Page 32 - OnzeTaal_dec2020_HR
P. 32
DICHTPLAATSEN INGMAR HEYTZE
Dichter Ingmar Heytze over stijlfiguren, of ‘dichtplaatsen’, zoals hij ze ook wel noemt.
Het gesloten einde
ij het schrijven van deze laatste aflevering van kinderlijk, en dat blijft zo tot de bijl valt in de laatste
‘Dichtplaatsen’ besefte ik dat ik altijd een voor- regel.
B keur heb gehad voor gedichten met een duidelij-
ke pointe, een gesloten einde dat min of meer logisch ik loop zo wat
volgt op wat eerder te berde is gebracht. Waarom ik daar en zeg zo wat
zo van houd, weet ik niet. Het gesloten einde is een en kijk eens om mij heen
vorm van controle. De dichter maakt de balans op en ik eet het brood
trekt de – al dan niet voor de hand liggende – conclusie ik drink de wijn
zelf, nét voordat de lezer het doet. Misschien houd ik zo blijf ik op de been
daarvan omdat ik met mijn eigen werk de chaotische ik kus mijn kind
werkelijkheid probeer te ordenen. ik zoen mijn vrouw
Een andere verklaring: er was veel heldere poëzie in wij hebben veel gemeen
de buurt toen ik zelf begon met dichten en optreden. ik groet de dag
Met alle drie de volgende dichters heb ik in mijn begin- ik droom de nacht
tijd, eind jaren tachtig, weleens het podium gedeeld. maar sterven moet alleen
J.H. van Geemert opent het gedicht ‘Vertrek’ al pot-
dicht, en het gaat nergens meer open: Mogelijk kunnen alleen de waarlijk groten een gedicht
open én dicht tegelijk laten eindigen. Albert Huizinga
Jij ging weg. Daar kwam het wel op neer. sluit het gedicht ‘De dichter’, waarin een dromerige,
Een fiets ontdeed je van ’t slot, geen dramatiek. niet al te hard werkende hoofdpersoon wegens reorgani-
Van hieruit zie ik dat jij verder gaat satie wordt ontslagen, als volgt af:
en ik in het verleden blijf, bewust
van grenzen die ik niet verkoos. Alles wordt gepast de moraal zal ik u maar onthouden
in wat ik mis en niet bereik. Heb jij dat ook? sterker nog: die is er niet
vroeg ik. Maar nee, zij had dat niet.
Dit is de laatste aflevering van ‘Dichtplaatsen’. De reeks
Het uitgesponnen kwatrijn ‘Lijfelijk’ van Bergman zal worden voortgezet in het tijdschrift Awater.
(pseudoniem van Aart Kok) begint redelijk open, bijna Ingmar Heytze blijft als auteur verbonden aan Onze Taal.
YPE
ONZE TAAL 2020 — 12
32