Page 4 - OnzeTaal_nov2019_HR
P. 4

In bijna alle discussies over
            het schoolvak Nederlands
            wordt het met stelligheid
            beweerd: leerlingen vinden

            het maar saai. Is dat
            werkelijk zo? Onze Taal
            zocht uit hoe het precies zit.



            ANNE VAN ASSELDONK
            PETER-ARNO COPPEN
            RADBOUD UNIVERSITEIT NIJMEGEN
            Illustratie: Matthijs Sluiter











            Het schoolvak



            Nederlands:






                         écht zo saai?







            Onze Taal onderzocht wat leerlingen vinden van het vak Nederlands




                 edereen kent wel voorbeelden van bevlogen do-  een onderzoek van de Nederlandse Taalunie (in 2007 ge-
                 centen Nederlands: leraren die hun vak op een   publiceerd in de reeks Taalpeil), waarbij aan 1230 Neder-
                 aantrekkelijke manier kunnen overbrengen en zo   landse scholieren was gevraagd wat zij de drie leukste
            I hun leerlingen aan het lezen krijgen, en hen ook   en de drie minst leuke vakken op school vonden. Bij de
            verder enthousiast weten te maken voor taal. Ook de   leukste vakken eindigde Nederlands in het midden van
            kandidaten voor de verschillende verkiezingen van de   de negentien voorgelegde schoolvakken (lichamelijke
            beste docent Nederlands in het radioprogramma De   opvoeding was verreweg het leukste vak, en dan aard-
            Taalstaat maakten een geïnspireerde indruk, wat door   rijkskunde), en bij de minst leuke vakken op een gedeel-
            hun leerlingen hoorbaar werd gewaardeerd. Toch geldt   de zesde plaats (nog onder aardrijkskunde, dat gek
            Nederlands onder leerlingen als een saai vak, zo wordt   genoeg ook daar hoog eindigde).
            vaak gezegd – ook in de artikelen die Onze Taal deze jaar-    uit 2013 van studiekeuzebegeleidingsorganisatie Qompas
                                                               Ook verdiepte Visser zich in een landelijk onderzoek
            gang publiceert in het kader van het jaarthema ‘het
      ONZE TAAL 2019  —  11  met het imago van het vak?      schoolvakken. Op de vraag hoe interessant zij de vakken
            schoolvak Nederlands’. Maar is het wel zo slecht gesteld
                                                             naar de mening van bijna 25.000 leerlingen over alle
                                                             vonden, eindigde Nederlands, met enige variatie tussen
            FACTCHECK
                                                             jongens en meisjes, en tussen havo- en vwo-leerlingen,
                                                             ergens in of onder de middenmoot (afhankelijk van hoe
            De vraag naar de populariteit van het vak Nederlands is
                                                             je sorteerde). De uiteindelijke conclusie van Visser was:
            al vaker opgeworpen, en er zijn de afgelopen jaren ook
            al diverse onderzoeken naar gedaan. Zo werd in 2016 de
                                                             van de saaiste vakken vinden. Visser beoordeelde de
            bewering dat leerlingen Nederlands een van de saaiste
            vakken op school zouden vinden, al eens ‘gefactcheckt’   er zijn geen aanwijzingen dat leerlingen Nederlands een
                                                             stelling als ‘volledig onjuist’.
            door het journalistieke webplatform De Correspondent. De      Toch is er op beide onderzoeken wel wat aan te mer-
    4       journalist (en leraar Nederlands) Johannes Visser bekeek   ken. Zo ging het Taalpeil-onderzoek over hoe ‘leuk’ het
   1   2   3   4   5   6   7   8   9