Page 32 - OnzeTaal_dec2020_HR
P. 32

DICHTPLAATSEN  INGMAR HEYTZE

            Dichter Ingmar Heytze over stijlfiguren, of ‘dichtplaatsen’, zoals hij ze ook wel noemt.



            Het gesloten einde






                  ij het schrijven van deze laatste aflevering van   kinderlijk, en dat blijft zo tot de bijl valt in de laatste
                  ‘Dichtplaatsen’ besefte ik dat ik altijd een voor-  regel.
            B keur heb gehad voor gedichten met een duidelij-
            ke pointe, een gesloten einde dat min of meer logisch   ik loop zo wat
            volgt op wat eerder te berde is gebracht. Waarom ik daar   en zeg zo wat
            zo van houd, weet ik niet. Het gesloten einde is een   en kijk eens om mij heen
            vorm van controle. De dichter maakt de balans op en   ik eet het brood
            trekt de – al dan niet voor de hand liggende – conclusie   ik drink de wijn
            zelf, nét voordat de lezer het doet. Misschien houd ik   zo blijf ik op de been
            daarvan omdat ik met mijn eigen werk de chaotische   ik kus mijn kind
            werkelijkheid probeer te ordenen.                  ik zoen mijn vrouw
               Een andere verklaring: er was veel heldere poëzie in   wij hebben veel gemeen
            de buurt toen ik zelf begon met dichten en optreden.   ik groet de dag
            Met alle drie de volgende dichters heb ik in mijn begin-  ik droom de nacht
            tijd, eind jaren tachtig, weleens het podium gedeeld.   maar sterven moet alleen
               J.H. van Geemert opent het gedicht ‘Vertrek’ al pot-
            dicht, en het gaat nergens meer open:            Mogelijk kunnen alleen de waarlijk groten een gedicht
                                                             open én dicht tegelijk laten eindigen. Albert Huizinga
               Jij ging weg. Daar kwam het wel op neer.      sluit het gedicht ‘De dichter’, waarin een dromerige,
               Een fiets ontdeed je van ’t slot, geen dramatiek.  niet al te hard werkende hoofdpersoon wegens reorgani-
               Van hieruit zie ik dat jij verder gaat        satie wordt ontslagen, als volgt af:
               en ik in het verleden blijf, bewust
               van grenzen die ik niet verkoos. Alles wordt gepast  de moraal zal ik u maar onthouden
               in wat ik mis en niet bereik. Heb jij dat ook?  sterker nog: die is er niet
               vroeg ik. Maar nee, zij had dat niet.
                                                               Dit is de laatste aflevering van ‘Dichtplaatsen’. De reeks
            Het uitgesponnen kwatrijn ‘Lijfelijk’ van Bergman   zal worden voortgezet in het tijdschrift Awater.
            (pseudoniem van Aart Kok) begint redelijk open, bijna   Ingmar Heytze blijft als auteur verbonden aan Onze Taal.



            YPE





















      ONZE TAAL 2020  —  12












    32
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36