Page 23 - OnzeTaal_nov2019_HR
P. 23

Foto: Erik Smits  was, werd die domheid steeds bevestigd, terwijl mijn   TINKEBELL. wijst de bovenste tekst aan: “Hier staat

            hoofd gewoon heel anders werkte. Ik werd ook snel rood.
                                                             bijvoorbeeld 縁.” Zoals ze het uitspreekt, klinkt het
            Dat een leraar, meneer Keukelaar heette hij, me tijdens
                                                               “In het Nederlands heb je drie alinea’s nodig om dit
            een spreekbeurt onderbrak met de vraag of ik een open   precies als het Nederlandse woordje en.

            haard aan het nadoen was, hielp ook niet echt.”  symbool uit te leggen. Het staat voor intermenselijke
                                                             ontmoetingen waarin lot en serendipiteit samenvloei-
            SOMMEN MAKEN                                     en, de basis waarop ik leef en werk. Je komt bijvoor-
            “Tot na mijn dertigste heb ik gedacht dat ik dom was.   beeld iemand bij de bushalte tegen met wie je ineens
            Journaliste Carolina Lo Galbo zei me na een interview   een geweldig gesprek hebt, waardoor het voelt alsof die
            dat het haar speet dat ze me niet had gevraagd voor haar   ontmoeting ‘meant to be’ was. Dat is 縁. De meeste
            serie over hoogbegaafde kinderen. Ik was stomverbaasd.   mensen hebben de neiging van alles vooraf te plannen
            Pas toen ze me artikelen over het onderwerp stuurde,   of vast te leggen en sluiten zich daarmee af voor het
            begon ik te twijfelen aan wat ik altijd had aangenomen.
            Toch ben ik nog altijd onzeker; ik durf bijvoorbeeld geen
            intelligentietest te doen, zeker sinds na een burn-out
            mijn rekenvermogen drastisch bleek te zijn afgenomen.   “Wat ik zo mooi aan Japans
            Ik moet van mezelf daarom elke dag tien minuten lang
            sommen maken.”                                     vind, is dat er zoveel kan
            Las je als kind veel?
            “Niet per se, ik was meer geïnteresseerd in de natuur; ik   zitten in één enkel karakter.”
            was fanatiek jeugdlid van het Wereld Natuur Fonds. Mijn
            lievelingsboek op de lagere school was Minjoe op zwerf-
            tocht van Jan Banen, een educatief boek over een kat die
            allerlei dieren ontmoet, zoals een stekelbaarsje dat laat   spontane, onvoorziene. Zo lopen ze schatten mis. Als
            zien hoe ze tijdens de paartijd haar eitjes kwijtraakt. Ik   je gevoelig en alert bent, kom je altijd wel iets tegen wat
            heb het vaak herlezen.”                          je kunt gebruiken. Bij projecten bereid ik me daarom
            Pratende katten, Tinker Bell, Alice ... heb je iets met   minimaal voor, en ook op mijn reizen laat ik zoveel
            sprookjesfiguren?                                mogelijk open. Ik heb geleerd mezelf daarin volledig te
            “Toen ik mezelf als puber TINKEBELL. noemde, kende ik   vertrouwen.”
            het elfje Tinker Bell uit Peter Pan niet eens. In de mavo-     “Mijn Fukushima-boek opent met zo’n spontane
            klas zat een meisje dat Anne heette en zich van de ene   ontmoeting vol serendipiteit. Een vriend bij de Japanse
            op de andere dag Annebell noemde. Ik vond het stom,   ambassade zei meteen: ‘Daar hebben we in Japan een
            dacht: als jij ineens Annebell bent, dan ben ik voortaan   woord voor: 縁.’ Ik schreef het over op de rug van mijn
            TINKEBELL.; ik werd vaak Tinka in plaats van Katinka   hand met een rode pen. Die drie weken dat ik in Japan
            genoemd, dus het was een kleine stap.”           was, trok ik de lijntjes telkens over als de inkt vervaag-
                                                             de. Het werd een soort self-fulfilling prophecy, want al-
            SERENDIPITEIT                                    lerlei Japanners bogen zich over mijn hand om te lezen
            Wat voor tekst staat er op je handrug?           wat er stond, waardoor ik de meest uiteenlopende figu-
            “Ik ken niet veel Japans, maar wat ik zo mooi aan de taal   ren ontmoette. Bij thuiskomst liet ik het symbool op
            vind, is dat er zoveel kan zitten in één enkel karakter.   mijn hand tatoeëren: in mijn eigen handschrift en in
                                                             het rood, alsof ik het er net zelf met balpen op had
                                                             gezet. Want eigenlijk houd ik niet van tatoeages.”
         TINKEBELL.: redder van de wereld                    STAREN
                                                             “Op de laatste dag in Japan ontmoette ik twee experts
         TINKEBELL. (Katinka Simonse, 1979, Goes) voltooide in   op het gebied van het aanleggen van vliegvelden; over
         2005 de studie design aan het Sandberg Instituut te Am-  elk vliegveld ter wereld wisten die wel iets bijzonders te
         sterdam. Ze noemt zichzelf ‘verhalenschrijver en -maker’. In   vertellen. Van hen leerde ik dat bij 縁 nog iets anders
         haar boeken, columns, kunstwerken en ‘publieke interven-  hoorde, namelijk: 一期一会: ‘Ichi-go ichi-e’, het koes-
         ties’ onderzoekt ze – vaak op radicale wijze – de blinde   teren van die onherhaalbare momenten. Op de dag dat
         vlekken in de samenleving. Zo doodde ze haar kat en maak-  het Fukushima-boek van de drukker kwam, heb ik het
         te er een handtas van om de hypocrisie van leerdragende en   onder 縁 op mijn hand laten zetten.”
         vleesetende dierenliefhebbers bloot te leggen, liet ze zich-  Hoe verhoudt zich dit alles tot Lewis Carroll?
         zelf steriliseren omdat voortplanting de fosfaatcrisis in de   “Het Carroll-project is feitelijk een interventie op mijn
         hand werkt, en reisde ze een uitgeprocedeerde asielzoeker   eigen leven waarin zijn werk een kader levert om situa-
         achterna om te onderzoeken hoe veilig hij in werkelijkheid   ties te duiden. Die uiteindelijke herschrijving zal dus in
         was.                                                hoge mate afhangen van lot en serendipiteit, al lijken
            Omdat ze ervan overtuigd is dat ze met haar acties de   er sinds ik ermee bezig ben dingen te gebeuren die frap-
         wereld kan redden, volgt ze de (sociale) media, politiek en   pante samenhang hebben met scènes uit zijn werk.
         tendensen in de samenleving op de voet en reageert ze vaak   Natuurlijk is het ook de geestverwantschap met Lewis
         op intuïtieve wijze. De controverse en kritiek gebruikt ze als   Carroll die dit soort situaties oplevert. Ik speel natuur-
         onderdeel van haar kunst: zo gaat ze in Dearest Tinkebell   lijk ook weer met de regels die hij geeft.”  ONZE TAAL 2019  —  11
         (2009) het gesprek aan met de (vaak doodgewone) mensen      “Kunst en leven zijn bij mij totaal verweven. Om tot
         achter de haatmails.                                rust te komen heb ik de gewoonte een uur eerder op te
            Overige publicaties: De Duitsers zijn uitgeschakeld, en ande-  staan dan noodzakelijk. Dan wil ik gewoon voor me uit
         re waargebeurde verhalen (2013), Waarschuwing: de schrijver   staren. De laatste jaren heb ik een tuin met een veran-
         van dit boek is kunstenaar (2016) en Het gevaar van angst:    da, dus zit ik daar, of het nu zomer of winter is. Er zit
         hypochonderen in Fukushima (2018).                  geen enkele filosofie of methode achter; gewoon kijken
                                                             hoe hard de grassprietjes groeien.”               23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28