Page 23 - OnzeTaal_nov2018.indd
P. 23

succesvolle webcare gebruikmaakt van een menselijke   wenborsten. Kan het goedkoper?”, twittert ene Eef.
            gespreksstijl: informeel taalgebruik, mensen aanspre-  “Nee,” antwoordt PostNL droogjes, zonder inhoudelijk
            ken met hun naam en klanten actief betrekken in de    in te gaan op de vraag, “zegels zijn al een tijdje 73 cent.”
            interactie door vragen te stellen, zoals ‘Wat vind je?’ en   Batstra: “De vraag was geen echte vraag, dus dan kan
            ‘Kan ik je verder nog helpen?’                   deze grap. Als een bericht een grote impact kan hebben,
                                                             zoals dit, dan check je het wel met de floormanagers.”
            NIET TE ZUIPEN
            KLM was als een van de eerste bedrijven heel sterk in het   CHOCOMEL
            vinden van deze menselijke, informele en op interactie   Overleg is belangrijk, is ook de ervaring van Sander van
            gerichte toon, zegt Willemsen. “Inmiddels heeft bijna   de Bunt. “Soms zie je een bericht en denk je: dit is goud,
            iedereen dit KLM-toontje.” Aan de ene kant is dat lo-  hier moet ik iets mee. Ik zit op het puntje van mijn stoel,
            gisch, want uit onderzoek blijkt dat deze zogeheten   maar krijg geen ingeving. Dan houden we een kleine
            ‘conversational human voice’ het vertrouwen en de    brainstorm.” Bijvoorbeeld: tijdens een sinterklaasactie
            tevredenheid versterkt. “Maar de ‘tone of voice’ is ook   van Chocomel waarbij alle pakken een letter hadden,
            onderdeel van je imago. Dus het is gek als alle bedrijven   vroeg een twitteraar of hij zijn volledige naam, Francis-
                                                             cus Johannes Hendrikus, dan in pakken cadeau kreeg.
               Humor is belangrijk bij                       Na een brainstorm reageerde Chocomel in letters zoals
                                                             die op de Chocomelpakken stonden: ‘NEE’.
                                                               En soms moet je vooral niet te lang nadenken. Zoals
               het schrijven van reacties.                     bij onderstaande reactie van Van de Bunt. In een Face-
                                                             bookbericht meldt ene Jennifer aan ene Ralph dat het
                                                             lijkt alsof hij van Chocomel is. Ralph bevestigt dit voor
            op dezelfde manier praten.” Vandaar haar twijfel over    de grap, waarna hij wordt uitgedaagd het te bewijzen
            de Hornbach-tweet. “Misschien is hij beledigend, maar   door via het Chocomel-account te reageren. Van de Bunt
            hij heeft wel een eigen stijl en is onderscheidend.”   speelt het spel mee, en mengt zich in de discussie via
               De reactie van Hornbach past ook in een trend waar-  het Chocomel-account. “Ik klapte om vijf voor negen
            bij de klant niet langer alleen maar koning is, zegt Wil-  ’s ochtends mijn laptop open, zag het bericht en schreef
            lemsen. “Bij de opkomst van webcare waren bedrijven   in vijf seconden mijn reactie. Daar hebben we later een
            heel bang om iets verkeerds te zeggen. Ze luisterden   social media award mee gewonnen.”
            vooral. Daarna begonnen ze te reageren. In die reacties
            was de klant koning, helemaal in het tijdperk waarin ze
            alles kunnen delen. Nu kantelt het weer weg daarvan.
            De klant kan niet meer zomaar alles maken. Bij een
            menselijke interactie hoort dat je elkaar respecteert. Als
            iemand dat niet doet, kun je elkaar daarop aanspreken
            of elkaar in het ootje nemen.”
               Een voorbeeld daarvan is de reactie van Heineken op
            een bericht dat iemand Heineken “niet te zuipen” vindt.
            “Jammer dat je het niet te zuipen vindt”, antwoordt
            Heineken. “Het is in principe niet eens zo heel moeilijk.
            Je zet je glas/blik/flesje aan je lippen, opent je mond en
            maakt vervolgens een lichte achterwaartse beweging
            met je hoofd.” Voor sommigen is dit misschien een wel
            heel flauwe reactie. Maar, zo zegt Willemsen, het is ook
            een manier om iemand die zeurt met humor op zijn
            plaats te zetten.

            DOUTZEN KROES
            Humor is belangrijk bij het schrijven van reacties, zeg-
            gen ook Sven Batstra en Robin Inia, teammanagers op de
            webcareafdeling van PostNL. “Maar een grapje moet
            nooit het klantcontact in de weg staan.” Op een afdeling
            van bijna honderd mensen gaan zij op sociale media en
            klachtenfora in gesprek met klanten uit Nederland en
            België. Vijf coaches staan de schrijvers bij om te advise-
            ren over de opbouw van berichten. “Als er emotie in de   Maar of je nu uitgebreid overlegt of impulsief een be-
            vraag van de klant zit, toon je eerst empathie en ga je   richt tikt, het blijft zoeken naar de goede toon. Sociale
            daarna pas naar de inhoud.”                      media zijn een informeel medium, en daar moet je je aan
               Maar hoeveel vragen over problemen met verzendin-  aanpassen, zegt Willemsen. Zo blijkt personalisatie goed
            gen van PostNL er ook binnenkomen, geen enkele reac-  te werken: niet alleen mensen bij hun naam aanspreken,
            tie daarop mag hetzelfde zijn, zeggen Batstra en Imia.    maar als webcaremedewerker ook een naam hebben.
            Zo vermijden ze bij het tonen van empathie de zinsnede   Verder in het enkelvoud spreken (‘ik’) en niet als bedrijf   ONZE TAAL 2018  —  11
            ‘Wat vervelend.’ “Dat is zo cliché”, zegt Batstra. Dan   (‘wij’). Ook goed: afkortingen gebruiken, en uitroepen
            liever: ‘Wat een rotsituatie’, ‘Ik begrijp dat dit naar is’    (‘O nee!’), en emoticons. Maar uit verkennend onder-
            of ‘We proberen je zo goed mogelijk te helpen.’ Je moet   zoek blijkt dat je niet al die technieken tegelijk moet ge-
            creatief zijn. Daar worden onze medewerkers ook op    bruiken. Willemsen: “Dan wordt het te veel en gaat het
            beoordeeld.”                                     mensen tegenstaan.” Bedrijven moeten daarom blijven
               Zoals bij een reactie op een nieuwe postzegel van   zoeken naar een toon die zowel past bij hun eigen imago
            PostNL met fotomodel Doutzen Kroes. “Nadruk op vrou-  als bij het medium als bij de doelgroep.      23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28