Page 29 - OnzeTaal_nov2018.indd
P. 29

Taal voor de leuk





            Een nieuwe bundel van Paulien Cornelisse



            Ook na twee succesvolle boeken
            over taal weet Paulien Cornelisse
            nog volop nieuw, gek en grappig

            taalgebruik te signaleren. Een
            voorproefje uit haar nieuwe bundel
            Taal voor de leuk.


            Tekst en illustraties:
            PAULIEN CORNELISSE






            VOOR DE LEUK

              n de krant stond een opiniestuk over de middelmatig-
            Iheid van het Nederlandse onderwijs. Boven het stuk
            stond: “Studeren doe je niet voor de leuk.” Het hebben
            over ‘de leuk’ is al jaren een manier om het woord leuk af
            te zeiken. Bedoeld wordt natuurlijk: ‘Studeren moet je
            doen om een goede baan te krijgen.’ Maar door het over
            ‘de leuk’ te hebben laat je meteen zien hoe verwerpelijk
            het zou zijn om dingen te doen puur omdat ze leuk zijn.
            Hallo, Calvijn.                                  PRODUCTDENKEN
               Er zijn ook mensen die de leuk zonder ironie gebrui-
            ken. Opgeruimde, vrolijke mensen die zich niet schuldig   k ben een paar keer in Vlaanderen naar de kapper ge-
            voelen over geluk. Dit soort mensen voegt aan wel meer  Iweest. Steevast wordt er aan het einde van de knip-
            bijvoeglijke naamwoorden een lidwoord toe. ‘We zijn   beurt gevraagd: “Wilt u wat product in uw haar?” Dat
            met kerst met z’n allen naar een huisje gegaan, gewoon   klinkt voor noorderlingen als een vreemd-smal gebruik
            voor de gezellig.’ En, net iets anders: ‘Ik heb lekker thuis   van het woord product. Het komt doordat product bij ons
            liggen cocoonen, voor de relax.’                 inmiddels zowat alles kan betekenen.
               Voor de leuk, de gezellig, de chill, de lekker, de fijn, de      Van oorsprong is een product inderdaad iets wat je
            warm, de culinair, de efficiënt – het kan allemaal. Deze   kunt aanraken en aanschaffen. Maar tegenwoordig
            lidwoordtoevoeging werkt alleen met positieve bijvoeg-  wordt er steeds meer verkocht wat niet aanraakbaar is.
            lijke naamwoorden. Wat ik bijvoorbeeld nog nooit heb      Daar worden mensen zenuwachtig van, dat je betaalt
            gehoord is: ‘Die man wíl gewoon niet gelukkig zijn – vol-  voor iets wat je nooit in handen zult houden. Om die
            gens mij werkt hij bij die kippenslachterij voor de stom.’   zenuwen de kop in te drukken, wendde men zich tot
            Of: ‘We zijn gestopt met drinken, voor de ongezellig’   het woord product. Dat klinkt heel concreet, en kan van
            (figuur 1). Wat wel kan: ‘We zijn gestopt met drinken,   alles zijn. Denk aan een bankproduct.
            voor de gezond’ (figuur 2). Met negatieve woorden werkt      Bij de NS zijn ze ook sterk in het productdenken. In-
            het gewoon niet. ‘Ik probeer mijn vriendinnen mee te   middels heeft bijna iedereen een ov-kaart. Maar wat je
            laten doen met bootcampen, voor de fascistisch.’  daarmee kunt doen, hangt af van wat je hebt besteld en
                                                             op je kaart hebt ‘geladen’ (alweer een heel fysiek woord
                                                             voor iets ongrijpbaars). Het onaanraakbare dat je op-
                                                             laadt, wordt een product genoemd. Het mooiste product
                                                             in dit genre is het studentenreisproduct. “Zorgeloos
                                                             reizen met het studentenreisproduct!”, wordt er zelfs
                                                             geadverteerd.
                                                                Het staat me allemaal tegen, maar misschien is het,   ONZE TAAL 2018  —  11
                                                             zoals met wel meer wansmakelijks, een kwestie van:
                                                             omarmen die hap. Gewoon met je reisproduct naar het
                                                             kerstdiner. Dat je dan ook niet meer kerstdiner noemt,
                                                             maar bijvoorbeeld ‘het samenzijnproduct’.   

                                                               Taal voor de leuk (238 pagina’s; € 16,99) is een uitgave in
                                                               eigen beheer. ISBN 978 90 824302 3 3             29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34