Page 39 - 03 Onze Taal mei-juni THEMA Taal en dier 2025 HR
P. 39
Zo zie je in natuurfilms vaak gebeuren dat er op dieren karaktertoekenning is overigens de reden waarom sommi-
menselijke eigenschappen geprojecteerd worden. Zulke ge dierentuinen hun dieren geen namen meer geven: het
films lijken soms net dramaseries, maar dan met dieren zijn wilde dieren met een functie in de natuur en geen
in de hoofdrol. Denk aan de ‘toegewijde moederpinguïn’ personages in een film.
die zichzelf opoffert voor haar kuiken, of de ‘zorgzame
orang-oetan’ die met veel geduld haar kleintje opvoedt. Diergerichte taal
Door dieren menselijke trekjes te geven, wordt hun verhaal Dierentuinen gaan sowieso zorgvuldig om met hun
herkenbaar én meeslepend. Opeens is die pinguïn niet woorden als ze het over dieren en hun leefomgeving
zomaar een vogel, maar een ouder met ambities. Natuurlijk hebben. Zo lezen we op de website van Artis dat hun dieren
heeft dit ook een keerzijde: we zien dieren dan niet meer als in een “verblijf” zitten. Mensen die van mening zijn dat
onderdeel van een groter ecosysteem waarin al die soorten wilde dieren niet opgesloten horen te zitten, zullen dit
elkaar en de natuur in balans houden. Die emotionele liever reframen tot ‘gevangen zitten in een hok of kooi’. →
Onze Taal 39
2
5
2
:
1
1
9
-
O T _ 2 5 0 3 _ 3 8 - 4 0 D i e r e n f r a m i n g . i n d d 3 9 2 29-04-2025 11:20 0
OT_2503_38-40 Dierenframing.indd 39
0
2
0
4
-