Page 5 - OnzeTaal_nov2019_HR
P. 5

oneens’, ‘mee eens’ en ‘helemaal mee eens’). Ook bij
                                                             een neutrale mening moesten ze dus kiezen voor ‘eens’
                                                             of ‘oneens’. Dat zou een scheef resultaat kunnen ople-
                                                             veren. Ten slotte kun je je afvragen wat voor leerlingen
                                                             nu het verschil is tussen ‘saai’ en ‘niet leuk’ of tussen
                                                             ‘interessant’ en ‘leuk’.
                                                                Alle reden dus om verder te spitten. Daarom gaf Onze
                                                             Taal ons opdracht om het Groningse onderzoek over te
                                                             doen. Maar Onze Taal wilde méér dan dat. Toen er dit
                                                             voorjaar in de media alarmerende berichten verschenen
                                                             over de teruglopende studentenaantallen bij de studie
                                                             Nederlands (de Vrije Universiteit in Amsterdam had de


                                                               We hebben begrippen als
                                                               ‘saai’ en ‘interessant’

                                                               verstopt in allerlei stellingen.



                                                             opleiding Nederlands vanwege de geringe belangstelling
                                                             zelfs helemaal geschrapt), rees de vraag wat daarachter
                                                             zit. Zou het bijvoorbeeld te maken hebben met de ver-
                                                             engelsing van het hoger onderwijs, zoals wel wordt
                                                             beweerd?
 Het schoolvak                                                 de vervolgstudie Nederlands moesten peilen, hebben we
                                                               Omdat we dus ook de mening van de scholieren over
                                                             het onderzoek beperkt tot de hoogste klassen van havo
                                                             en vwo. Dat had ook een ander voordeel: leerlingen in
 Nederlands:                                                 overzien, want ze hebben vrijwel alles al gehad.
                                                             die klassen kunnen de hele inhoud van het schoolvak


                                                             BETROUWBAAR
                                                             Om het onderzoek betrouwbaarder te maken, hebben
                                                             we de leerlingen niet simpelweg gevraagd of ze het vak
                                                             ‘saai’ of ‘interessant’ vonden, maar hebben we de be-
                                                             grippen ‘verstopt’ in stellingen die daarmee samenhin-
                                                             gen. Voor elk begrip verzonnen we een positieve en een
                                                             negatieve variant. Zo testten we het begrip ‘saai’ met de
                         SCHOOLVAK NEDERLANDS
                                                             stelling ‘Ik vind de lessen Nederlands veel van hetzelf-
                                                             de’, en ‘niet saai’ met ‘De lessen Nederlands bieden tel-
                                                             kens iets nieuws.’ Ook boden we de leerlingen de keuze-
                                                             mogelijkheid ‘neutraal’.
                                                                In totaal deden er aan ons onderzoek 193 leerlingen
                                                             mee, verdeeld over het hele land, en ongeveer evenveel
            vak werd gevonden, en het Qompas-onderzoek over hoe   jongens als meisjes.
            ‘interessant’. Zijn ‘leuk’ en ‘interessant’ wel hetzelfde      Nadat we een statistische analyse hadden losgelaten
            als ‘niet saai’? Bovendien werd het Qompas-onderzoek   op de resultaten, bleek dat onze methode om de leerlin-
            alleen uitgevoerd onder leerlingen uit de derde klas.   gen stellingen voor te leggen, een betrouwbare manier is
            Maar sommige onderdelen van het schoolvak (zoals het   om begrippen als ‘saai’ en ‘interessant’ te meten. De re-
            literatuuronderwijs) zitten voornamelijk in de boven-  sultaten van de stellingen over hetzelfde begrip komen
            bouw. Daar hebben die derdeklassers nog geen kennis   significant overeen. We weten dus nu vrij zeker hoe saai,
            mee gemaakt. Hun mening betreft dus alleen de lessen   leuk, interessant, nuttig en moeilijk de geënquêteerde
            in de onderbouw.                                 leerlingen het schoolvak vinden.
            VERDER SPITTEN                                   NUTTIG
            In 2017 pakten Simone Prinsen, Theo Witte en Cor Suhre   En dan nu de resultaten. In figuur 1 (op blz. 6) is te
            van de Rijksuniversiteit Groningen het grondiger aan.   zien hoe de geënquêteerde leerlingen denken over het
            Zij vroegen 488 leerlingen uit Groningen, Friesland en   schoolvak Nederlands. We hebben de begrippen ‘saai’,
            Drenthe onder andere hoe ‘saai’, ‘leuk’, ‘interessant’,   ‘niet moeilijk’, enz. gesorteerd op de mate waarin de
            ‘nuttig’ en ‘moeilijk’ zij het schoolvak Nederlands von-  leerlingen het met de stellingen eens zijn. Zo vindt 53%   ONZE TAAL 2019  —  11
            den. De uitkomst was dat leerlingen Nederlands vooral   van de leerlingen dat Nederlands een saai vak is, tegen-
            saai maar wel nuttig vonden (gemiddeld respectievelijk   over maar 23% die dit niet vindt. Als je de tegengestelde
            2,85 en 2,40 op een schaal van 4).               stelling neemt (‘De lessen Nederlands bieden telkens
               Toch was er ook op dit onderzoek weer kritiek. De   iets nieuws’, behorend bij het begrip ‘niet saai’), dan is
            Groningers hadden alleen leerlingen uit de noordelijke   maar 17% het daarmee eens, tegenover 47% die het er
            provincies gevraagd, en de leerlingen kregen maar vier   niet mee eens is. Dat zijn niet precies dezelfde getallen,
            antwoordmogelijkheden (‘helemaal mee oneens’, ‘mee   maar de resultaten komen voldoende overeen.     5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10