Page 17 - OnzeTaal_sept2020_HR
P. 17

OVERTROEVEN                                      golven”), soms als elektriciteit (“Dat kan pas (…) als
            Hoewel verschillende columnisten zich kritisch uitlie-  het opflikkeren van het virus afneemt”). Maar het kan
            ten over deze oorlogsmetaforen, werden het er eerder   ook een boos mannetje zijn: “Dat virus pakt ook niet
            meer dan minder. Na verloop van tijd ontstond er zelfs   een rugzakje en loopt boos weg. ‘Oh, ze motten ons hier
            een soort inflatie, waarbij schrijvers de neiging hadden   niet.’ (…) Dat springt gewoon over op andere mensen
            elkaar te overtroeven met steeds sterkere metaforen.   als je je niet aan die anderhalve meter houdt.” Ook
            Wat is er erger dan oorlog? De hel: “Coronavirus ver-   Joyce Roodnat blijkt er in NRC een antropomorfische
            andert cruiseparadijs in de hel op zee” (Het Financieele   voorstelling van het virus op na te houden: “Corona ligt
            Dagblad). Je kunt ook een chiquer synoniem gebruiken:   nu verdoofd in een hoek maar kan elk moment weer op
            “Manhattan is the inferno of coronavirus”, schreef USA   krachten komen en me dwars door een mondkapje heen
            Today (het citaat gaat verder met: “but I wouldn’t live   naar de strot vliegen.”
            anywhere else”). Bij de hel hoort ook de duivel: “In
            Tanzania verkondigt president Magufuli dat corona    INTELLIGENTE LOCKDOWN
            de duivel is en nooit de kerk binnenkomt, dus gaan de   Hoewel het virus nog lang niet verdwenen is en er op
            kerkdiensten door” (NRC).                        het moment van schrijven rekening wordt gehouden
               Ziektes die we niet goed begrijpen, worden vaak   met een tweede golf, lijkt het erop dat we het ergste
            gemystificeerd. Dit gegeven vormt het uitgangspunt   misschien wel achter de rug hebben. Dat biedt ook
            van het boek Ziekte als metafoor (1978) van Susan    ruimte om de strijd ertegen te beschouwen als een
            Sontag. Hoe minder we van een ziekte weten, hoe meer   alledaags probleem, zoals we ook bijvoorbeeld het
            ruimte er is voor metaforen die de ziekte vergelijken   fileprobleem benaderen. “Kabinet versoepelt corona-
                                                             maatregelen, maar houdt wel hand op de rem”, kopte
       “We zijn in oorlog”, zei de                           het AD. Minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge
                                                             presenteerde vol trots zijn ‘coronadashboard’: “Het is
       Franse president Emmanuel                             net als in de auto. Je wilt weten hoe hard je rijdt en in
                                                             welke versnelling.”
                                                               Met het wegvallen van de acute dreiging van een
       Macron onomwonden.                                      pandemie (opnieuw: althans begin deze zomer) groeide
                                                             ook de noodzaak om het beleid degelijker te onderbou-
                                                             wen. Daarbij zette de Nederlandse overheid – Rutte
            met iets wat we wél kennen. Sontag schreef in dit boek   voorop – een beproefd middel in: framing (zie ook het
            vooral over tbc en kanker. Later, tijdens de aidsepide-  interview met Sarah Gagestein vanaf blz. 22 – red.).
            mie van de jaren tachtig, schreef ze het pamflet AIDS   Centraal daarin staan de uitdrukkingen het nieuwe
            and Its Metaphors.                               normaal en intelligente lockdown. Het idee is dat we in
               De belangrijkste metafoor over aids is volgens Son-  Nederland weliswaar een lockdown hebben, maar dat
            tag ‘de pest’, in het Engels ‘plague’, met de bijbelse bij-  we toch niet helemaal opgesloten zitten. In verhouding
            betekenis van ‘straf van God’, zoals in ‘de tien plagen   tot bijvoorbeeld België en Frankrijk hebben we in
            van Egypte’. Aids werd in de jaren tachtig zeker in de    Nederland relatief veel vrijheid. We zijn dan ook een
            VS vaak als straf van God gezien, een opvatting die ook   ‘volwassen land’, aldus Rutte: “Wat ik om me heen
            te horen valt over corona. In een hoofdartikel van het    hoor, is dat mensen blij zijn dat ze als volwassenen
            Reformatorisch Dagblad werd die relatie vrij expliciet    worden behandeld, niet als kinderen.”
            gelegd: “Hij [God] zendt ziekten zoals ooit de plagen in
            Egypte, om de mens tot inkeer te brengen.” In de Ver-  QUARANTAINER
            enigde Staten wordt de opvatting dat corona een straf   Waarom is ‘intelligente lockdown’ een frame? Omdat
            van God is verkondigd door zeer uiteenlopende figuren,   de overheid wil dat wij de maatregelen in een positief
            zoals tv-ster Kourtney Kardashian, show-worstelaar   daglicht zien en ons eraan houden. Het is, met andere
            Hulk Hogan en de bijbelleraar van president Trump.  woorden, geen neutrale beschrijving. Er is veel discus-
               Een Nederlandse variant die regelmatig voorkomt,    sie mogelijk over het ‘intelligente’ van de intelligente
            is die waarin God is vervangen door ‘Moeder Natuur’    lockdown. Vooral in het buitenland is er de nodige kri-
            en ‘Moeder Aarde’ (of Gaia). “Moeder natuur is boos”,   tiek op het Nederlandse beleid. Commentatoren wijzen
            schrijft Sylvia Witte (in haar blog ‘Korte schrijfsels van-  er bijvoorbeeld op dat onze sterftecijfers tot de hogere
            uit mijn onderbuikadres’): “Corona (…) is de mierzoete   in Europa behoren.
            wraak van moeder natuur”.                           De tweede pijler van het Nederlandse coronabeleid is
                                                             ‘het nieuwe normaal’. Het mooie van dit begrip is dat
            BOOS MANNETJE                                    het amper onderbouwd of verdedigd hoeft te worden;
            “Het maakt geen onderscheid tussen arm of rijk, zwart   het is immers ‘normaal’. Maar net zoals de intelligente
            of wit, oud of jong, allochtoon of autochtoon en man of   lockdown niet altijd intelligent is, is het nieuwe nor-
            vrouw. Niemand heeft erop gestemd, toch is het corona-   maal niet altijd normaal. Een sprekend tegenvoorbeeld
            virus voor ons allemaal.” Dit citaat uit Trouw benadrukt   is de ‘quarantainer’, een container met twee comparti-
            het egalitaire, zelfs democratische karakter van het    menten die door een glazen wand afgescheiden zijn van
            coronavirus. Het maakt ook duidelijk dat het virus niet   elkaar. Hoe normaal is het om contact met je opa en
            alleen vóór iedereen is, maar ook ván iedereen: het   oma te hebben via een wandje van plexiglas?     ONZE TAAL 2020  —  9
            staat ons vrij er een betekenis aan te geven. Het feit dat      Daarom verlangen velen van ons in ons hart terug
            bijna niemand weet wat een virus precies is en doet,   naar ‘het oude normaal’, een verlangen dat mooi werd
            vergroot die vrijheid nog.                       uitgedrukt door Cees Nooteboom, in NRC: “Voor de
               Premier Rutte maakt goed gebruik van die ruimte om   visman waar ik altijd het eerst naartoe ga stond een rij,
            het virus te interpreteren en er betekenis aan te geven.   zoiets als een lange zin waarin allerlei woorden zijn
            In zijn persconferentie van 21 april stelt hij het soms   weggevallen.” Laten we hopen dat we de weggevallen
            voor als water (“Dan gaat dat virus weer door je land   woorden weer weten terug te vinden.        17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22