27 oktober 2009

Veel Nederlanders denken dat ze erfelijk belast zijn met een talenknobbel, maar het ministerie van Onderwijs neemt het zekere voor het onzekere en laat onze kleuters voortaan Engels leren. Of Duits of Frans. Want taal moet, taal doet je goed.

In het Britse Berkshire woont een jochie van tweeënhalf dat maar liefst tweeduizend woorden kent. Een slim baasje dus, maar hij spreekt geen woord Nederlands. Dan zijn onze eigen kleuters slimmer, want die spreken niet alleen Nederlands, maar ook Engels. Althans, als het aan 's lands grootste woordenboekmaker ligt, want die bracht twee weken geleden een cursus Engels voor kleuters op de markt.

Fris taalbad

Dat boek heet My First English Van Dale, en mummy of nanny of juffie op school kan er Engelse versjes uit voorlezen. Versjes à la “What are you building, Peter Klaus? I'm building a tunnel and a house.” Daarmee geef je je kleuter niets minder dan “een fris Engels 'taalbad' waarin het heerlijk is zich onder te dompelen en Engelssprekend weer boven te komen” - schrijft Van Dale met een knipoog.

Maar ondertussen is dat woordenboek er niet voor niets, want bij Van Dale weten ze heel goed waar de markt om vraagt. De markt wil kinderen die Engels kennen. Waarom? Misschien omdat zulke kinderen slimmer zijn dan eentalige. Want wie twee talen spreekt, concentreert zich beter, denkt sneller en is creatiever - en eenmaal met pensioen wordt zo iemand niet zo gauw dement. Dat is allemaal door wetenschappers onderzocht.

Jonge hersentjes

Daar komt bij dat meertaligheid erg goed is voor de internationale handel en voor de interculturele dialoog. De Europese Unie roept al een paar jaar dat jonge burgers meer vreemde talen moeten leren, en steeds meer beleidsmakers en deskundologen vinden dat een goed idee. En ze vinden ook dat je daar niet vroeg genoeg mee kan beginnen, want als hersentjes jong zijn, gaat zo'n tweede taal er het makkelijkst in.

En dus maakte het ministerie van Onderwijs vorige week bekend dat er op dertig scholen een proef wordt begonnen om kleuters Frans, Duits of Engels te leren. Dat moet dan terloops gebeuren, door de andere taal als instructietaal te gebruiken. Tijdens het gymmen bijvoorbeeld.

Wonderen

Niet iedereen vindt dat een goed idee. Er zijn ontwikkelingspsychologen die kleuters liever dingen zien doen die bij hun leeftijd passen, zoals spelen, zingen en tekenen. Talen leren kan altijd nog, en bovendien gaat het op latere leeftijd nog sneller ook. In de brugklas leer je in drie maanden evenveel Engels als in acht jaar basisschool, zeggen zij.

En ook de kleuterjuffen en -meesters zullen niet allemaal blij zijn met weer een 'competentie' die aangeleerd moet worden. Zeker niet als hun klassen voor een deel bestaan uit leerlingen die al een jaar naar de voorschool zijn geweest om hun Nederlands bij te spijkeren.

Maar goed, die leerkrachten zijn al jaren gewend om de wonderen te verrichten die de minister van Onderwijs van hen vraagt - en dus zal het ze ook nu wel weer lukken om op de kleintjes te letten, met of zonder My First English Van Dale.


Meer Nu.nl-columns van Onze Taal