Page 4 - OnzeTaal_nov2019_HR
P. 4
In bijna alle discussies over
het schoolvak Nederlands
wordt het met stelligheid
beweerd: leerlingen vinden
het maar saai. Is dat
werkelijk zo? Onze Taal
zocht uit hoe het precies zit.
ANNE VAN ASSELDONK
PETER-ARNO COPPEN
RADBOUD UNIVERSITEIT NIJMEGEN
Illustratie: Matthijs Sluiter
Het schoolvak
Nederlands:
écht zo saai?
Onze Taal onderzocht wat leerlingen vinden van het vak Nederlands
edereen kent wel voorbeelden van bevlogen do- een onderzoek van de Nederlandse Taalunie (in 2007 ge-
centen Nederlands: leraren die hun vak op een publiceerd in de reeks Taalpeil), waarbij aan 1230 Neder-
aantrekkelijke manier kunnen overbrengen en zo landse scholieren was gevraagd wat zij de drie leukste
I hun leerlingen aan het lezen krijgen, en hen ook en de drie minst leuke vakken op school vonden. Bij de
verder enthousiast weten te maken voor taal. Ook de leukste vakken eindigde Nederlands in het midden van
kandidaten voor de verschillende verkiezingen van de de negentien voorgelegde schoolvakken (lichamelijke
beste docent Nederlands in het radioprogramma De opvoeding was verreweg het leukste vak, en dan aard-
Taalstaat maakten een geïnspireerde indruk, wat door rijkskunde), en bij de minst leuke vakken op een gedeel-
hun leerlingen hoorbaar werd gewaardeerd. Toch geldt de zesde plaats (nog onder aardrijkskunde, dat gek
Nederlands onder leerlingen als een saai vak, zo wordt genoeg ook daar hoog eindigde).
vaak gezegd – ook in de artikelen die Onze Taal deze jaar- uit 2013 van studiekeuzebegeleidingsorganisatie Qompas
Ook verdiepte Visser zich in een landelijk onderzoek
gang publiceert in het kader van het jaarthema ‘het
ONZE TAAL 2019 — 11 met het imago van het vak? schoolvakken. Op de vraag hoe interessant zij de vakken
schoolvak Nederlands’. Maar is het wel zo slecht gesteld
naar de mening van bijna 25.000 leerlingen over alle
vonden, eindigde Nederlands, met enige variatie tussen
FACTCHECK
jongens en meisjes, en tussen havo- en vwo-leerlingen,
ergens in of onder de middenmoot (afhankelijk van hoe
De vraag naar de populariteit van het vak Nederlands is
je sorteerde). De uiteindelijke conclusie van Visser was:
al vaker opgeworpen, en er zijn de afgelopen jaren ook
al diverse onderzoeken naar gedaan. Zo werd in 2016 de
van de saaiste vakken vinden. Visser beoordeelde de
bewering dat leerlingen Nederlands een van de saaiste
vakken op school zouden vinden, al eens ‘gefactcheckt’ er zijn geen aanwijzingen dat leerlingen Nederlands een
stelling als ‘volledig onjuist’.
door het journalistieke webplatform De Correspondent. De Toch is er op beide onderzoeken wel wat aan te mer-
4 journalist (en leraar Nederlands) Johannes Visser bekeek ken. Zo ging het Taalpeil-onderzoek over hoe ‘leuk’ het