door Jaap Toorenaar

Dit jaar vier ik mijn veertigjarig jubileum als reclamecopywriter. Als je al zo lang bezig bent met het bedenken van reclameteksten en -slogans, ga je je vanzelf afvragen: welke zinnen blijven hangen? 

Om te achterhalen wat de bekendste reclamezinnen zijn, moest ik tellen: welke komen het vaakst voor, bijvoorbeeld in de sociale media? Het resultaat is de top-100 van de allerbekendste reclameslogans van Nederland, die ook is opgenomen in mijn onlangs verschenen boek Hoe verzinnen ze het? en waarover ik schrijf in het nog te verschijnen aprilnummer van Onze Taal

Als voorproefje hier alvast de top-10.

1. Foutje, bedankt. Van Reaal. Noem het een variant op ‘Helaas pindakaas’. Zo ingeburgerd dat je de woorden over vijftig jaar waarschijnlijk nog hoort, ook als niemand meer weet wie Rijk de Gooyer was.

2. Goeiemoggel. Van KPN. Er zijn portiers die de begroeting nog elke dag horen.

3. Even Apeldoorn bellen. Van de verzekeraar Centraal Beheer. Gebruiksvriendelijke uitdrukking die net als de nummer één van pas komt bij tal van ongelukjes.   

4. De bob. In 1995 bedacht voor het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Een praktijkvoorbeeld, gevonden op Autoweek.nl: “Trump als president is als de meest dronken gast op een feest aanwijzen als de Bob.”

5. Er gaat niets boven Groningen. Bedacht door Henk Vonhoff, de voormalige commissaris van de koningin in Groningen.

6. Red Bull geeft je vleugels. Al jaren de strijdkreet van de energiedrank uit Oostenrijk. Gevonden op Twitter: “Red Bull geeft je vleugels. Ja, en een kut schakelbak” (toen Max Verstappen weer was uitgevallen).

7. Ik ben toch niet gek?! Enige tijd de slogan van MediaMarkt. Gevonden op Twitter: “Mediamarkt verhoogt weer prijzen vlak voor btw-kortingsactie. Ik ben toch niet gek!”

8. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. De jongste reclamezin in deze lijst. Aanvankelijk een in zeer kleine kring gebruikte uitdrukking, eind 2015 doorgebroken als slogan van Tele2.

9. Echt Hema. Werd in 2014 vervangen door ‘Hema maakt gewoon bijzonder’, maar ‘Echt Hema’ keerde weer snel terug.

10. Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend. Uitgegroeid tot een Nederlands gezegde, een variant op de slager die zijn eigen vlees keurt. Gevonden op Facebook: “Het is toch gek dat Schiphol zelf de geluidsoverlast onderzoekt. Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend.”