Page 26 - 03 Onze Taal mei-juni THEMA Taal en dier 2025 HR
P. 26
Taaltechnologie
Arti ciële intelligentie (AI) kan veel. Maar hoeveel
precies? In deze a evering: staan er binnenkort
chatbots voor de klas?
Aaron Mirck Saskia van Oversteeg
et Nederlandse primair en met rijke taal en met hulp van alleen een probleem in het onderwijs.
voortgezet onderwijs komen echte mensen dan met een digitale, Hoe het ook zij: leerlingen en
H vele duizenden leraren tekort, gepersonaliseerde leerervaring met studenten gebruiken AI om teksten
en in België is dat niet anders. Is AI behulp van AI. samen te va en en te schrijven, en
een oplossing voor die tekorten? Daarnaast bestaat het risico dat dus oefenen ze zich daar minder in.
Tech-ondernemer Simon Hane- leerlingen na verloop van tijd afhan- Het is heel aannemelijk dat ze er
maaijer denkt van wel. Zijn bedrijf kelijk worden van AI-technologie en daardoor minder goed in worden. De
ontwikkelde een AI-gezichtsholo- dan minder goed presteren zonder die vraag is of dat problematisch is. Er
gram, genaamd Lexy, dat al ‘voor de AI. In een experiment met studenten zijn mensen die zich verheugen op een
klas staat’ op verschillende scholen. die feedback moesten geven aan technologische utopie, waarin we via
“Je kunt er gesprekken mee voeren en medestudenten, bleek bijvoorbeeld spraakberichten met bijvoorbeeld de
er vragen aan stellen. We hopen dat die feedback beter werd met gemeente kunnen communiceren. Als
scholen te helpen om de werkdruk te behulp van AI. Maar toen ze die niet de overheid haar dienstverlening
verminderen. Denk aan het opsplitsen meer mochten gebruiken, verslechter- aanpast aan de ontwikkelingen van
van de klas om intensiever onderwijs den hun feedbackvaardigheden weer. AI, hoeft niemand meer goed te leren
te kunnen bieden aan een kleine Ze leunen erop, maar leren er niet van. schrijven.
groep, terwijl de andere helft voor- Maar anderen stellen dat schrijven
lichting krijgt van het hologram”, Technologische utopie een oefening is in kritisch denken.
aldus Hanemaaijer op de site van Technologische afhankelijkheid is “Schrijven helpt om gedachten op een
SBS -nieuwsprogramma Hart van overigens niet alleen een uitdaging bij rij te ze en, het heeft een vertragende
Nederland. leerlingen, maar ook volwassenen werking en zorgt daardoor voor diep-
presteren er minder goed door. Zo gang. Schrijven is fundamenteel om
Wel leunen, niet leren kunnen we steeds minder goed verder te komen in het denkproces en
Dat klinkt goed, maar zi en leer- navigeren dankzij online kaarten verschilt in dat opzicht van praten”,
lingen wel te wachten op AI- en gps-systemen, omdat ons gevoel aldus Remco Pijpers, strategisch
docenten? Uit recent onderzoek voor richting minder wordt als we het adviseur digitale gele erdheid en
van de Uni versiteit Twente blijkt niet genoeg gebruiken. Ook gaat onze ethiek bij Kennisnet. Misschien is de
dat de meeste kinderen nog niet spellingvaardigheid erop achteruit vraag dus niet zozeer of AI een goede
enthousiast worden van robots in als we gebruikmaken van de auto- leraar is, maar of we door die slimme
sociale beroepen, vanwege een correctie-functie in allerlei toepas- technologie zelf minder slim worden
gebrek aan empathie. singen. Verlies van vaardigheden door – en hoeveel extra werk dat echte
Ten tweede is het de vraag hoe de komst van technologie is dus niet leraren oplevert. ■
effectief leren met AI is. Onderzoek
wijst uit dat het bij wiskunde niet veel
uitmaakt: daar doen leerlingen het
even goed onder begeleiding van AI Worden we door al die slimme
als onder begeleiding van mensen.
Maar als het gaat om lezen, leren technologie minder slim?
leerlingen dat beter uit echte boeken
26 Onze Taal
2
5
:
1
0
9
9
-
OT_0325_26_AI als therapeut.indd 26
O T _ 0 3 2 5 _ 2 6 _ A I a l s t h e r a p e u t . i n d d 2 6 2 29-04-2025 09:18 8
0
2
0
4
-