Raymond van het Groenewoud (1950) is een Nederbelg, geboren uit Amsterdamse ouders, woonachtig in Brugge, beroemd in België en geliefd in Nederland. Zijn eerste single ‘Maria, Maria, ik hou van jou’ stamt uit 1972, zijn jongste album Speel! uit 2019. Zijn grootste hits: ‘Meisjes’, ‘Zjoske, schone meid’, ‘Chachacha’, ‘Gelukkig zijn’, ‘Je veux de l’amour’, ‘Liefde voor muziek’, ‘Twee meisjes’ en ‘Vlaanderen boven’. Er staan vijf nummers van hem in de Vlaamse Top-2000. Hij bespot met evenveel plezier zijn landgenoten als de Hollanders. Zichzelf beschrijft hij in een van zijn liedjes als “Een oudere, sympathieke zanger, motorisch gestoord / die zich vastklampt aan het gezongen woord / teder, lief, emotioneel / diepzinnig, juist niet te veel.” Hij is in de muziek van vele markten thuis: rhythm-and-blues, rock, soul en chansons, maar hij gooit er ook wel tegendraads een calypso, chachacha, twist of tango tegenaan: genres die zijn vormende jaren in het showorkest van zijn vader Nico Gomez verraden. In oktober verschijnt zijn nieuwe album, en in december treedt hij op in Carré in Amsterdam. Meer informatie daarover staat op zijn website: raymondvanhetgroenewoud.be.
In het interview vertelt Van het Groenewoud onder andere over zijn gemengde gevoelens over het gebruik van het Engels (“Ik ben heus geen taalpurist, maar dat Engels van ons is meestal geen Shakespeare, hè?”), over zijn ervaringen als Nederbelg, en over de totstandkoming van zijn liedteksten.
Op de vraag of hij bij het maken van een liedje eerste de melodie en dan de tekst maakt, antwoordt Van het Groenewoud bijvoorbeeld:
“Ik wou dat dat zo was. Maar ik heb vaker eerst een stuk tekst. ‘In mijn hoofd’ is een voorbeeld van een tekst waar ik tevreden over ben: ‘In m’n hoofd is alles heel eenvoudig / In m’n hoofd valt alles op z’n plaats / Geen verderf, geen loeiende reclame / Welkom, welkom, in m’n hoofd.’ Maar omdat ik die tekst zo belangrijk vond, heb ik niet veel moeite meer gedaan om de muziek verder te ontwikkelen. Ik wilde er geen rijkere melodie van maken, om de aandacht niet weg te trekken van de tekst. Het huwelijk van tekst en muziek is een mysterie op zich. Als luisteraar let ik niet op tekst, althans niet in eerste instantie. Maar als je een lied vaker gehoord hebt, ga je natuurlijk meer op de teksten letten.”
Andere nummers die in het interview ter sprake komen in het interview zijn ‘M’n lieve schatje’, ‘Tegenwoordig’ en ‘Gewoon in Amsterdam’.
Het volledige interview met Raymond van het Groenewoud staat in het juli/augustusnummer van 2023.