Page 7 - OnzeTaal_nov2019_HR
P. 7
antwoord is: ja, ook bij ons bleken leerlingen het vak
‘saai maar nuttig’ te vinden – iets wat ook al naar voren Belangrijkste uitkomsten van
kwam in het Taalpeil-onderzoek. het Onze Taal-onderzoek
Leerlingen vinden Nederlands dus inderdaad een
saai vak. Het werkelijke beeld is zelfs misschien nog • Leerlingen vinden het schoolvak Nederlands vooral
wel ongunstiger dan wat wij gemeten hebben. De proef- saai en niet moeilijk, maar wel nuttig.
personen hadden we geworven via de leraren van de • Leerlingen uit eindexamenklassen vinden Neder-
Facebookgroep ‘Leraar Nederlands’. Waarschijnlijk heb- lands significant saaier en minder moeilijk.
ben alleen betrokken en actieve leraren hun klassen • Leerlingen vinden Nederlands niet bijzonder leuk
voor ons geënquêteerd. Hun leerlingen zijn vermoedelijk of interessant.
positiever over het vak dan de gemiddelde Nederlandse • Leerlingen vinden Nederlands minder interessant,
leerling. minder leuk en saaier dan andere vakken.
Je zou kunnen denken dat de bovenbouwleerlingen • Leerlingen kiezen liever een Engelstalige vervolg-
die de enquête hebben ingevuld, misschien juist de leer- studie.
lingen met negatieve meningen zijn, maar net als in het • Leerlingen kiezen liever een specialistische ver-
Groningse onderzoek hebben we dat ondervangen door volgstudie (taal, communicatie, literatuur) dan een
leraren te benaderen met de vraag of ze de hele klas te- algemene studie (zoals Nederlands).
gelijk de vragen wilden laten beantwoorden. Het zijn dus
niet alleen de leerlingen die iets positiefs of negatiefs
met Nederlands hebben, die de enquête ingevuld heb-
ben. Bovendien hebben we de leerlingen uitdrukkelijk aan een studie Nederlands niet zoveel hebt omdat de
gevraagd steeds hun mening over het héle schoolvak te voertaal in het hoger onderwijs meestal Engels is (de
geven, niet alleen over het jaar waar ze in zaten. havisten vinden dat wel wat vaker dan de vwo’ers). Waar
Een andere bedenking die je zou kunnen hebben, is het eerder op lijkt, is dat leerlingen een studie in het
dat leerlingen andere schoolvakken misschien ook saai Engels hoger waarderen dan een studie in het Neder-
maar nuttig vinden, en dat Nederlands er in vergelijking lands (48% mee eens tegenover 26% mee oneens), maar
met andere vakken niet bijzonder uit springt. Daarom het is de vraag of dat komt doordat zij in het algemeen
hebben we van alle stellingen ook een ‘relatieve’ variant een Engelstalige studie prefereren, of doordat hun favo-
toegevoegd. Bij het begrip ‘saai’ was dat bijvoorbeeld riete studie toevallig in het Engels is. Ook vrij duidelijk
‘Bij de lessen Nederlands zit ik mij meer te vervelen dan blijkt dat leerlingen liever een gespecialiseerde studie in
bij andere vakken.’ Hoewel het voor leerlingen moeilijk taal, communicatie of literatuur zouden doen dan de al-
is om één vak met alle andere te vergelijken, verschillen gemene studie Nederlands. Slechts 7% vindt dat je beter
hun antwoorden op de meeste stellingen voldoende om Nederlands kunt doen dan zo’n gespecialiseerde studie,
te concluderen dat ze daar in elk geval een duidelijke en 49% is het daarmee oneens.
mening over hebben. Uit de resultaten blijkt dat leerlin- Verder lijkt het erop dat leerlingen uit het schoolvak
gen Nederlands vooral minder interessant, minder leuk geen duidelijk beeld krijgen van de inhoud van de studie
en saaier dan andere vakken vinden. Nederlands. Slechts 18% denkt dat het schoolvak een
goede afspiegeling van de studie vormt.
STUDIE NEDERLANDS En natuurlijk – maar deze vraag hadden we misschien
Zoals gezegd hebben we niet alleen eerdere onderzoeken niet hoeven stellen – overweegt bijna niemand om
verbeterd, maar hebben we ook gekeken naar de mening Nederlands te gaan studeren. 88% overweegt dit zeker
van leerlingen over de vervolgstudie Nederlands. Zouden niet, en 70% moet er helemaal niet aan denken (‘zeer
de leerlingen de studie Nederlands onaantrekkelijk vin- mee oneens’).
den omdat ze denken dat Nederlands minder belangrijk
wordt doordat alles tegenwoordig in het Engels moet? De Anne van Asseldonk is student taalwetenschap aan de
resultaten van dit deel van de enquête staan in figuur 3. Radboud Universiteit Nijmegen. Ze deed dit onderzoek als
Uit die resultaten zijn een paar dingen af te lezen. Het onderdeel van haar praktijkstage bij Onze Taal; Peter-Arno
lijkt er in ieder geval niet op dat leerlingen vinden dat je Coppen was haar begeleider.
Figuur 3
Stellingen over de studie Nederlands
Je kunt beter een studie in het Engels doen dan een
studie in het Nederlands.
Aan een studie Nederlands heb je niet veel omdat de
voertaal in het hoger onderwijs steeds vaker het Engels is.
ONZE TAAL 2019 — 11
Nederlands bij ons op school is een goede afspiegeling
van de studie Nederlands.
Een studie Nederlands is beter dan een specialisatie
in taal, communicatie of literatuur.
Ik overweeg om Nederlands te gaan studeren.
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100%
7
zeer oneens oneens neutraal eens zeer eens