Je raadt nooit wat ervoor zorgt dat psychologie-artikelen wijd verspreid worden!!
Gwilym Lockwood (vertaling Monique Flecken)
Het internet is reusachtig. Er zijn zoveel sites en zoveel links om te bekijken, dat je gemakkelijk de kluts kwijtraakt. Daarom steken mensen veel moeite in het bedenken van een titel van een link die de aandacht van de potentiële lezer trekt en schreeuwt 'Kijk naar mij! Ik ben interessant! Klik op mij!'
Soms gaat dit wel erg ver, zoals in irritante koppen als “Het verhaal over deze hond is zo inspirerend dat je ervan moet huilen. Wow.” of “OMG. Je zult nooit geloven hoe fantastisch de boodschap van dit kleine meisje is ...” Dit soort titels staan bekend als clickbait.
Met clickbait trek je dus de aandacht, maar er zijn ook voor normale krantenkoppen bepaalde technieken die ervoor zorgen dat verhalen vaker gelezen en online gedeeld worden. Uit een studie waarin artikelen uit The New York Times onder de loep werden genomen, bleek dat twee factoren bijdroegen aan het succes ervan. Hoe positiever de inhoud was en hoe meer het artikel inspeelde op de emoties van de lezer, hoe vaker het artikel gedeeld werd.
In een nieuwe studie onderzochten we of deze zelfde technieken ook werken voor wetenschappelijke artikelen. Dit kon worden gemeten door de 'Altmetric Attention Score' te bepalen, een score die aangeeft hoeveel aandacht een artikel online krijgt in tweets, Facebook-posts, nieuwsitems, etc.
Meer dan tweeduizend artikelen die in 2013 en 2014 gepubliceerd werden in het wetenschappelijke tijdschrift Frontiers in Psychology, werden doorgelicht op positieve framing en emotie. Het bleek dat artikelen met positieve en emotie-aansprekende titels vaker gedeeld werden en dus hogere Altmetric-scores hadden. Dit was onafhankelijk van de lengte van het artikel en van hoe interessant het thema was.
Het onderzoek toont daarmee aan dat clickbaittechnieken ook in de wetenschap werken, en dat onderzoekers ze kunnen toepassen op hun titels om zo hun onderzoek een wijdere verspreiding te geven. Maar hopelijk leidt dit niet tot titels als '38 Japanse ideofonen waar Nederlanders wild van worden' of 'Wat deze onderzoeker uitvond over mens-avatarrelaties zal je versteld doen staan' …
[Oorspronkelijk gepubliceerd op Het talige brein.]