Page 13 - OnzeTaal_april2021_HR
P. 13

Wilt u direct antwoord op een taalvraag? Bel dan 085 - 00 28 428.    HOE LEG JE DAT UIT?
       Ook via Twitter (@onzetaal) en WhatsApp (06 - 39 86 19 91) krijgt u
       snel antwoord. Zie voor andere mogelijkheden www.onzetaal.nl/taalloket.
                                                                         Als je Nederlandse les geeft aan anderstaligen
                                                                         (NT2’ers), kom je af en toe kwesties tegen waarvan je
                                                                         je afvraagt: hoe zit dat ook alweer?
       VERSCHUIVENDE NORMEN
                                                                         ‘IK GEEF JAN HET / HET JAN’
       Over verschuivende taalnormen, maar ook over kwesties in de trant van    Als je een zin hebt met een lijdend voorwerp
       ‘Ik hoor/zie steeds vaker …’, die ons geregeld worden voorgelegd.   en een meewerkend voorwerp, hangt de volg-
                                                                         orde van die twee zinsdelen van een paar fac-
                                                                         toren af. Als het meewerkend voorwerp met
       KOUDE TEMPERATUUR                                                 aan begint, staat het ná het lijdend voorwerp:
       Een lezer meldt dat hij steeds vaker combinaties als koude temperatuur   ‘Ik geef het cadeau aan Jan’, ‘Petra stuurt de
       en warmere temperaturen ziet. Volgens hem kan een temperatuur alleen   stukken aan mij.’ Staat er geen aan bij, dan
       ‘laag’ of ‘hoog’ zijn. Hoe zit dat?                               komt het meewerkend voorwerp vóór het
          Temperatuur is een meetbaar begrip, net als bijvoorbeeld volume,   lijdend voorwerp: ‘Ik geef Jan het cadeau’,
       frequentie, lengte, kracht, snelheden en prijzen. Het is gebruikelijk om   ‘Petra stuurt mij de stukken.’
       meetbare begrippen te combineren met woorden als laag en hoog of      Maar er speelt nog iets een rol. Als het lij-
       klein en groot: een groot/hoog volume, een lage frequentie, een grote/hoge   dend voorwerp een persoonlijk voornaamwoord
       kracht, een lage prijs.                                           zonder nadruk is, zoals het of ze, komt het
          Maar soms springt een deel van de betekenis van dat begrip over    meewerkend voorwerp in principe juist weer
       op het bijvoeglijk naamwoord. Een veelvoorkomende combinatie is    ná het lijdend voorwerp: ‘Ik geef het Jan’, ‘Petra
       bijvoorbeeld snel tempo – terwijl dat ‘eigenlijk’ hoog tempo zou moeten   stuurt ze mij.’
       zijn. Net zo is het al heel lang gebruikelijk om het over een aangename      Dit geldt ook voor zinnen die bijvoorbeeld
       temperatuur of een lekker temperatuurtje te hebben, of over een mooie   een lijdend voorwerp en een wederkerend
       lengte, een flinke kracht of de juiste frequentie. Het bijvoeglijk naamwoord   voornaamwoord bevatten. Een ‘gewoon’ lijdend
       heeft dan vooral een subjectieve lading en drukt geen objectieve, meet-   voorwerp, zoals het feest, staat ná het weder-
       bare waarde uit.                                                  kerend voornaamwoord: ‘Aisha herinnerde zich
          Dit alles valt onder overdrachtelijk taalgebruik. Je ziet dit ook in    het feest.’ Maar is het lijdend voorwerp een
       andere contexten; denk aan een lekker recept (niet het recept is lekker,   voornaamwoord zonder nadruk, dan staat het
       maar het gerecht), een verse slager (de producten zijn vers, niet de    normaal gesproken vóór het wederkerend
       slager) en grote namen (niet de namen zijn groot, maar degenen die    voornaamwoord: ‘Aisha herinnerde het zich.’
       die namen dragen).                                                De omgekeerde volgorde is grammaticaal niet
          Dit overdrachtelijke, subjectieve zit ook in combinaties als koude,   fout, maar wel erg ongebruikelijk.
       warme en zachte temperatuur, die al zeker sinds de negentiende eeuw
       geregeld voorkomen. Sommige ervan zijn inmiddels in woordenboeken   Welke kwesties komt u vaak tegen in uw NT2-
       opgenomen. Dat neemt niet weg dat hoge temperatuur en lage tempera-  lessen? En hoe legt u ze uit? We horen het
       tuur in de praktijk gewoner – en algemener geaccepteerd – zijn dan de   graag via taaladvies@onzetaal.nl.
       varianten met koude en warme.




       HOE KAN HET DUIDELIJKER?


       Tips voor duidelijkere teksten.

       TANGCONSTRUCTIE                   hoofdmededeling: ‘Het aantal inbraken   kwijtraken. Ze zijn aan het einde van de
                                         is weer gestegen.’                zin vergeten hoe die begon.
       VRAAG                                Maar midden in die mededeling staat      Een goede tip is over het algemeen:
       Iemand uit ons lezerspanel las hard-  andere informatie – over de lockdown   zet bij elkaar wat bij elkaar hoort, dus
       op een stukje tekst van mij. Ze strui-  en over mensen die thuis waren. De   ‘Het aantal inbraken is weer gestegen.’
       kelde bij het voorlezen over deze zin:   zinsdelen die bij elkaar horen, worden   Andere informatie kan dan ervoor of
       “Het aantal inbraken, dat tijdens de   door die extra informatie uit elkaar    erna. En soms blijkt dan misschien dat
       lockdown sterk was gedaald doordat   geduwd, net als de ‘grijpers’, de ‘bek’,   bepaalde toevoegingen helemaal niet zo
       veel mensen toen thuis waren, is   van een tang.                    nodig zijn:
       weer gestegen.” Is de zin te onduide-     Tangconstructies zijn grammaticaal
       lijk?                             niet fout, maar hoe groter de afstand   -  Het aantal inbraken is weer geste-
                                         tussen de eerste en de tweede grijper   gen, nadat het tijdens de lockdown
       ANTWOORD                          van de tang is, hoe moeilijker het voor   sterk was gedaald.             ONZE TAAL 2021  —  4
       Ja, een beetje wel, en dat komt door de   de lezers is. Wie het aantal inbraken   -  Tijdens de lockdown daalde het aan-
       opbouw: hij bevat een zogeheten ‘tang-  leest, moet die woorden eventjes ont-  tal inbraken doordat veel mensen
       constructie’. In een tangconstructie   houden, dan doorlezen en nieuwe infor-  toen thuis waren. Nu is dat aantal
       staan woorden of zinsdelen die bij el-  matie verwerken, en leest dán pas wat   weer gestegen.
       kaar horen ver uit elkaar. In dit geval   er met die inbraken aan de hand is. Als
       horen het aantal inbraken en is weer ge-  het te lang duurt voordat de tweede   Meer over tangconstructies staat op
       stegen bij elkaar. Samen vormen ze de   grijper komt, kunnen lezers de draad   www.onzetaal.nl/tang.     13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18