nederlands ook een officiële taal is   ten en experts hebben nagedacht over het schoolvak
            maar waar veel kinderen thuis Papiaments spreken?   Nederlands, is recentelijk aan de onderwijsminister ge-
            Bennis: “Tot voor kort was de schooltaal alléén maar    adviseerd dat er op scholen meer aandacht en respect
            Nederlands, maar ze zijn daar gaan experimenteren    moet komen voor andere talen en taalvariëteiten van het
            met een meertalige opzet. Er worden tegenwoordig ook   Nederlands.
            lessen gegeven in het Papiaments, en wat blijkt? Het      En ook de Taalunie zelf werkt momenteel aan een
            Nederlands van de kinderen is aan het eind van hun op-  rapport waarin staat dat de standaardtaal nog steeds de
            leiding op hetzelfde niveau als vroeger, maar in andere   instructietaal moet zijn op scholen, maar dat die stan-
            vakken zijn ze beter geworden. Hun cognitieve vaardig-  daardtaal wel wat ruimer opgevat mag worden. Ook advi-
            heden gingen erop vooruit.”                      seert de Taalunie om andere talen en variëteiten in het
               Hans Bennis vertelt over zijn ervaring twee jaar ge-   onderwijs “de ruimte te geven, zolang het functioneel is
            leden, toen hij zelf op Aruba was: “In een volle zaal, bij   en niet ten koste gaat van de standaardtaal”.
            een soort volksraadpleging, bleek dat de mensen het      Net als op Aruba.                  



            Podiumdiscussie 1

            Hoe wordt het schoolvak Nederlands weer aantrekkelijk?


            Tijdens het congres werden er op    Nederlands; zijn vraag: hoe kunnen we   Bootsma. Volgens Yra van Dijk komt
            het podium twee discussies gevoerd.    jongeren weer verleiden met het vak   dat ook doordat docenten daar op de
            ’s Morgens ging het over het schoolvak    Nederlands?               pabo niet op zijn voorbereid: “De ge-
            Nederlands.                          De gespreksdeelnemers (basisschool-   middelde leraar in groep 8 heeft geen
                                              docent Martin Bootsma, vwo-, havo- en   onderwijs gehad in jeugdliteratuur. Die
            REDACTIE ONZE TAAL                mavo-docent Nederlands Matijs Lips,   weet niet wat het verschil is tussen Het
                                              hoogleraar Moderne Nederlandse Let-  leven van een loser en Tonke Dragt. Dat
                                                                                is een schandaal.” Aleid Truijens vraagt
                                              terkunde Yra van Dijk en neerlandica en
      ONZE TAAL 2019  —  12  D bezoekers in Utrecht in de zaal   zijn het erover eens dat technisch lezen   hoofdvak op de lerarenopleiding?” En
                                              Volkskrant-columniste Aleid Truijens)
                e eerste discussie die de congres-
                                                                                zich af: “Waarom is literatuur geen
            voorgeschoteld kregen, stond onder
                                                                                Matijs Lips ziet het als zijn taak leer-
                                              op de basisschool van essentieel belang
                                                                                lingen die in het voortgezet onderwijs
                                              is, nu – zoals Martin Bootsma aanstipt
            leiding van Frits Spits, en werd ’s mor-
            gens live vanaf het podium uitgezonden
                                              – “tien procent van de leerlingen het
                                                                                komen, te laten kennismaken met
                                                                                poëzie en het plezier van het schrijven
                                              basisonderwijs verlaat als laaggeletter-
            in het NPO Radio 1-programma De Taal-
            staat. Spits noemde het zelf trouwens
            niet een discussie, maar een “verlei-
                                                                                   Literatuur blijkt dus het belangrijkste

                                              daar niet bij moet blijven. “Wij als
                                                                                verleidingsmiddel te zijn. Of, in de
            dingsgesprek”. Leerlingen vinden het   de”. Maar iedereen vindt ook dat het   van poëzie.
                                              docenten vergeten leerlingen mee te
            vak Nederlands saai, en bijna niemand   nemen in de lange traditie van onze   woorden van Yra van Dijk: “Nederlands
    16      besluit meer tot een vervolgstudie    verhalen, van onze literatuur”, aldus   leren in een cultuurhistorische context.” 
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21