Page 14 - OnzeTaal_dec2019_HR
P. 14

Kinderen worden vaak gezien als kleine
            taalleermachines. Dat zijn ze ook, maar er
            komt veel meer kijken bij het aanleren

            van een taal, zo liet taalwetenschapper
            Elma Blom zien in de openingslezing
            van het congres.


            REDACTIE ONZE TAAL
            Foto: Bart Versteeg







       Kindertaalontwikkeling



                                           gaat niet vanzelf




                    oe leren kinderen hun moedertaal? En wat is      “Dat die opvoeders essentieel zijn, weten we door
                    dat eigenlijk: een moedertaal? Dat blijkt nog   kinderen die zonder betekenisvolle interactie met op-
            H niet zo eenvoudig vast te stellen te zijn, zo    voeders zijn opgegroeid. Zo werd in 1799 Victor van
            illustreert Elma Blom, hoogleraar ‘Taalontwikkeling en   Aveyron aangetroffen, die in het bos was opgegroeid.
            meertaligheid in gezin en onderwijs’ aan de Universiteit   Een arts ontfermde zich over Victor en stelde vast dat hij
            Utrecht, aan het begin van haar lezing. Ze toont beelden   na jarenlange training slechts de woorden lait en O Dieu
            van een aantal uiteenlopende gezinssituaties, bijvoor-  kon uitbrengen. Recenter, in 1970, werd Genie ontdekt,
            beeld die van Ece. Ece is een meisje van Turkse komaf   toen 13 jaar oud. Zij was opgesloten in een kamer en er
            dat in Nederland woont. Elma Blom: “Bij haar is op heel   mocht van haar vader niet met haar gepraat worden.
            jonge leeftijd de niet-Nederlandse taal beter ontwikkeld   Genie heeft, na intensieve training, een woordenschat
            dan het Nederlands, omdat die taal thuis gesproken   opgebouwd, maar haar grammatica ontwikkelde zich
            wordt en kleine kinderen doorgaans nog veel tijd thuis   niet. Zonder taalomgeving ontwikkelen kinderen dus
            doorbrengen. Maar dit verandert als ze naar school gaat.   geen volwaardige taal.”
            Heeft Ece twee moedertalen? Is Turks haar moedertaal?
            Maar wat als ze haar vaardigheid in deze taal gaandeweg   TELEFOON
            haar jeugd verliest en ze beter wordt in Nederlands? Is   Wat moeten opvoeders doen om de taalontwikkeling van
            Nederlands dan haar moedertaal? Het begrip ‘moeder-  kinderen maximaal te stimuleren? Het gaat volgens
            taal’ heeft misschien een duidelijke betekenis bij een   Blom zeker niet alleen om veel praten; wat misschien
            eentalige taalontwikkeling, maar vervaagt als er meer   nog wel belangrijker is, is dat opvoeders goed reageren
            talen in het spel komen.”                        op hun kinderen. “Het gaat om tweerichtingsverkeer, en
                                                             dan niet langs elkaar, maar met elkaar, en om ‘responsi-
            NURTURE                                          viteit’, en ingaan op wat een kind zelf zegt. Het is ook
            Het voorbeeld van Ece laat volgens Blom ook zien wat   belangrijk om kinderen aan het woord te laten, beurten
            opvoeden in taal in een diverse samenleving betekent.   te wisselen, en open vragen te stellen om de interactie te
            En: hoe belangrijk opvoeders zijn. Immers, zonder haar   stimuleren.”
            opvoeders, thuis en op school, had Ece die twee talen      “Experimenten hebben laten zien dat kinderen veel
            niet geleerd.                                    beter leren via live-interactie dan wanneer ze taal via de
               Kinderen worden door velen gezien als wonderbaar-   televisie aangeboden krijgen. Dit benadrukt de sociale
            lijke wezentjes, taalsponzen, ja zelfs als kleine taalleer-  component en de rol van gedeelde aandacht. Een ander
            machines. Volgens Blom zijn ze dat ook wel, maar is het   experiment suggereert dat kinderen minder goed nieuwe
            ook weer niet zo dat de taalverwerving bij alle kinderen   woorden leren van gesprekken met hun moeder als er
                                                             tussendoor een telefoon afgaat, de aandacht van de
            probleemloos verloopt. “Zo’n 5 tot 7% van de kinderen
      ONZE TAAL 2019  —  12  taalontwikkelingsstoornis. Bij deze kinderen werken de     mijn antwoord dat dit verschilt per ouder, per gezin,
                                                             moeder verdeeld is en de interactie verstoord wordt.”
            (zeg: twee in elke schoolklas) heeft een aangeboren
                                                               “Vraagt u mij wat opvoeden in taal betekent, dan is
            aangeboren taalleermechanismen niet goed. Hun ont-
                                                             per kind en per leeftijd. Maar in die diversiteit in taal-
            wikkeling verloopt vertraagd en blijft problematisch.”
                                                             ontwikkeling is de rode draad dat de aangeboren taal-

               Blom concludeert: “Kinderen hebben aangeboren
            vaardigheden om taal te doorgronden, maar niet bij alle
                                                             vermogens optimaal ondersteund moeten worden via de
            kinderen zijn deze vaardigheden in dezelfde mate ont-
                                                             Want kindertaalontwikkeling gaat niet helemaal, of
            wikkeld. Daarnaast is er niet alleen maar ‘nature’ (dat
                                                             helemaal niet, vanzelf.”
            wat aangeboren is), maar ook een hoop ‘nurture’ (op-  opvoeding, en dat opvoeders bij de les moeten blijven.  
            voeding), want kinderen worden doorgaans flink gesti-
    14      muleerd door hun opvoeders.”
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19