Page 29 - 03 Onze Taal mei-juni THEMA Taal en dier 2025 HR
P. 29

mijn haren waarna hij of zij luid krassend weer verder   De wolf is niet boosaardig,
                 vloog. Het was een regelrechte aanval. Ik wist direct dat
                 deze waakzame ouder een nest met jongen in de buurt     maar bezorgd.
                 moest hebben. Ik kon niet anders dan het dier bewonderen
                 en het gelijk geven.
                   Iedere lente verschijnen er weer verontwaardigde
                 wandelaars en hardlopers in het nieuws die vertellen te zijn   schuwing volgt meestal nog een tweede, maar dan is het
                 aangevallen door een buizerd, een uil of meeuwen. Niet   klaar. Een opgetrokken lip, een uitval, een beet. Dieren zijn
                 veel later wordt er een bord in de buurt van het betreffende   direct in hun communicatie en als wij mensen dat niet
                 nest of gebied geplaatst met de tekst: “Pas op, agressieve   willen en kunnen begrijpen, zullen we de consequenties
                 vogel”. Maar die vogels zijn van zichzelf niet agressief.   ervan moeten aanvaarden.
                 Het enige wat ze doen, is ons mensen vertellen dat we
                 moeten wegwezen. Waarschijnlijk zijn eerdere signalen   Hondenveldje
                 onopgemerkt gebleven, dus als het niet goedschiks kan,   Inmiddels spelen de kinderen van de naschoolse opvang
                 dan maar kwaadschiks.                              waar het aangevallen meisje op zit, weer buiten in de
                                                                    natuur. Ze hebben samen met hun ouders wolvenles
                 Welpen in de buurt                                 gekregen. Ik mocht daar een kleine bijdrage aan leveren,
                 Zo was het ook met de wolf en het meisje op landgoed Den   waardoor ze de wolf beter hebben leren begrijpen. Les één:

                 Treek die de gemoederen sinds die oververhi e zomer flink   blijf uit de buurt van de welpen. Honderd kinderen weten
                 heeft beziggehouden. De wolf die het meisje heeft beet-  nu wat ze moeten doen als er onverhoopt toch een wolf een
                 gepakt en omvergeduwd, wilde een waarschuwing afgeven.   waarschuwing uit komt delen: niet wegrennen. Maak je
                 Hij heeft niet doorgebeten, maar een snap uitgedeeld.   groot en kijk de wolf strak aan. De meeste wolven weten
                 Daarbij gebruiken hondachtigen hun voortanden. Niet de   dan genoeg. De kinderen en hun ouders begrijpen nu: het
                 hoek tanden. Als de wolf dat laatste had gedaan, was het   ging niet om het meisje, maar het ging de wolven om hun
                 slechter met het meisje afgelopen. In deze waarschuwende   eigen jongen. Dus als de dieren van de mensen maar
                 fase heeft hij haar alleen aan het schrikken willen maken   genoeg ruimte krijgen, is er geen gevaar. De wolf is niet
                 en licht verwond, want inderdaad, er waren welpen in de   boosaardig, maar bezorgd.
                 buurt.                                               Waar wij mensen verschijnen, ratelen de winterkoningen
                   Ook een dame die haar hondje aan diezelfde roedel   vanuit de struiken. Lichamen van hazen, egels en adders
                 verloor, was vooraf al gewaarschuwd. Ze had de wolven   duiken ineen en krullen zich op. Oren van reeën en dassen
                 gezien, de wolven waren haar zelfs op gepaste afstand   schieten geschrokken overeind. Dieren vertellen ons, waar
                 gevolgd, maar ze was desondanks gaan zi en om te appen   wij mensen opduiken, hun verhaal. En dat verhaal moeten

                 dat ze, te gek, wólven had gezien. Dat had het hondje met   we leren verstaan. En hoe we dat doen? Over die vraag gaat
                 de dood moeten bekopen. Want na een eerste waar-   dit themanummer – en natuurlijk over veel meer. ■











                                    Gasthoofdredacteur                                  Illustrator
                                    Bibi Dumon Tak                                      Annabel Keijzer



                   Schrijfster en neerlandica Bibi Dumon Tak debuteerde   In veel werken van kunstenaar Annabel Keijzer zijn
                   met Het koeienboek (    ), dat direct bekroond werd   dieren én taal te vinden. Zo maakte ze het prenten-

                   met een Zilveren Gri el. Daarna volgden vele non-   boek Mijn lettervrienden en een kunstboek vol kleurige

                    ctie- kinderboeken waarin dieren de hoofdrol hebben,   vogels. Hoewel ze vaak digitaal werkt, koos ze in dit
                   zoals het Kinderboekenweekgeschenk Laika tussen de   themanummer voor een analoge techniek: inkt. Wel

                   sterren (    ), Winterdieren (    , Gouden Gri el) en   pech voor haar kat, die een inktpot over zich heen
                   het vorig jaar verschenen Dit boek is vóór de wolf. Voor   kreeg: “Hij rende door het huis als een spetterende
                   volwassenen publiceerde ze onder meer In een groen   wolk. In de douche heb ik zijn vacht uitgespoeld als
                   knollenland, “een schotschrift tegen de jacht”. Ook is   een bundel kwasten, maar er zitten nog altijd zwarte
                   ze columniste bij radioprogramma Vroege vogels.    spikkels op zijn oor.”



                                                                                                             Onze Taal  29




                                                                                                                    -
                                                                                                                    9
         OT_0325_28-29_Dieren verstaan.indd   29 9                                                                 2 29-04-2025   10:31 1
            3
           0

                              2
         O

           _
          T
                                                                                                                     0
                                                                                                                          1


                                                                                                                            3
                                                                                                                            :
                                                                                                                           0

                                                                                                                       2
                                                                                                                      -
                                                                                                                     4
                                                                                                                         5
                                                                                                                        2
                                                                                                                       0

                   i
             5
              _
                    r
             2
                   e
               2
                  D
                  _
                 9
               8
                -
                2
                    e
                           i
                           .
                          n
                             d
                            d
                           n
                         a
                      ve

                     n
                         a
                        st
                       r
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34