Page 22 - OnzeTaal_nov2018.indd
P. 22

Nog niet zo lang geleden

            waren marketing en
            klantenservice twee
            aparte afdelingen binnen
            bedrijven. Maar die
            scheidslijn is verdwenen.
            Een bedrijf dat via sociale
            media met de klant
            spreekt, doet dat ten
            overstaan van publiek.

            Hoe gaat dat in zijn
            werk?



            IRENE DE POUS
            Illustratie: Hein de Kort















       ‘Ik begrijp dat dit naar is’





                            De taal van de ‘webcare’




                 n 2017 twitterde een vrouw: “Ik erger me aan de    sen bereikt, kan een foute grap online ineens viral gaan.
                 reclame van hornbach vraagt een kind waarom   En waar ligt de grens tussen een geslaagde grap en een
                 mama achter gelaten word papa zegt dat de auto vol   belediging?
            I zit ze er niet bij kan”. De doe-het-zelfketen twit-
            terde terug: “Wij ergeren ons aan het feit dat je geen lees-  MENSELIJKE GESPREKSSTIJL
            tekens gebruikt, maar daar hoor je ons ook niet over.”   Ook Lotte Willemsen, lector ‘Communication in the net-
            Veel twitteraars vielen over dit antwoord, maar misschien   worked society’ aan de Hogeschool Rotterdam, is er niet
            wel evenzoveel vonden het een geweldige reactie.   uit of de Hornbach-tweet een grens overschrijdt of juist
               Contentmanager Sander van de Bunt schrijft vanuit   geniaal is. Willemsen doet onder andere onderzoek naar
            het marketingbureau Blauw Gras reacties voor Hornbach   de manier waarop bedrijven op sociale media communi-
            en andere merken op sociale media. Hij reageert niet al-  ceren. Het vakgebied bestond aan het begin van dit mil-
            leen op vragen en klachten van klanten, maar speurt ook   lennium nog niet, maar inmiddels draagt het de naam
            actief naar mogelijkheden om te reageren op berichten   ‘webcare’, en heeft het een plaats in het curriculum van
            die niet direct aan Hornbach gericht zijn. Zoals berich-
                                                             communicatieopleidingen. Grote bedrijven hebben een
      ONZE TAAL 2018  —  11  steuntje in de rug zijn voor de zelfstandige klusser. Jij   dag en nacht alle sociale media volgen en ingaan op vra-
                                                             speciale webcareafdeling waar tientallen medewerkers
            ten over klussen of grote projecten. “Hornbach wil het
            kan dit, want jij bent een klusfanatiekeling.”
                                                             gen, klachten en discussies.

                                                               “Voorheen sprak de servicemedewerker met de klant,

               Van de Bunt snapt wel waarom zijn voorganger die
                                                             en de pr-professional met het publiek”, zegt Willemsen.
            tweet over Hornbach in 2017 zo beantwoordde. “Je zoekt
            altijd de grens op”, aldus Van de Bunt. Voor hem is het
                                                             “Die scheidslijnen tussen marketing en klantenservice
            schrijven van een openbare reactie een permanente
                                                             klant, ten overstaan van publiek. Dit bedienen van twee
            balanceeract. “Je wilt de lachers op je hand krijgen en
                                                             doelgroepen tegelijk maakt het spannend.” Een van de
            een scherpe reactie schrijven, maar ook de klant respec-  verdwijnen. Via sociale media spreekt een bedrijf met de
            teren. Je vraagt je altijd af: kan dit?” Want waar een grap   belangrijkste uitdagingen daarbij is het vinden van de
   22       die verkeerd valt in het café hoogstens een tiental men-  goede toon, legt Willemsen uit. Uit onderzoek blijkt dat
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27