Page 34 - OnzeTaal_april2021_HR
P. 34
BOEKEN
Over nieuwe uitgaven in taalkundig Nederland en België. Vermelding in deze rubriek betekent
niet dat de redactie ze aanbeveelt. Prijzen onder voorbehoud. RAYMOND NOË
VOGELNAMEN werkethos, ‘mannen vs. vrouwen’) wordt de lezer gestimuleerd om, met
Waarom noemen we een pimpelmees neemt ze onder de loep en op de korrel. alle klassieke en hedendaagse hulp-
‘pimpelmees’? En de fuut, de kievit en In Hoe vind je zélf dat het gaat? zijn zo’n middelen, vooral een éígen verhaal te
de ooievaar – waarom heten die zoals zeventig columns bijeengebracht, die houden.
ze heten? In Baardman & boterkontje (wat samen een beeld schetsen van taal- Kl!nk. Spreken met impact van Henk
allebei vogelnamen zijn) komen ze aan gebruik, omgangsvormen en andere Stoorvogel en Mark van Vuuren is een
bod, samen met nog zo’n vijftig andere. eigenaardigheden uit de Nederlandse uitgave van KokBoekencentrum en
Vogelkenner Toine Andernach legt in dit kantoortuin. kost € 29,99 (gelijmd, 224 blz.).
boek op onderhoudende toon uit hoe de Hoe vind je zélf dat het gaat? 281 gouden ISBN 978 90 435 3368 3
namen te verklaren zijn. Daarbij valt op tips voor op je werk is een uitgave van
dat veel vogelnamen zijn afgeleid van Thomas Rap en kost € 16,99 (gelijmd, STORYTELLING
een bepaalde eigenschap van de vogel 304 blz.). ISBN 978 94 004 0690 2 “In en achter ieder bedrijf schuilt een
in kwestie. Zo had het boterkontje een verhaal”, zo stelt universitair docent
gelig staartje, en lijkt de baardman door HUPPELWOORDEN communicatieve vaardigheden Maarten
zijn tekening zwarte bakkebaarden te Er zijn woorden waarvan je door hun van der Meulen in de inleiding van zijn
hebben. En de kemphaan viel dan weer klank en ritme al bijna meteen vrolijk leerboek Storytelling in de praktijk. Dat
op door de gevechten die de mannetjes wordt, zoals honnepon, hopjesvla, hor- kan een succesverhaal zijn, een verhaal
van deze soort met elkaar voeren. lepiep, hoteldebotel en huppeldepup. over mislukking en groei, maar het kan
De korte naamverklaringen, waarbij Taalpublicist Wim Daniëls noemt het ook gaan over de betrokkenheid van de
vaak ook nog allerlei volksnamen wor- ‘huppelwoorden’, en hij verzamelde er werknemers, of de maatschappelijke
den vermeld, zijn mooi geïllustreerd met zo’n driehonderd in zijn door Yon Prüst ambities. Zo’n verhaal is belangrijk voor
foto’s en tekeningen, en vertellen ook geïllustreerde boek Huppelnederlands, de relatie die je met je klanten opbouwt
iets over gedrag en eigenaardigheden waarin ze op lichtvoetige toon worden – zo wil de marketingtheorie –, en het
van de vogels zelf. Dat de poep van de verklaard en toegelicht. In het januari- vertellen van dat relatiebevorderende
aalscholver lastig te verwijderen is, bij- nummer van 2020 van Onze Taal ging verhaal heet hier ‘storytelling’.
voorbeeld, en dat ijsvogels heel slecht Daniëls al in op die huppelwoorden. Van der Meulen beschrijft in zijn
tegen kou kunnen (de naam van dit Huppelnederlands. De vrolijkste woorden boek in duidelijke stappen hoe je syste-
mooie vogeltje met zijn blauwe kop en uit de Nederlandse taal, van ammehoela matisch een goed en succesvol ‘verhaal’
rug heeft dan ook niets te maken met tot zwieren is een uitgave van BBNC ontwikkelt en schrijft, en welke midde-
ijs, maar met blauw-glanzend ijzer). en kost € 14,99 (gelijmd, 196 blz.). len je ter beschikking staan om het
Baardman & boterkontje. De vogel en zijn ISBN 978 90 453 2621 4 onder de mensen te brengen. Het boek
naam van Toine Andernach is een bevat veel tips en oefeningen, en gaat
uitgave van Noordhoek en kost € 17,50 SPREKEN IN HET OPENBAAR vergezeld van een website met aanvul-
(gebonden, 128 blz.). Boeken over het geven van presentaties lend materiaal.
ISBN 978 90 5615 693 0 en het houden van praatjes en toespra- Storytelling in de praktijk. Creatief schrij-
ken zijn er genoeg, maar in het leer- ven voor een merk is een uitgave van
KANTOORTAAL boek Kl!nk krijgt dit onderwerp een Coutinho en kost € 24,95 (ingenaaid,
Het Nederlandse kantoorjargon heeft frisse aanpak. Het boek heeft het over 176 blz.). ISBN 978 90 469 0780 1
een slechte naam: het staat bol van de de “gouden regels van de klassieke
clichés en patserig Engels, en het dient retorica” en verbindt die met “de meest EN VERDER
enkel om onkunde en onbenul te ver- recente inzichten uit de communicatie- • Beter schrijven. Een praktische gids van
ONZE TAAL 2021 — 4 (inclusief de irritante kanten) is de spireerde presentatie. Hierbij wordt ook leestekens en stijl. ProTekst, € 18,–
hullen – dat is kort door de bocht hoe
wetenschap”, en verder is er gekozen
Astrid Elbers. Taaladviesboek met
schrijftips over grammatica, spelling,
voor een eigentijdse, op websites geïn-
het wordt weggezet. Die kantoortaal
specialiteit van Japke-d. Bouma. In haar
(gelijmd, 88 blz.).
gebruikgemaakt van “gidsen” (Leonardo
da Vinci, activiste Jane Jacobs, Muham-
ISBN 978 94 639 6940 6
columns in NRC signaleert ze nieuwe
med Ali, Agatha Christie en Theodore
woorden en trends, en verwijst ze ver-
• Leren articuleren. Oefenboek medeklin-
sleten vocabulaire naar de prullenbak.
bij het oefenen, bijschaven of verbete-
Maar het gaat Bouma niet alleen om
schillende onderdelen van het voorbe-
de taal; ook de dynamiek van het kan- Roosevelt) ter introductie van de ver- kers van Greet Huybrechts. Hulpmiddel
reiden en presenteren van een verhaal:
ren van de uitspraak van consonanten.
toorleven (hiërarchie, borrels, vergade- ontdekken, ordenen, omschrijven, ont- Acco, € 39,95 (ingenaaid, 294 blz.).
34 ringen) en de kantoormens zelf (gedrag, houden en overdragen. Gaandeweg ISBN 978 94 6379 926 3